Spiralbyte med bedövning

Ja det har sina risker. Det har också sina risker att inte våga gå till gynekologen någon mer gång. Att man inte vågar skaffa barn är illa nog men att endel inte heller våga söka för eventuella problem eller göra cellprov, ja då borde vården verkligen tänka om. Jag tycker att man ska få information innan att om det gör ont så finns alternativet narkos. Något annat är helt enkelt inte värdigt vården idag. Vi måste ta oss förbi tanken på att det ska göra ont att vara kvinna. Att "allt är normalt" och att "allt ser bra ut".
Ja och även man inte behöver narkos så måste det ju ändå gå att lokalbedöva?
 
Jag hade spiralskräck redan innan och efter att ha läst den här tråden är det definitivt tvärtnit :nailbiting: Jag är på nivån att jag hyperventilerar och grinar vid cellprovtagning.

Nej det får bli sterilisering om det ska bli nåt alls framöver.

Så ett kirurgiskt ingrepp i buken är lugnt? :D
 
Så ett kirurgiskt ingrepp i buken är lugnt? :D

Ja det låter ju skruvat. Men jag ser det som ett mindre ingrepp än att återkommande utsättas på spiraluttagning/-isättning. Dessutom är sterilisering en engångsåtgärd. Jag blir 38 år och har aldrig velat ha barn, lever ensam och kommer antagligen aldrig att vilja ha barn. Så sterilisering börjar alltmer kännas rätt för mig. Jag vill komma bort från hormonbaserade preventivmedel, och då är kopparspiral det enda som återstår...
 
Ja det låter ju skruvat. Men jag ser det som ett mindre ingrepp än att återkommande utsättas på spiraluttagning/-isättning. Dessutom är sterilisering en engångsåtgärd. Jag blir 38 år och har aldrig velat ha barn, lever ensam och kommer antagligen aldrig att vilja ha barn. Så sterilisering börjar alltmer kännas rätt för mig. Jag vill komma bort från hormonbaserade preventivmedel, och då är kopparspiral det enda som återstår...

Fattar! Kopparspiral är ingen hit. Hormonspiral är ju en väldigt smart grej men är man säker och vill sterilisera sig så är det ju så. :)
 
Man kan enkelt förnya preventivmedel hos en nätdoktor. Annars kan man alltid byta BM. Jag hade aldrig gått tillbaka till en som var hemsk..

Aha, trodde man var tvungen gå in och ta blodtryck osv. Det är så här iaf... Får bara ut ett uttag utan att gå på en träff hos BM.
 
Jag har väldigt länge haft funderingar om hysterektomi. Känns som win-win, ingen risk för graviditet OCH man slipper mensen utan att tillföra kroppen hormoner.
Nu när jag passerat 40 så kanske man skulle få det också. :grin:
 
Aha, trodde inte hormonvarianten skiljde sig på annat vis ä det hormonella. På vilket sätt skyddar den mot cancer?

Progesteronet minskar proliferationen i livmoderslemhinnan vilket ger mindre risk för cancerösa mutationer. Tydligen skyddar hormonspiral även mot livmoderhalscancer men jag tror inte man vet varför (jag vet iaf inte).
 
Aha, trodde man var tvungen gå in och ta blodtryck osv. Det är så här iaf... Får bara ut ett uttag utan att gå på en träff hos BM.
Jag måste gå till gyn en gång om året för kontroll av blodtryck etc. för att få förnyat recept för p-ring. Däremellan kan jag dock beställa p-ring via 1177. Utgår att det är på detta sätt även för andra i sthlm då jag inte har något medicinskt som skulle motivera det särskilt för mig.
 
Aha, trodde man var tvungen gå in och ta blodtryck osv. Det är så här iaf... Får bara ut ett uttag utan att gå på en träff hos BM.
Har inte behövt ta något blodtryck eller gjort något annan undersökning för att få förnyat recept på flera år (typ i samband med att jag bytte boendekommun för 11 år sen) och får ut för ett helt år i taget.

Hör nog till en okrånglig region när det gäller p-medel märker jag av den här tråden..
 
Jag har väldigt länge haft funderingar om hysterektomi. Känns som win-win, ingen risk för graviditet OCH man slipper mensen utan att tillföra kroppen hormoner.
Nu när jag passerat 40 så kanske man skulle få det också. :grin:
En hysterektomi är en stor operation som inte görs utan mycket goda skäl. Med all rätt. Biverkningarna man kan få efter en sådan operation är allt annat än roliga.
 
En hysterektomi är en stor operation som inte görs utan mycket goda skäl. Med all rätt. Biverkningarna man kan få efter en sådan operation är allt annat än roliga.

Nej, det är också en av orsakerna till varför jag faktiskt inte har tagit upp det med bm eller gyn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 433
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 620
Senast: enough
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp