Spöken andar eller energier

Det är det absolut, vad jag förstått. Jag tycker bara den information som går att tillgå lämnar frågetecken efter sig. Så jag hade gärna sett att bättre information finns tillgänglig. Det jag lyckas läsa mig till är att det är hallucinationer som uppstår vid insomnande eller uppvaknande, men ingen information om varför eller varför vi ser just det vi ser. Informationen om det och forskningen på det finns säkert, men jag förstår att folks fantasi kring det kan börja vandra när det inte finns så mycket tillgänglig information som besvarar frågan ”varför” och mer precis vad som händer i hjärnan.

Inser att jag formulerar mig luddigt i allt luciafirande så jag vill bara förtydliga att jag alltså inte misstänker någon annan förklaring än den vetenskapliga, jag bara önskar att informationen som finns ute var mer grundlig så att det blir enklare och tydligare att förstå för de som söker svar på fenomenet.
 
Bara det att vi finns till och att vi har tankar och egna liv är för mig en förklaring på att där finns mycket vi inte vet och kan förklara. Fanns vi innan vi blev till? Vad händer när vi inte lever, är vi borta då? Är det ett kretslopp av energi, och i vilken utsträckning finns energin och när tar den slut? Består våra egna tankar av energi, är den "vår" och upphör den att finnas när vi inte längre har en fysisk kropp? Kan bli helt snurrig av att tänka i sånna banor :confused: Kanske det finns olika former för existerande och att vi ännu inte upptäckt eller funnit en förklaring på hur/var/varför. Jag har upplevt ett fåtal händelser som är lite smått mystiska i form för hur det skall förklaras. Vill inte tro på "något mer" men pga det som jag upplevt, får dörren stå lite på halvglänt.
 
Det är det absolut, vad jag förstått. Jag tycker bara den information som går att tillgå lämnar frågetecken efter sig. Så jag hade gärna sett att bättre information finns tillgänglig. Det jag lyckas läsa mig till är att det är hallucinationer som uppstår vid insomnande eller uppvaknande, men ingen information om varför eller varför vi ser just det vi ser. Informationen om det och forskningen på det finns säkert, men jag förstår att folks fantasi kring det kan börja vandra när det inte finns så mycket tillgänglig information som besvarar frågan ”varför” och mer precis vad som händer i hjärnan.

Vad menar du att man ser? När jag har drabbats av sömnparalys har jag upplevt förlamning. Jag "ser" inget särskilt?
 
Vad menar du att man ser? När jag har drabbats av sömnparalys har jag upplevt förlamning. Jag "ser" inget särskilt?

Jaha! Ja, vissa sömnparalyser stannar där. Andra sömnparalyser (bland annat mina) kommer med hallucinationer som i allra högsta grad känns mycket verkliga, och skrämmande. Det är verkligen fruktansvärt.

Finns en dokumentär på Netflix om det:
 
Jaha! Ja, vissa sömnparalyser stannar där. Andra sömnparalyser (bland annat mina) kommer med hallucinationer som i allra högsta grad känns mycket verkliga, och skrämmande. Det är verkligen fruktansvärt.

Finns en dokumentär på Netflix om det:

Nej jäklar alltså. Jag har ju upplevt paralys samtidigt som jag hallucinerade om att jag blev nedtryckt av en man. Nu föll ytterligare några bitar på plats. Tack för info!
 
Nej jäklar alltså. Jag har ju upplevt paralys samtidigt som jag hallucinerade om att jag blev nedtryckt av en man. Nu föll ytterligare några bitar på plats. Tack för info!

Ja du ser, inte många som vet tyvärr! Att bli nedtryckt är en väldigt vanlig hallucination. Så när folk säger att de är övertygade om att de sett ett spöke på natten och beskriver en mörk gestalt så förstår jag att de är övertygade. De vet ju vad de såg. Synd bara att de inte vet varför. Hälften av alla ”Det okända” program innehåller personer som beskriver mycket vanliga sömnparalyser. Stackarna är vettskrämda. Det blir man visserligen även när man vet vad det är, det är ju som en förstärkt (milt sagt) mardröm. Skillnaden är väl att man kan lugna sig i vaket tillstånd.
 
Ja du ser, inte många som vet tyvärr! Att bli nedtryckt är en väldigt vanlig hallucination. Så när folk säger att de är övertygade om att de sett ett spöke på natten och beskriver en mörk gestalt så förstår jag att de är övertygade. De vet ju vad de såg. Synd bara att de inte vet varför. Hälften av alla ”Det okända” program innehåller personer som beskriver mycket vanliga sömnparalyser. Stackarna är vettskrämda. Det blir man visserligen även när man vet vad det är, det är ju som en förstärkt (milt sagt) mardröm. Skillnaden är väl att man kan lugna sig i vaket tillstånd.

Ja, första gången fick jag verkligen panik, man förstår ju inte vad som händer. Lätt att fantasin skenar då, förstås. Det är ju inte heller ett fenomen som gemene man känner till.
 
@Voeux Jag har hypnagoga hallucinationer och innan jag visste att det fanns nåt som ens hette eller funkade så så föresvävade det mig inte ens att det skulle kunna röra sig om spöken eller andar. För mig var det sjävklart att det fanns en helt normal rimlig förklaring.

Det är just det här som är så obegripligt för mig - ja, vi vet inte allt. Men givetvis kommer förklaringen vara vetenskapligt rimlig, svaren finns liksom inte bland tomtar och troll eller andar och energier.
 
Ja, första gången fick jag verkligen panik, man förstår ju inte vad som händer. Lätt att fantasin skenar då, förstås. Det är ju inte heller ett fenomen som gemene man känner till.

Nej precis. När jag började få sömnparalyser med hallucinationer så trodde jag som tur var att det var drömmar. Väldigt starka mardrömmar, om att jag befann mig i min säng och inte kunde röra mig samtidigt som läskiga saker hände i rummet. Efter tre sådana ”drömmar” samma vecka så Googlade jag på vad det ”betyder” att man drömmer att man inte kan röra sig. Kom snabbt in på information om sömnparalys och förstod då att det rört sig om just det. Så jag hann inte bli vettskrämd som tur var. Men jag tänker att många spöken, ”utomjordiska kidnappningar”, änglar, demoner och andra övernaturliga upplevelser jorden runt finner svaret i nattliga hallucinationer. Det är synd att det inte tillhör allmänt vetande.
 
Senast ändrad:
@Voeux Jag har hypnagoga hallucinationer och innan jag visste att det fanns nåt som ens hette eller funkade så så föresvävade det mig inte ens att det skulle kunna röra sig om spöken eller andar. För mig var det sjävklart att det fanns en helt normal rimlig förklaring.

Det är just det här som är så obegripligt för mig - ja, vi vet inte allt. Men givetvis kommer förklaringen vara vetenskapligt rimlig, svaren finns liksom inte bland tomtar och troll eller andar och energier.

Jag hade nog inte heller hämtat svaren i tomtar och troll, men den pyttelilla marginalen hos mig som är öppen för vad vi inte vet hade nog varit tillräcklig för att göra mig rädd i alla fall. Tursamt så trodde jag som sagt att det var en dröm, och det om nåt kanske tyder på att jag i första hand letar mig till vedertagna svar.
 
Jag hade nog inte heller hämtat svaren i tomtar och troll, men den pyttelilla marginalen hos mig som är öppen för vad vi inte vet hade nog varit tillräcklig för att göra mig rädd i alla fall.
Då är vi helt olika där. För mig känns det långt troligare att det är något psykiskt hos mig än att det skulle bero på spöken eller andar. Jag menar, vad är rimligast, att man råkat ut för någon form av hallucination eller psykos eller att det finns spöken?
 
Då är vi helt olika där. För mig känns det långt troligare att det är något psykiskt hos mig än att det skulle bero på spöken eller andar. Jag menar, vad är rimligast, att man råkat ut för någon form av hallucination eller psykos eller att det finns spöken?
Det beror väl på hur man är som person, vad man tror är rimligast. Att säga, om saker som vi faktiskt inte vet, att de har en logisk naturlig förklaring tycker jag är fel. För vi vet ju faktiskt inte. Snarare bör man säga att "för mig finns alltid en naturlig förklaring".
 
Det beror väl på hur man är som person, vad man tror är rimligast. Att säga, om saker som vi faktiskt inte vet, att de har en logisk naturlig förklaring tycker jag är fel. För vi vet ju faktiskt inte. Snarare bör man säga att "för mig finns alltid en naturlig förklaring".
Nä, jag håller inte med. Om något inträffar som man aldrig varit med om ÄR det rimligast att förutsätta att det finns en vetenskaplig förklaring än att det är spöken det handlar om. Bara för att JAG aldrig varit med om något betyder det ju inte att det inte finns nån forskning på det, att ingen vet. Att då förutsätta spöken känns otroligt orimligt, eftersom inget övernaturligt någonsin blivit bevisad i en klinisk studie.

Jag tycker att det är ett logiskt felslut att gå direkt till spöken så fort man inte förstår nåt. Det känns väldigt 1200-tal. Jag fattar inte hur min dator funkar, det betyder inte att jag tror att det är magi liksom.
 
För mig är det också logiskt att först försöka hitta en vetenskaplig förklaring på händelser. Hjärnan är ett otroligt organ, som kan hitta på mkt spännande utan att vi själva är medvetna om det. Det är forskat mkt på den, men tror det är mkt som vi fortfarande inte vet om hur den fungerar också.

Feks, Läste nån gång för länge sen om det här med spöken och feks husdjur som "går igen" hemma hos ägare. Det blev förklarat som att hjärnan sparar minnesbilder av saker du ser ofta, gärna flera grr om dagen och att du då är fullt kapabel till att se din katt gå i hallen/ligga på sin vanliga plats efter att den inte längre finns kvar.

Så visst är det mkt som kan förklaras på ett logiskt sätt, men vissa andra inte just nu, men kanske i framtiden.
 
Jag är naturvetare...

Men jag och flera i min familj har varit med om för mycket som (idag) inte går att förklara rent vetenskapligt. En händelse skrämde mig oerhört (det var inte en hotfull händelse men styrkan i den...). En annan händelse var under min fars begravning (inget skrämmande utan kändes bara tryggt och "rätt") och jag var inte den enda att lägga märke till den.

För mig är det inget sådant här skrämmande och heller inte inkompatibelt med naturvetenskap. Vi har fortfarande saker att upptäcka helt enkelt vilket för mig är en trevlig tanke. Sedan är jag inte kristen men jag är heller inte ateist.
 
Jag är naturvetare...

Men jag och flera i min familj har varit med om för mycket som (idag) inte går att förklara rent vetenskapligt. En händelse skrämde mig oerhört (det var inte en hotfull händelse men styrkan i den...). En annan händelse var under min fars begravning (inget skrämmande utan kändes bara tryggt och "rätt") och jag var inte den enda att lägga märke till den.

För mig är det inget sådant här skrämmande och heller inte inkompatibelt med naturvetenskap. Vi har fortfarande saker att upptäcka helt enkelt vilket för mig är en trevlig tanke. Sedan är jag inte kristen men jag är heller inte ateist.
Jag är ateist. Jag har inte några som helst tvivel om att det skulle kunna finnas ågon "högre makt". Det gör det inte.

Däremot är jag öppen för att jag inte vet allt. Och att det händer saker jag inte kan förklara. De bara händer. Väcker förundran eller värme. Nästan aldrig skräms det.
 
Är det en gammal arbetsplats? Alltså är huset relativt nytt eller har det flera år på nacken? Vet ni något om historian bakom platsen?
Nej huset byggdes 2017, platsen vet jag ingenting om .
Kan skriva om mina egna upplevelser och varför jag tror.
Min pappa gick bort 2014 och jag ärvde hans bägge hus. Han dog plötsligt och vi hittade honom död i hemmet.
Ingen visste då vad han dog av. När jag åkte och tog reda på disk mm hade jag med min en vän då detta var mycket jobbigt för mig då min pappa stod mig nära. Hon "ser" eller hur jag skall uttrycka mig och kunde då berätta saker om hur han dog , vart han legat vart han stod när han blev dålig( vilket gick att räkna ut om man varit där när han hittades men inte i efterhand.
Hon sa en sak till, att när vi satt där kom en man till, hon beskrev då min morfar väldigt specifikt , han har varit borta i 20 år och hon har aldrig sett honom.
Efter detta har det hänt så mycket , luktar cigarettrök, tydliga steg som hörts av flera i rummet så tydligt att vi sprang ner för trappan för att kolla om det var inbrott.
Saker som försvinner och dyker upp på konstiga platser.
Jag har flertalet gånger blivit urdragen ur sängen , vilket den som hyrde mitt ena hus ett tag också blev.
En dag blev jag arg och bad "det " sluta då blev det lugnt ett tag .
Varför hände detta bara när jag var hemma aldrig när jag var hos sambon och har aldrig hänt sen jag flyttade dit ??
Det här är bara en bråkdel av vad som hände ....
 

Liknande trådar

Äldre Står på jobbet med kunder och rätt som det var hörs en smäll och kunden säger , det for iväg något i golvet. Jag står med ryggen mot och...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp