Spöken andar eller energier

Jag tror på sånt. Jag tror vi kan känna av energier på platser och från folk. Jag vet att jag har hört fotsteg när bara jag var där. Jag vet att jag har sett nycklar som satt i ett lås inomhus röra på sig trots vindstilla ute, dörren var stängd och vi bägge stod stilla (pappa såg det också). På samma sätt vet jag ibland att något kommer hända - bara inte vad.

Jag tror att det finns saker som vi inte kan förklara med det vi vet i dagsläget som forskning kunnat bevisa.

Sen respekterar jag folk som inte tror på det.

”Man måste se det för att kunna tro på det, men man måste tro på det för att kunna se det”
 
Ja och nej.

Jag har gått med slagruta som ung. Känt, och sett det vrida sig i mina händer så hårt att barnen skalade sig på sälgen.
Jag har känt saker som jag inte kunnat förklara. Jag har vetat sådant ingen berättat.

Egentligen spelar det ingen roll. Skulle det finnas så skrämmer eller oroar det mig inte. Finns det inte så - ja då har vetenskapen segrat.
 
Så då kan man "fill in the blanks" med lite vad som helst? Andar och tomtar och vättar och energier?

Vissa gör nog det, andra nöjer sig nog med att säga att det finns saker vi inte kan förklara. Jag själv tillhör nog det sistnämnda. Jag menar, en gång i tiden trodde vi jorden var platt tills motsatsen bevisades osv. Universum vet vi inte mycket om i dagsläget så jag är fullt ödmjuk inför att det kan finnas saker även på vår egen planet som vi inte vet något om ännu. Lämnar det dock osagt vad det skulle kunna vara, men tänker att en liten procent av oförklarliga saker kanske kan vara sådant. Även om jag tror att en överhängande majoritet är saker vår egen hjärna skapar, vanlig gravitation (saker som åker ur hyllor) osv.
 
Jag menar, en gång i tiden trodde vi jorden var platt tills motsatsen bevisades osv.
Om vi nu hade trott det så hade det varit vetenskapen som rätat ut det frågetecknet. Alternativvärlden är ju inte alls intresserad av att faktiskt forska och belägga saker utan det handlar istället om luddiga förmaningar om att man ska våga tro och våga se och att "vetenskapen vet inte allt". Vetenskapen vet att den inte vet allt - men det betyder inte att man kan klippa och klistra och hitta på precis som man känner för det.

Jag blir lite less på att "vi trodde jorden var platt"-argumentet alltid dyker upp i såna här diskussioner. Dels för att det väl är rätt allmänt känt att det är en myt (se exempelvis https://www.washingtonpost.com/blog...0/gIQAXszQaL_blog.html?utm_term=.1d9674554f60) och dels för att de som argumenterar mest och hårdast mot vetenskap och forskning är alternativare, inte skeptiker.
 
Jag skulle vilja tro på att mer finns än vetenskapligt bevisats. Så jag lämnar dörren öppen.

Jag har varit med om lite för mkt som jag inte helt kan förstå för att förkasta allt.

Några som håller på med sånt har menat att jag telepatiskt kommunicerar med hästarna då jag jobbar dem, att jag kan sånt.
Det är inget jag varit medveten om i de fallen. 😂
 
Om vi nu hade trott det så hade det varit vetenskapen som rätat ut det frågetecknet. Alternativvärlden är ju inte alls intresserad av att faktiskt forska och belägga saker utan det handlar istället om luddiga förmaningar om att man ska våga tro och våga se och att "vetenskapen vet inte allt". Vetenskapen vet att den inte vet allt - men det betyder inte att man kan klippa och klistra och hitta på precis som man känner för det.

Jag blir lite less på att "vi trodde jorden var platt"-argumentet alltid dyker upp i såna här diskussioner. Dels för att det väl är rätt allmänt känt att det är en myt (se exempelvis https://www.washingtonpost.com/blog...0/gIQAXszQaL_blog.html?utm_term=.1d9674554f60) och dels för att de som argumenterar mest och hårdast mot vetenskap och forskning är alternativare, inte skeptiker.

Ja, jag säger ingenting om alternativvärlden. Den har jag ingen koll på. Jag är en vän av vetenskap och tycker att det är spännande ju mer vi upptäcker och lyckas förklara. Mitt argument var endast och enbart att en kan se luckor i vår kunskap utan att fylla det med diverse krimskrams.
 
Gällande sömnparalyser så finns det ju många som argumenterar för att det inte är hallucinationer utan något övernaturligt, bland annat i dokumentären The Nightmare. Jag kan förstå dem. Dels för att upplevelsen är väldigt långt ifrån vad vi annars upplever i livet, dels för att sömnparalyser är suspekt lika varandra runtom jorden, och dels för att jag anser att tillgänglig forskning på området lämnar efter sig fler frågor. Men med det sagt så tror jag att hjärnan är betydligt mer kraftfull än vad vi tror. Alla som har upplevt en riktig panikångest-attack vet ju om vilket otroligt kraftfullt elände hjärnan kan spöka till med. Vad vi är rädda för har nog formats sedan barnsben. Våra mardrömmar är ofta snarlika varandra, så varför skulle inte hallucinationer kunna vara det också.

Den är fantastisk, hjärnan. Men också otroligt skrämmande när den väl får för sig otäckheter.
 
Gällande sömnparalyser så finns det ju många som argumenterar för att det inte är hallucinationer utan något övernaturligt, bland annat i dokumentären The Nightmare. Jag kan förstå dem. Dels för att upplevelsen är väldigt långt ifrån vad vi annars upplever i livet, dels för att sömnparalyser är suspekt lika varandra runtom jorden, och dels för att jag anser att tillgänglig forskning på området lämnar efter sig fler frågor. Men med det sagt så tror jag att hjärnan är betydligt mer kraftfull än vad vi tror. Alla som har upplevt en riktig panikångest-attack vet ju om vilket otroligt kraftfullt elände hjärnan kan spöka till med. Vad vi är rädda för har nog formats sedan barnsben. Våra mardrömmar är ofta snarlika varandra, så varför skulle inte hallucinationer kunna vara det också.

Den är fantastisk, hjärnan. Men också otroligt skrämmande när den väl får för sig otäckheter.
Nedärvda minnen, det gemensamma omedvetna t ex rädsla för skuggor av rovfåglars kontur/skugga hos våra mindre tamdjur eller vår medfödda rädsla/respekt för ormar.
 
Det är inte ovanligt och jag har själv varit med om det flera gånger, att när boende på äldreboende går bort så brukar de ”ringa på larmet” upp till ett par dagar efter bortgången. Då får man gå in på deras tomma rum och stänga av det.

Det har jag också varit med om.
.......

Bara häromdan var jag med om nåt som kändes lite läskigt. En småsak men ändå. Skulle ta upp nycklarna o då låg de lösa i fickan, då hade haken på bandet gått av. Bytte till bandet jag har förrådsnyckeln osv på å de går bra. Sen lite senare ska jag gå hemifrån, tar upp det bandet o då ramlar nycklarna av, då har den haken också gått av.. på samma dag...
 
Gällande sömnparalyser så finns det ju många som argumenterar för att det inte är hallucinationer utan något övernaturligt, bland annat i dokumentären The Nightmare. Jag kan förstå dem. Dels för att upplevelsen är väldigt långt ifrån vad vi annars upplever i livet, dels för att sömnparalyser är suspekt lika varandra runtom jorden, och dels för att jag anser att tillgänglig forskning på området lämnar efter sig fler frågor. Men med det sagt så tror jag att hjärnan är betydligt mer kraftfull än vad vi tror. Alla som har upplevt en riktig panikångest-attack vet ju om vilket otroligt kraftfullt elände hjärnan kan spöka till med. Vad vi är rädda för har nog formats sedan barnsben. Våra mardrömmar är ofta snarlika varandra, så varför skulle inte hallucinationer kunna vara det också.

Den är fantastisk, hjärnan. Men också otroligt skrämmande när den väl får för sig otäckheter.

Jag trodde sömnparalys var ett vedertaget fenomen inom vetenskapen? Min mamma som jobbar inom vården har fått gå på föreläsning om det. Det var då hon insåg vad jag och min syster hade beskrivit att vi drabbats av. Men det kanske inte alls finns någon vetenskap kring det?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
tror ni på sånt ??
Vi råkade ut för en sak på jobbet för några veckor sedan att 10 st tunga bänkskiveprover i sten for iväg över golvet utan anledning , en av våra kunder såg detta och jag och mina kollegor hörde smällen.
Idag var det dags igen när kollegan kom i morse hade några krattor farit iväg från sitt ställ under natten och låg en bra bit ut på golvet. Han försökte hitta någon logisk förklaring men hittade ingen .
Själv har jag upplevt ganska mycket under de senaste åren jag inte har förklaring till.
Min sambo var mycket tveksam till allt jag upplevde (vi bodde inte ihop då) men även han har fått uppleva en del konstiga saker.
Så nu vill jag höra vad ni tänker och tycker om detta ämnet och gärna om ni upplevt något
Är det en gammal arbetsplats? Alltså är huset relativt nytt eller har det flera år på nacken? Vet ni något om historian bakom platsen?
 
Jag trodde sömnparalys var ett vedertaget fenomen inom vetenskapen? Min mamma som jobbar inom vården har fått gå på föreläsning om det. Det var då hon insåg vad jag och min syster hade beskrivit att vi drabbats av. Men det kanske inte alls finns någon vetenskap kring det?

Det är det absolut, vad jag förstått. Jag tycker bara den information som går att tillgå lämnar frågetecken efter sig. Så jag hade gärna sett att bättre information finns tillgänglig. Det jag lyckas läsa mig till är att det är hallucinationer som uppstår vid insomnande eller uppvaknande, men ingen information om varför eller varför vi ser just det vi ser. Informationen om det och forskningen på det finns säkert, men jag förstår att folks fantasi kring det kan börja vandra när det inte finns så mycket tillgänglig information som besvarar frågan ”varför” och mer precis vad som händer i hjärnan.
 
Definitivt. Har varit med om för många märkliga saker som ej kan förklaras med logik för att tro något annat. Har dessutom drömt sanndrömmar flera gånger, sjukt obehagligt :crazy:
 

Liknande trådar

Äldre Står på jobbet med kunder och rätt som det var hörs en smäll och kunden säger , det for iväg något i golvet. Jag står med ryggen mot och...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp