Bukefalos 28 år!

spolbox som inte får användas.

aramis

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp med lite argument!
Jag har hästen inackorderad och när jag ställde honom där så fanns det varmvatten och spolplats som det inte var något problem med. kalasbra!
Nu har det gått en tid och varmvattnet är borta :(, skulle fixas sas det men det är ännu inte gjort efter flera månader.
Hästen är lerig från topp till tå nästan varje dag.
Eftersom hovarna är som stora lerklumpar 15cm upp på benen varje dag pga hagen så vill jag naturligtvis spola av benen, det har jag gjort nu med iskallt vatten. Hur bra är det igentligen??

Nu fick jag höra att jag inte heller skulle få spola av leran där. Stor mening med att ha en spolplats som man inte får använda :confused:.

Det finns fler hagar, men dom vill inte ha hästarna i andra hagar förrän det fryst på.
Hur ska jag göra? Hjälp mig med argument! Jag kan ju inte låta hästen stå med all lera till i det fryser i hagen. Inte så kul att rida på det viset heller..... Dessutom så betalar jag ju faktiskt för varmvatten och spolplast i hyran.
 
Vad jobbigt... :crazy:
Jag skulle inte vilja ha mina hästar i stall där det ej fanns spolmöjligheter, det är ett krav.
Men vet flera stall där det ej finns, hur gör dom då...? Spolar dom aldrig?
 
en hyresreduktion vore ju på sin plats.

Sen är det svårt att säga hur mycket den är värd och om det är värt tjaffset.

Ang lera i spolspiltan är det ofta så att avloppen inte är byggda för den mängden skit som hästarna har. Lermängden kan utan problem orsaka stopp i systemet och då har man ingen möjlighet att spola alls.
 
Just för att det fanns varmvatten och spolmöjligheter så valde jag det stallet. Det är ju inte det närmsare precis :smirk:

jag hade kusen på annat stall utan spolmöjlighet förrut och då fick jag ta hästen utanför huset och spola där på grusgången.

Ska kanske föreslå det? ;) Fast det lär ju inte vara poppulärt precis. (Å andra sidan kanske dom fixar till det i stallet då :devil:)
 
Jag har ingen aning om hur avloppet ser ut och är dimmentionerat? Men det har ju gått utmärkt förut. Fast det är ju så också att varmvattnet hjälpte ju till att lösa lera och så. Nu när inte det finns så kanske det är det som gör det????
*jag vill ha varmvattnet tillbaka* :cry:
 
" Men vet flera stall där det ej finns, hur gör dom då...? Spolar dom aldrig? "

Jag har tidigare varit bortskämd med en väldigt fin vattenspilta med varmvatten i flera år. Nu har jag flyttat och har hamnat i ett stall utan spolspilta...det finns inte ens varmvatten (men det ska dras in :) ) Jag var väldigt orolig över hur jag skulle överleva utan spolspilta, det var ju i princip ett dagligt besök där när det fanns, hur skulle jag klara mig utan :confused:

Det går! Nu så har jag möjlighet att duscha henne om jag tar henne till en annan anläggning för träning etc men det har jag inte gjort än. Både häst och jag har överlevt denna leriga november månad utan spolspilta. Hon ser ju inte nybadad ut och hon doftar inte parfym, men hon är hel och ren. Jag har ryktat henne före och efter ridningen varje dag och det har fungerat bra. Den värsta leran tar jag bort med en piggborste efter att det torkat någorlunda. Sen använder jag finare och finare borstar, Tada!!! Hästen är ren.

Men man får ju lägga ner lite tid på rykt...men å andra sidan så tar det tid att spola av hästen för den ska ju torka också
 
Kan du inte be om en förklaring till varför du inte får använda spolspiltan? Nån vettig förklaring måste ju finnas...

Annars håller jag med som någon annan skrev...hyres reducering.

Lycka till!
 
Vi har spolspilta... men inget varmvatten... det tog de bort för ca. 2-3 år sedan... inte så kul att spla hästen med iiiskalllt vatten *burr*
 
Som jag fick det framlagt så var det lervälling i galler och rör.
Ja, var ska leran man spolar av annars ta vägen frågar man sig :crazy:.
 
suisyola; ja, som "alltid" så tänker man på det som ska stå där först i efterhand. I mitt kontrakt står det klart vad som ingår i matväg, verterinärvård uppsägningstid och så men ingenting om stallets utförande och användning.

Känner mig lurad ändå när man går ut med att det finns det och det i stallet och sen efter ett tag så tas det bort.

I mitt nästa kontrakt så ska jag i alla fall se till att ALLT finns med. Det känns ju lite löjligt då, men det vore bra att ha nu!

Elisabet; Ja, det är isande kallt för både mig och kusen.
Visst går det utan varmvatten att få hästen "ren". Det är ju ett måste, för med isande vatten kan man inte spola annat än en bit upp på benen i alla fall.
 
att spola benen med kallvatten är inget "farligt", det är nästan bara bra....sen ÄR det ju inte bra med FÖR mycket lera i avloppen, då gruset i leran stannar i rören och till slut så fryser avloppet, och det är inte så kul.....jag brukar ta hit slamtömningen och då högtrycks spolar dom mina stallavlopp lite då och då(har långa avlopp)
 
Jag spolar aldrig bort lera. Borstar bort torr lera är det vått och geggigt så tar jag bort leran. Att de är fuktiga på benen gör inget, det viktiga är att det inte ligger grus och skaver. Hovarna gör jag rena med hovkrats och hovborste. Inga problem, har en känslig skimmel men har aldrig haft mugg eller andra lerproblem :)
 
Eftersom det ingick när du skrev kontrakt så tycker jag du ska ha en hyresreducering, det är ju en försämring för dej.

Ang. spolspilta så har vi ingen, och jag vill inte ha någon inne heller med tanke på fukten i stallet.
Jag tar hink med vatten till hovarna, funkar jättebra, torr lera borstas/ryktas bort.
Det jag saknar är varmvatten (för min egen del då det blir kallt om händerna).

merman
 
tycker du ska be om att få hyran sänkt.

det är inge farligt att spola med kalt vatten under knänna för där har hästen inga muskler bara senor.
 
Hur långa är långa avlopp? I detta stallet så är rören raka vägen ut på baksidan (tror jag) och det är inte mer än några meter.
Nej är leran torr så går det ju bättre. (Så får jag ju göra på resten av hästen.) Men hur ofta är leran torr, när dom kommer från en urgeggig hage?
Hmm får se vad hon säger om det hela. Jag tänker i alla fall "tjata på" om varmvattnet som dom lovade fixa. Hoppas på det bästa.
 
Fast då tycker jag inte att det är nån anledning att det skall frysa, mina är 15-20 meter, och det är klart att blir det mycket liggandes så fryser det ju fast så småningom :crazy:
 
Nej, jag tycker heller inte det ska vara ett problem.
Det har ju fungerat förrut?!
Fast då hade vi ju som sagt varmvattnet och kunde spola rent bättre....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har ett rätt annorlunda problem... I stallet som jag står i är det lerigt. Och då menar jag inte i hagarna utan på 'stallplan' och...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: Luzzan
·
Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 283
Senast: Lager
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp