Ca 3-5 cm lång smal mask med avsmlanande ändar. Rund, bandmasken är platt och uppdelad i segment (även om den kan komma ut hel).
Spolmasken är annars vit-grå-gul och ibland kommer dom upp i nystan om dom spys upp.

Hmm, då var det inte den jag tänkte på. Vilken mask är det som är vit, ca 1 cm lång och ser ut lite som en tratt i båda ändar? Vet du?

Jodå det är på katten, kommer ur rumpan. Anledningen att jag undrar är att jag har avmaskat med Axilur men tänkte ta något annat preparat och då är det ju bra att veta vad det är för mask han har. Han har inte mask för tillfället men det kommer snart igen (utekatt) och det är alltid samma sort mask jag ser.

Det låter som segment av bandmask.
Kommer dock inte ihåg vilket avmaskningsmedel som tar bort dem, men det borde ju stå på förpackningen och annars kan man fråga på apoteket.

GAH !! NU ser jag att den var 1 cm lång. Iofs ganska långt, men netia har rätt, det är nog segment av en bandmask.

Enda preparatet som tar alla bandmaskar är Droncit (icke att förväxlas med Drontal).

Men det ser ut som den är hel, den drar ihop sig och "sträcker" på sig. Det där med att den ser ut som en tratt i båda ändarna är kansle en konstig beskrivning men den är inte avsmalnande i alla fall. Vit är den också. Finns det bilder på "kattmask" nånstans?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Resistens mot avmaskningsmedel hos hästens spolmask är nu ett etablerat problem i Sverige. En ny studie från SLU visar att det...
Svar
18
· Visningar
1 447
Senast: BornAgain
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag har haft problem med getingar på min uteplats. Varje år spreyar jag med radar i hålen i teglet för att de inte ska bygga bo. Det har...
Svar
9
· Visningar
380
Senast: LadySara
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 122
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025