Bukefalos 28 år!

Spondyloshjälp

em-pirre

Trådstartare
Min tik fick ju som jag tidigare nämnt spondylosdiagnos i förra veckan.

Ni med spondyloshundar, hur gör ni för att underlätta vardagen för hunden?

*Används smärtlindring? I vilket skede sattes medicinen in?

*Hur motionerar ni, vad undviker ni?

*Ändringar i kosten? Tillskott?

*Har ni upplevt att b.o.t. eller annan sorts täckning har effekt?

*Vilka symtom har hunden?

Min har ju ännu inte visat varken stelhet eller ömhet, och jag trodde faktiskt inte att hon hade ont. Hon hoppar, skuttar och springer som förut, trots att röntgenplåtarna enligt vetten var "en sorglig historia".
Jag hoppas ju på att hon inte ska behöva ha ont eller bli stel ännu på många år, och vill veta allt om hur jag kan hjälpa och förebygga.

:bow:
 
Sv: Spondyloshjälp

Ett besök hos hundfysiolog kan förmodligen ge din hund bästa hjälpen. Där kan du få tips på vad som kan vara bäst för hunden. Utbildning till hundfysiolog är en högskoleutbildning, så se upp så att fysiologen är utbildad. Jag vet en som är bra, finns i Skåne. Vet inte var du bor.
 
Sv: Spondyloshjälp

Tyvärr bor TS i Finland, jag känner en bra leg sjukgymnast med hund som specialitet här i Sthlm.
Fö håller jag med dig.

kl
Fäis hade ju spondylos + obefintliga höftleder i stort sätt, vet kunde inte förstå hur de kunnat vara B + C i ettårsåldern.
Jag märkte det på att han började få svårt att få med sig bakkärran riktigt när han hoppade ner från soffa o annat, det lixom vinglade till. Han fick Rimadyl, växelvis med cortison, rehabsim o massage, slut på livet som frisbeehund, inga aktiviteter där alla 4 tassar lämnade marken samtidigt, benbryggorna kan brytas o det gör tydligen jävulusiskt ont o går inte heller att göra något åt.
Viktmanschetter på bakbenen.
Han var ju senior o bodde med en annan senior så livet lunkade på, ca 8 år vid diagnos, togs bort vid dryga 9 år, pga Malignt Lymfom, alltså inte spondylosen.
Kanske skall tillägga att han levde ett väldigt aktivt liv med både får o nötvallning samt agility.
 
Sv: Spondyloshjälp

Okej. Höfterna var helt okej, som tur är. Simning tror jag vi ska prova, men hittills har hon vägrat simma så får se ifall tjejen på hundcentret har några knep för att få ner henne i bassäng utan att hunden får panik :)
 
Sv: Spondyloshjälp

På min vovve upptäcktes det sent, vid 11 års ålder och då hade det gått ganska långt redan. Symptomen var att han hade en "vispande" rörelse med ena bakbenet när han var trött och så hade han börjat tveka när han skulle in i bilen. Dock hade synen försämrats ganska mycket, han hade uppenbart svårt med avståndsbedömning så jag var inte säker på varför han tvekade vid bilen. Gjorde sin sista elittävling bara någon vecka innan röntgen! Plåten visade bryggor mellan flera kotor redan och fler på gång. Jag fattade inte hur hundkraken kunde gå och stå med en sådan rygg. Förutom spondylosen upptäcktes även artros i ryggen och i en armbåge. Han sattes på smärtstillande direkt och äter sedan ett par månader också kortison. Han får ett lättsmält foder med hög näringshalt och jag ger extra glukosamin.

Cykling och vilda lekar med andra hundar undviks, men annars motionerar jag som vanligt. Han är ju gammal och inte lika pigg som han var när han var ung, så han väljer själv den lättaste vägen och vi går ju inte långpromenader på flera timmar varje dag. Skulle han någon gång få ett "ryck" och springa runt som en blådåre så hindrar jag inte honom. Livskvalitet framför kvantitet!

Använder inte BoT men har ett riktigt tjockt täcke om han ska med i bilen. Jag försöker också undvika att ta med honom för mycket om det är kallt, men de dagar han nästan försöker tränga sig ut genom dörren när jag är påväg till träning med den lille, ja då tar jag faktiskt med honom och försöker skynda mig så han inte ligger för länge och blir kall.

Jag har köpt en ramp till bilen, påminner om denna. Det jag hade gjort om jag haft mer pengar är att simma regelbundet, låta honom använda en vibbplatta och få massage av någon som kan. Jag knådar lite hemma men det blir inte riktigt samma sak tror jag.
 
Sv: Spondyloshjälp

Jag har beställt ett b.o.t., men täcker redan nu med varmt vintertäcke (vilket jag tidigare inte gjort om det inte varit svinkallt och snöstorm, ungefär).

Glucosamin får hon redan, och jag bytte ut linfröoljan mot omegaolja.

kl

Mera tips? Det är ju jättesvårt att veta hur ont hon har, och vid vilka tillfällen. Därför väntar jag ett tag innan vi sätter in smärtlindring.
 
Sv: Spondyloshjälp

*Används smärtlindring? I vilket skede sattes medicinen in? Ja, metacam.

*Hur motionerar ni, vad undviker ni? Jag motionerar faktiskt som vanligt, vill inte begränsa henne på något sätt. Undviker kast med boll och sådant.

*Ändringar i kosten? Tillskott? Hon får Aktiv hund glucosamin.

*Har ni upplevt att b.o.t. eller annan sorts täckning har effekt? Ja, jag inbillar mig det iaf. :p

*Vilka symtom har hunden? Inga synliga mer än att hon kan lägga rumpan på sniskan när hon ligger. Kanske pyttelite stel ibland? Kampar inte lika hårt. Kan passgå lite ibland
 
Sv: Spondyloshjälp

Våran har ju långt gången spondylos,har t.o.m en utväxt som ibland trycker på nerverna till bakbenen som gör att han krampar i dom lite då och då,har hänt en 5-6 ggr på ett år. (Så vi upptäckte det,trodde först han fått epilepsi,men efter att ha sett en liiiiiten liten rörelsestörning på ena bakbenet,en vispande nästan,när han gick ner för trappen funderade vi om) Släpper så fort man masserar. Dom här kramperna kommer när han blivit kall eller har sträckt sig. En kullerbytta pga djup snö orsakade ett anfall sist,kommer oftast några timmar/ett dygn efter det hänt.

Annars där emellan är han otroligt glad och pigg,FÖR pigg för sitt eget bästa.

Det vi har gjort är att ALLTID ha täcke på honom vid kyla och nederbörd,han är korthårig så vi täckar han nästan efter hur vi täckar oss själva,har vi en tjock täckjacka får han ett tjockt täcke,kan vi gå ut i bara en softshelljacka,kan han gå ut i sitt fleecefodrade täcke osv. Sen masserar vi då och då för att fortsätta hålla han mjuk.

Vi gick även på en träff med en sjukgymnast,där fick vi massa tips på hur vi skulle förbättra för honom,kostade 500:- tror jag och det var verkligen värt det. Sen är ju sånt där vattenband helt suveränt,samt gå i djup snö,där dom får lyfta högt på benen och pulsa är suverän träning,för den bygger mjuka muskler runt skadan. Även slamomgång osv är bra träning. Men hör med veterinären om ni har någon sjukgymnast i närheten och gå dit och hör er för.

Han äter inte smärtstillande regelbundet,men har så jag får det utskrivet när jag vill i princip,så efter en kramp ringer jag in,och får då utskrivet för 10 dagar. Detta beror på att han har en superkänslig mage,så om han skule medicineras på heltid så skulle magen braka istället,så det är lite pest eller kolera. Skulle ev gå att hålla magen i skick med massa specialgrejer,men i dagsläget funkar det bra som det gör nu,blir han dåligare i framtiden så kommer han såklart få det han behöver,eller få somna in. Han fyller 9 i mars och är en mellanstor hund på 30 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Spondyloshjälp

Tack för svaren!

Jag ska kolla upp fysio, absolut. Och täcka mera. Jag känner också att jag inte vill begränsa henne så mycket. Hon är ändå en Boxer :D
 
Sv: Spondyloshjälp

Ja,min är ju 50% boxer,och han beter sig som en boxer,dvs halvt galen. :D Vi försöker leva som vanligt,bara att man får tänka lite extra,tex att alltid täcka,värma upp ordentligt innan jag släpper lös honom,för då går det i 120 knyck med snabba vändningar,vilket inte är bra,och speciellt inte när musklerna inte är uppvärmda,MINST 15 minuters gångtempo.

Jag fick en lista på bra saker att göra,och saker vi bör undika att göra,om du vill kan jag skriva av den här? :)
 
Sv: Spondyloshjälp

Bra saker att träna/tänka på:

¤ Gå långsamt rakt ut i skogen,genom ris och över stockar,slalom mellan stenar,hjäper genom att han får lyfta högt på benen,och böja sig.

¤ Åk iväg till ett sandtag och promenera där,gärna 2 ggr i veckan.

¤ Försök att lägga om dom längre promenaderna så ni mestandels går på mjukt underlag. Gå hellre i åkerskanten än på den hårda grusvägen.

¤ Slalom mellan 10 pinnar/förmål 4 vändor fram och tillbaka varannan dag.

¤ Kliva mellan stegpinnar varannan dag 4 vändor. (Lägg helt enkelt ner en vanlig stege på backen)

¤ Snäva snurrar höger och vänster varv. (Han ska i princip bara snurra runt,med nosen så nära svansen det går så han böjer sig ordentligt)

¤ MINST 15 minuters uppvärmning i gåtempo innan lösspring och lek.

¤ Gärna minst 10 min massage om dagen,massera baklår upp mot ryggen,och ryggmusklerna.

¤ Täcke vid kyla,nederbörd,blåst,och vid stillasittande,tex i bilen. Så fort han riskerar att spänna sig pga temperatur/nederbörd så ska täcke ligga på.

Att undvika:

¤ Hopp,både rakt upp och över.

¤ Snabba rusningar

¤ Snabba vändningar/kast

¤ Tacklingar

¤ Halkiga underlag

¤ Hårda underlag

¤ Kyla

Våran älskar att rusa fram som en idiot ute på åkrarna,nu får man ju tänka sig för lite. Jag vill inte ta ifrån han det helt,men nu värmer vi upp innan,samt släpper en hund i taget så undviker vi tvära kast och tacklingar genom det.
 
Sv: Spondyloshjälp

Bra saker att träna/tänka på:

¤ Gå långsamt rakt ut i skogen,genom ris och över stockar,slalom mellan stenar,hjäper genom att han får lyfta högt på benen,och böja sig.

¤ Åk iväg till ett sandtag och promenera där,gärna 2 ggr i veckan.

¤ Försök att lägga om dom längre promenaderna så ni mestandels går på mjukt underlag. Gå hellre i åkerskanten än på den hårda grusvägen.

¤ Slalom mellan 10 pinnar/förmål 4 vändor fram och tillbaka varannan dag.

¤ Kliva mellan stegpinnar varannan dag 4 vändor. (Lägg helt enkelt ner en vanlig stege på backen)

¤ Snäva snurrar höger och vänster varv. (Han ska i princip bara snurra runt,med nosen så nära svansen det går så han böjer sig ordentligt)

¤ MINST 15 minuters uppvärmning i gåtempo innan lösspring och lek.

¤ Gärna minst 10 min massage om dagen,massera baklår upp mot ryggen,och ryggmusklerna.

¤ Täcke vid kyla,nederbörd,blåst,och vid stillasittande,tex i bilen. Så fort han riskerar att spänna sig pga temperatur/nederbörd så ska täcke ligga på.

Att undvika:

¤ Hopp,både rakt upp och över.

¤ Snabba rusningar

¤ Snabba vändningar/kast

¤ Tacklingar

¤ Halkiga underlag

¤ Hårda underlag

¤ Kyla

Våran älskar att rusa fram som en idiot ute på åkrarna,nu får man ju tänka sig för lite. Jag vill inte ta ifrån han det helt,men nu värmer vi upp innan,samt släpper en hund i taget så undviker vi tvära kast och tacklingar genom det.


Kanontips...jag har en odiagnosticerad 14 gammal sch/bc med enl mig spondylos.

Han får gå mycket offroad i skogen och det hjälper jättemycket, dessutom äter han Norocarp 2 ggr/dag, fö inget annat . Men rusher har han slutat med självmant ;)
 
Sv: Spondyloshjälp

Prova med flytväst med handtag på ryggen om hunden ska simma. Kan kännas som en trygghet för hunden att någon håller i handtaget.
 
Sv: Spondyloshjälp

Jo det har vi försökt med... Hon gillar att plaska, men inte att gå djupare. Men det kan säkert en med vana fixa. Ska åka dit idag och fråga :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 446
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 267
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 853
Senast: mackan
·
Hundhälsa Våran 8åriga (blir 9 i sommar) labrador/Amstaff märkte vi för ett par veckor sedan att han vart stel efter han legat o sovit o kunde...
Svar
6
· Visningar
4 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp