Spontanbesöka Norge? Fina dagsvandringar?

cherie

Trådstartare
Jag och sambon har inga planer för nästa vecka och veckan därpå, men fick tillgång till bil, så bu funderar vi på att bila över till Norge och få uppleva lite vacker natur.

Men, var då? Hur då? Vi har aldrig vandrat eller så, mer än små dagsturer på Island/Korsika/etc. Vi har ingnen utrustning förutom ett par bra skor, är (ännu) inte intresserade av att tälta eller laga mat i naturen och dylikt. Men skulle gärna vilja se lite norsk natur ändå, gärna så fina vyer som man kan få under en dagstur (fram och tillbaka). Har ni några tips? Vilka platser ska vi besöka? Var/hur ska vi bo? Vi tänkte nog bara vara borta några dagar, 3-4 stycken. Kanske svåra planer att få ihop med såhär kort varsel...
 
Jag och sambon har inga planer för nästa vecka och veckan därpå, men fick tillgång till bil, så bu funderar vi på att bila över till Norge och få uppleva lite vacker natur.

Men, var då? Hur då? Vi har aldrig vandrat eller så, mer än små dagsturer på Island/Korsika/etc. Vi har ingnen utrustning förutom ett par bra skor, är (ännu) inte intresserade av att tälta eller laga mat i naturen och dylikt. Men skulle gärna vilja se lite norsk natur ändå, gärna så fina vyer som man kan få under en dagstur (fram och tillbaka). Har ni några tips? Vilka platser ska vi besöka? Var/hur ska vi bo? Vi tänkte nog bara vara borta några dagar, 3-4 stycken. Kanske svåra planer att få ihop med såhär kort varsel...

Jag har inte jättekoll på Norge men jobbade i Röros för några år sedan och det är jättevackert där samt lätt att ta sig dit. Åk genom Särna-Idre en väg och åk Hede-Vemdalen-Rätan andra vägen så får ni vacker svensk natur också.
 
Att vandra ut till Preikestolen är en fin dagstur och det finns nog många fler vackra vandringsleder i närheten om jag inte missminner mig. Dock tar det lite tid att ta sig dit, beroende på var i Sverige ni startar ifrån :)
 
Jag och sambon har inga planer för nästa vecka och veckan därpå, men fick tillgång till bil, så bu funderar vi på att bila över till Norge och få uppleva lite vacker natur.

Men, var då? Hur då? Vi har aldrig vandrat eller så, mer än små dagsturer på Island/Korsika/etc. Vi har ingnen utrustning förutom ett par bra skor, är (ännu) inte intresserade av att tälta eller laga mat i naturen och dylikt. Men skulle gärna vilja se lite norsk natur ändå, gärna så fina vyer som man kan få under en dagstur (fram och tillbaka). Har ni några tips? Vilka platser ska vi besöka? Var/hur ska vi bo? Vi tänkte nog bara vara borta några dagar, 3-4 stycken. Kanske svåra planer att få ihop med såhär kort varsel...
Glöm inte att boka vetrinärtid!
 
Gaustatoppen hyfsat nära Oslo är en trevlig dagstur :)
Finns fika på toppen och man kan köra latmansvarianten och åka Bergbana inuti berget ner.
 
Besseggen sägs att vara en upplevelse för livet om ni inte är höjdrädda. En dags-/halvdagstur.

Prekestolen är långt att åka oavsett vart i Sverige ni åker ifrån, så den skulle jag spara tills en eventuell längre semester.
 
Besseggen sägs att vara en upplevelse för livet om ni inte är höjdrädda. En dags-/halvdagstur.

Prekestolen är långt att åka oavsett vart i Sverige ni åker ifrån, så den skulle jag spara tills en eventuell längre semester.

Tack! Ska kolla upp Besseggen. Hört talas om den men inte vetat om det går att göra på en dag. Preikkestolen verkar häftigt (vi kan stanna på vägen så gör inget stt det är långt) men får ju gärna fler tips. Så besseggen ska jag kika på! Höjdrädd... är det farligt eller är det bara högt? Innebär det klättring?
 
Tack! Ska kolla upp Besseggen. Hört talas om den men inte vetat om det går att göra på en dag. Preikkestolen verkar häftigt (vi kan stanna på vägen så gör inget stt det är långt) men får ju gärna fler tips. Så besseggen ska jag kika på! Höjdrädd... är det farligt eller är det bara högt? Innebär det klättring?
Var på Besseggen i lördags, det var riktigt fint. Rätt så mycket folk.
Högt och brant men inte så läskigt som jag trodde! Är lite höjdrädd men det funkade bra. Behövde använda händerna en del för att ta mig upp, men det är relativt lätt "klättring" och går att pausa vid behov.
Vi åkte 07.45-båten från Gjendesheim till Gjendebu och var tillbaka framåt kvällen. Det går att starta från Memurubu så blir vandringen kortare. En del norrmän gick åt andra hållet så att de kom ner för själva Besseggen men jag hade inte vågat det:nailbiting:. Campingplats finns i närheten.
 
Var på Besseggen i lördags, det var riktigt fint. Rätt så mycket folk.
Högt och brant men inte så läskigt som jag trodde! Är lite höjdrädd men det funkade bra. Behövde använda händerna en del för att ta mig upp, men det är relativt lätt "klättring" och går att pausa vid behov.
Vi åkte 07.45-båten från Gjendesheim till Gjendebu och var tillbaka framåt kvällen. Det går att starta från Memurubu så blir vandringen kortare. En del norrmän gick åt andra hållet så att de kom ner för själva Besseggen men jag hade inte vågat det:nailbiting:. Campingplats finns i närheten.

Kul! Låter som vi kanske skulle kunna klara det bara vi kan hitta boende i närheten... Ska kika!
 

Liknande trådar

Fritid Jag har fått för mig att jag vill se norska fjällen nästa sommar. Men jag kan inte vara hemifrån mer än max 2 nätter pga katt som måste...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: MissFideli
·
Fritid Hej, vi hade en plan att åka till Norge i sommar, bila och vandra. Men det blir ju TOKDYRT, så nu tittar vi på Sverige istället. Var kan...
Svar
10
· Visningar
1 097
Senast: ptr
·
Äldre Jag fyller 30 till sommaren och vill fira min födelsedag uppe i fjällen. Har själv varit och vandrat en hel del i svenska norra...
Svar
15
· Visningar
1 753
Senast: Ainon
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp