Sporrar med trissa

@Jfrelin och @settis jag mailade också (med bild och allt) och fick samma svar som dig Jenny. Ang Bosses expertsvar så ser jag inte när det är publicerat och min misstanke är att det är publicerat före årsskiftet när regeln gick igenom (hittar inte det i listan med inlägg publicerade efter nyår i alla fall).

Har mailat Hippson och bett dem datera de här svaren, annars blir det ju galet ibland.
 
Senast ändrad av en moderator:
https://www.hippson.se/fraga-expert..._jena/far-man-ha-stjarnsporrar-pa-tavling.htm


Jag mailade oxå förbundet och fick detta svar

Som det står i TR II
2.2.2. Om sporrar med trissor används måste trissorna vara släta
och avrundade (inte ha skarpa kanter) och vara fria att rotera.
Dressyrkommittén har inför TR II 2019 beslutat att använda samma regler som FEI har.
ÖD går fortutbildning där TR gås igenom.

Så för enkelhetens skull bör man gå ut med bilder så som man gör i det danska tr på
Godkända eller inte godkända sporrar. För följer man FEI så är ”stjärnsporrar” godkända. Inte alla typer av stjärnsporrar utan endast de som är släta, avrundade och roterar.


Det är exakt samma skrivelse som i föregående TR där TS bild var godkänd.

På FEI står
The arms of the spur must be smooth and blunt. If rowels are used,
they must be blunt/smooth (no sharp edges) and free to rotate.
 
Jag mailade oxå Annica Lund

Hennes svar

Hej Cissi

Som det står i TR II
2.2.2. Om sporrar med trissor används måste trissorna vara släta
och avrundade (inte ha skarpa kanter) och vara fria att rotera.

Dressyrkommittén har inför TR II 2019 beslutat att använda samma regler som FEI har.
ÖD går fortutbildning där TR gås igenom.

Med vänlig hälsning/Best regards
Annica Lund
Nationell samordnare Dressyr/ National coordinator Dressage


Hon verkar dock inte ha koll på FEI s regler 🤔
 
Det är exakt samma skrivelse som i föregående TR där TS bild var godkänd.

På FEI står
The arms of the spur must be smooth and blunt. If rowels are used,
they must be blunt/smooth (no sharp edges) and free to rotate.


Ja precis, varit i kontakt med en GP domare med god insyn i tr arbete. Hon svarade mig så som du skriver att det står i FEI och att stjärnsporrsrna är godkända om de uppfyller dessa krav. Efter att hon kontaktat Annica så har hon fått till sig att de är förbjudna 😏

Lustigt att Annica skriver till mig att man valt att följa FEI.....
 
Förmodligen förstår hon inte vad det betyder? Men hon borde ju se att det inte är någon ändring i texten sedan förra året?

fast det är ju ändring i texten, innan stod det: Moment 210 2.2.4 Om hjul- eller stjärnsporrar används ska trissorna vara avrundade (inte ha skarpa kanter) och kunna rotera


Nu står det bara sporrar med trissor.
 
fast det är ju ändring i texten, innan stod det: Moment 210 2.2.4 Om hjul- eller stjärnsporrar används ska trissorna vara avrundade (inte ha skarpa kanter) och kunna rotera


Nu står det bara sporrar med trissor.

Jag menar hos FEI. Sorry om det var lite otydligt
 
inte grundfrågan men vad gör det bättre att rida med trissor? Har själv aldrig provat därav min undran.
Jag tävlar med dessa sporrarna för jag får lite bättre udd i min ponny då. Upplever det som om de kittlar till lite mer, men egentligen är det rätt snälla eftersom de roterar.

Jag skulle fö beskriva dessa som "avrundade" trissor.
sporrar.jpg
 
Jag ska rida programridning på tisdag för Britt Hammar. Ska fråga henne om detta. Verkar ju inte klokt att det inte finns ett vettigt svar på detta 🤔
 
Jag ska rida programridning på tisdag för Britt Hammar. Ska fråga henne om detta. Verkar ju inte klokt att det inte finns ett vettigt svar på detta 🤔

Ja , återkom i detta spännande drama. Ska ryttare verkligen behöva ringa varje överdomare innan tävling och höra sig för vad som gäller?
Jag sätter mitt vad på att Britt Hammar säger att dessa sporrar är godkända.
 
I fälttävlans TR där stjärnsporrar inte varit tillåtna på år och dar i dressyren är skrivelsen :

1.4.2. Sporrar med trissor. Om sporrar med trissor används måste
trissorna vara runda, släta (inga taggar tillåts) samt rotera fritt. För
ponny är sporrar med trissor förbjudet.
 
Jag ska rida programridning på tisdag för Britt Hammar. Ska fråga henne om detta. Verkar ju inte klokt att det inte finns ett vettigt svar på detta 🤔

Jag kontaktade LM som först sa att de va godkända men efter kontakt med Annica på förbundet sa att de är inte godkända. Hon rekommenderade mig att maila en person på FEI som har hand om tr frågor vilket jag gjort. LM sitter inte längre med och gör tr så hon va inte insatt mer i det tyvärr.
 
Jag kontaktade LM som först sa att de va godkända men efter kontakt med Annica på förbundet sa att de är inte godkända. Hon rekommenderade mig att maila en person på FEI som har hand om tr frågor vilket jag gjort. LM sitter inte längre med och gör tr så hon va inte insatt mer i det tyvärr.

Tänk vad mkt enklare dom hade gjort det för alla om dom bara formulerat sig som i ft TR.
 
Tänk vad mkt enklare dom hade gjort det för alla om dom bara formulerat sig som i ft TR.
Men eller hur?! Även det danska och amerikanska tr är tydliga med bilder vad som gäller.

Förstår bara inte varför man helt plötsligt vill förbjuda stjärnsporrarna från förbundets sida? Är ju ingen elak sporre. Jag älskar dessa sporrar och har inte haft ett skav i fällningstider heller.
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 757
Senast: Takire
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 529
Senast: Jeps
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 334
Senast: Nikan
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
720
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp