Sporrar med trissa

Men eller hur?! Även det danska och amerikanska tr är tydliga med bilder vad som gäller.

Förstår bara inte varför man helt plötsligt vill förbjuda stjärnsporrarna från förbundets sida? Är ju ingen elak sporre. Jag älskar dessa sporrar och har inte haft ett skav i fällningstider heller.

Vi får se vad Britt säger om det hela i morgon. Hon har ju hand om TR frågorna i dressyrkommiten. Jag ska även höra hurvida dom ska följa FEI eller inte.
 
Jag ska även höra hurvida dom ska följa FEI eller inte.

Men minns jag fel? eller letar jag galet?
Jag är rätt säker på att det förut funnits en länk till Fei´s regelverk på förbundets TR sida....men är den borta?
Och att det där samtidigt stått att vi ska rätta oss efter Fei?

Men sen kom väl de elastiska tränsen och dill synes sist så släppte Fei det men inte i Sverige...och då gäller väl inte Fei rakt över, eller????
 
Men minns jag fel? eller letar jag galet?
Jag är rätt säker på att det förut funnits en länk till Fei´s regelverk på förbundets TR sida....men är den borta?
Och att det där samtidigt stått att vi ska rätta oss efter Fei?

Men sen kom väl de elastiska tränsen och dill synes sist så släppte Fei det men inte i Sverige...och då gäller väl inte Fei rakt över,
Men minns jag fel? eller letar jag galet?
Jag är rätt säker på att det förut funnits en länk till Fei´s regelverk på förbundets TR sida....men är den borta?
Och att det där samtidigt stått att vi ska rätta oss efter Fei?

Men sen kom väl de elastiska tränsen och dill synes sist så släppte Fei det men inte i Sverige...och då gäller väl inte Fei rakt över, eller????


Annica Lund svarade mig förra veckan att man valt att följa FEI inför 2019
 
@ginnies Beskedet jag fick ang bilagan, eftersom jag också undrade var den tagit vägen, var att hänvisningen till FEIs regelverk har ersatts av bettbilagan. Men det är liksom bara bett.
 
Fått svar från FEI och de är tillåtna enligt FEIs regelverk 👍

Hi Cissi,

Thank you for your email.

As per Article 427.4 of the FEI Dressage Rules:
Spurs are compulsory except for CDIP and CDICh Events and must be made of metal. The shank must be either curved or straight pointing directly back from the centre of the spur when on the Athlete’s boot. The arms of the spur must be smooth and blunt. If rowels are used, they must be blunt/smooth (no sharp edges) and free to rotate. Metal spurs with round hard plastic knobs are allowed (“Impuls” spur). “Dummy” spurs with no shank are also allowed.

As the spurs in the picture that you attached are blunt (not sharp) they would be allowed in FEI Dressage competitions as long as the rowel is free to rotate.

Please let me know if you have any other questions.

Best regards,
Chloe
 
Såklart skickade jag till Annica Lund och skrev att jag ställt frågan till FEI då hon inte svarade på mitt sista mail. Enligt FEI är ju sporren godkänd på de tävlingar man tillämpar FEIs regler. Men Annica hävdar att de inte är godkända, vilket gör att hon säger emot sig själv tycker jag när hon förra veckan skrev att man tillämpar FEIs regler.

Britt säger att dom är godkända. Hon kunde inte ens förstå att det har misstolkats. Hon tycker det står klart och tydligt I TR att har dom inga vassa kanter och kan rotera är dom godkända. Jag framförde iallafall att det var delade meningar om det, att förbundet har sagt att dom inte är godkända och att även vissa ÖD säger att dom inte är det. Hon tyckte det var jättemärkligt att dom har sagt så.

Sedan är det ju svårt att säga emot en ÖD på tävling, men det räcker väl med att det blir en stor nationell tävling strax för att detta problem kommer uppenbara sig. Det är ju väldigt många som rider med just sådana sporrar som tex @Fiorano har. Jag har ju tex ett par som inte är godkända , visserligen rider jag inte med dom längre men det är stor skillnad på dom och på TS bild. Mina är mkt mindre trissa på och inte lika trubbiga alls.
 
Britt säger att dom är godkända. Hon kunde inte ens förstå att det har misstolkats. Hon tycker det står klart och tydligt I TR att har dom inga vassa kanter och kan rotera är dom godkända. Jag framförde iallafall att det var delade meningar om det, att förbundet har sagt att dom inte är godkända och att även vissa ÖD säger att dom inte är det. Hon tyckte det var jättemärkligt att dom har sagt så.

Sedan är det ju svårt att säga emot en ÖD på tävling, men det räcker väl med att det blir en stor nationell tävling strax för att detta problem kommer uppenbara sig. Det är ju väldigt många som rider med just sådana sporrar som tex @Fiorano har. Jag har ju tex ett par som inte är godkända , visserligen rider jag inte med dom längre men det är stor skillnad på dom och på TS bild. Mina är mkt mindre trissa på och inte lika trubbiga alls.


Tack!! Britt är ju bara bäst!! När jag läser det här älskar ja henne ännu mer än vanligt 😍

Hoppas att hon tar tag i frågan 👍
 
Tack!! Britt är ju bara bäst!! När jag läser det här älskar ja henne ännu mer än vanligt 😍

Hoppas att hon tar tag i frågan 👍

Ja så på tävlingar där Britt är ÖD är det ju fritt fram iallafall 🤣🤣 Ja nu är hon ju iallafall uppmärksammad på problemet.
 
Härligt rörigt!
Jag har beställt ett par nya sporrar utan stjärn trissa.
Egentligen skulle man fråga öd på varenda tävling fast det är ju inte deras fel att förbundet är röriga.
Får väl se hur hästen reagerar hennes reaktion brukar vara att blir väldigt seg på tävlingsbanan och då har stjärnsporrarna hjälpt.
 
inte grundfrågan men vad gör det bättre att rida med trissor? Har själv aldrig provat därav min undran.
Ingen risk för skav, tydliga utan att vara vassa. För hästar som är känsliga för att man inte nöter eller klämmer med skänkeln tycker jag sporrarna gör det lättare att ge kort impuls än vad det är med hälen, men om hästen hoppar till eller tar ett stort språng är det ingen risk att man råkar komma åt med sporren och gör en reva på en klippt häst.
 
Såklart skickade jag till Annica Lund och skrev att jag ställt frågan till FEI då hon inte svarade på mitt sista mail. Enligt FEI är ju sporren godkänd på de tävlingar man tillämpar FEIs regler. Men Annica hävdar att de inte är godkända, vilket gör att hon säger emot sig själv tycker jag när hon förra veckan skrev att man tillämpar FEIs regler.

Självklart ifrågasatte jag om man inte följer FEI som hon i sitt första mail hävdade. Fick svar igår att man följer FEIs regler när det gäller utrustning.

Då brast det lite för mig och jag blev förbannad och ifrågasatte vad hon håller på med. Det får bli skärpning, det är inte första gången de håller på så här! Känns mer som att det handlar om prestige från damen Annicas sida än att erkänna att man gjort en feltolkning? Jag tror inte att hon kommer svara på mitt mail ivf....
 
Och så var såklart mitt inlägg borta.( och även andras)
Tycker det vore på plats med en förklaring varför.

Får man inte kritisera Svrf, är det någon på Svrf som klagat? får man inte dela med sig ( en liten bråkdel) av det man vet hur det -inte- fungerar? får man inte som nu ex skriva att det faktiskt finns domare som inte behövt gå utbildning till sin högre nivå alls utan förbundet bara släpper igenom för att man jobbar på förbundet eller för att man har i sitt vardagsliv mkt goda kontakter?
 
N
Och så var såklart mitt inlägg borta.( och även andras)
Tycker det vore på plats med en förklaring varför.

Får man inte kritisera Svrf, är det någon på Svrf som klagat? får man inte dela med sig ( en liten bråkdel) av det man vet hur det -inte- fungerar? får man inte som nu ex skriva att det faktiskt finns domare som inte behövt gå utbildning till sin högre nivå alls utan förbundet bara släpper igenom för att man jobbar på förbundet eller för att man har i sitt vardagsliv mkt goda kontakter?

Nä man får inte kritisera svrf 😉

När de gäller tr frågor verkar det spela roll vem som frågar osv. Kan ta en annan fråga jag ställt dem, utbetalning utav premier.

Såg att en tävling betalade ut en stor summa pengar till segraren men följde därefter inte tr reglerna för resten av de placerade. Jag mailade och frågade om man fick göra så, jag gav även exempel på hur de delat ut premierna. Jag nämnde inte vilken klubb det var för jag hade inte som avsikt att förstöra något där. Jag var intresserad av att veta då vår klubb arrangerar en stor dressyrtävling varje år och tänkte inför det här året. Att dela ut 10.000kr till segraren kostar totalt 20.000kr och inte mindre om man följer tr. Tillägga att jag inte kollat för i år utan detta var 2018

Då blev jag hänvisad till RS som menade på att detta var ok trots att det gick emot tr. Till slut tröttnade ja även där och frågade om man fick tolka tr som man vill och blev sedan kallad typ barnslig och att han önskade oss lycka till med vårt arrangemang inför framtiden. Då blev ja förbannad på riktigt då han mycket väl känner till att vår klubb ordnar med tävlingar på nationell nivå varje år, ett jäkla sätt har de.

Varför kan de inte erkänna när de har fel eller säga att man gjort undantag för föreningar eller ryttare, domare osv och stå för det?
 
Då blev jag hänvisad till RS som menade på att detta var ok trots att det gick emot tr. Till slut tröttnade ja även där och frågade om man fick tolka tr som man vill och blev sedan kallad typ barnslig och att han önskade oss lycka till med vårt arrangemang inför framtiden.

Ja det är poppis o hänvisa till RS, blev det själv för ett tag sedan ( förra året) då det gällde riktlinjer för när (vår då) klubb anordnar tävling om något allvarligt skulle hända ( vi ville vara förutseende och önskade en mall för orörutsedda allvarlig händelse/r), utan att gå in på detaljer, enligt BS är det hans( RS) uppgift att göra detta men gör det inte och blir bara gubbavresig när man tar kontakt och frågar.

Är det en enkel fråga så går det bra, men blir det mer komplicerat och ifrågasättande så kommer otrevliga taggar fram. Skittrist. Såklart man drar sig för att ringa men det är väl så de vill ha det.

Och det med TR om det följs eller inte så har jag själv pratat med CT om en sak o då säger hon bara sådär i förbifarten att man behöver ju inte alltid följa TR som klubb och då ens överdomare ( ska säga att det inte var ordagrant så hon sa utan det var en specifik händelse hon beskrev som när hon själv jobbade som öd så gjorde hon si istället för som stod i TR så), och jag frågade då varför står det då ens i TR?

Ja menar detta med förbundets slapphet till att utbilda sina överdomarutbildare samstämt ( märks ju av bara i den här tråden) smittar faktiskt av sig på en del överdomare, de tror att de kan göra precis vad de vill, inte alla, det finns de som är bra, men det finns en klick som har otrevliga härskarfasoner.
Och gissa vem som står bakom den gruppen ? jo självklart ridsportförbundet.
 
Vilka inlägg är borta?

Detta:
Ja man kan ju verkligen undra. Tråden i grund är ju inte lite komisk när det blir olika bud från öd/ förbund, men denna fråga är ju inte det enda de inte har koll på och då blir det väldigt besynnerligt och det känns som den där munkavlereglen faktiskt har kommit till för att ingen ska våga kritisera dem som jobbar i Svrf, när det från början egentligen var tänkt på att stoppa (dressyr)domare( funktionärer) som gick i strid med bedömda ryttare på nätet- öppet.




Vad är det för folk våra betalda licenser lönar?

Orkar de inte läsa/ sätta sig in i TR?

Har de ingen gemensam utbildning så att de överdomarutbildare som utbildar överdomare säger samma sak?

Hur anställs de?

Hur är det ens rimligt att de får sitta på sådana poster när många av dem är i "kompisgänget"(på hög nivå) och är ute och dömer"kompisar" ( på hög nivå)???

Varför plockas inte fler bra domare ut till utbildning snäppet över? med bra menar jag de som är pålästa, vill ryttare väl och törs föra en dialog med förbundet även om åsikten inte alltid är medhållande. Som nu är finns tendens faktiskt att oengagerade, icke pålästa o räddtysta väljs ut.

Och sedan var det väl ett mindre från dig o @settis
 
Detta:

Och sedan var det väl ett mindre från dig o @settis
Nu är det visserligen inte jag som modererat men tippar att det var lite OT mtp stjärnsporrar?

Om jag hinner på tunnelbanan så kan jag bryta ut den mer generella diskussionen om den högra handens vetande om den vänstras göromål? 😊
 
Nu är det visserligen inte jag som modererat men tippar att det var lite OT mtp stjärnsporrar?

Om jag hinner på tunnelbanan så kan jag bryta ut den mer generella diskussionen om den högra handens vetande om den vänstras göromål? 😊

Alltså man undrar ju va de håller på med när man får lite olika bud vad de går efter. Först säger man att man följer FEIs regler, när man får förstår att FEI tillåter något man säger nej till ändrar man sig och säger att det är hästens utrustning som ska gå efter FEI när frågan handlade om sporrar inget annat. Prestige verkar gå före välviljan att få saker rätt. Trist tycker jag
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 170
Senast: Takire
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 587
Senast: Jeps
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: Nikan
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
724
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp