• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Whiplashr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 12 778
W

Whiplashr

Jag vill veta allt om sporrar ! :D
Hur används dem ?
När används dem ?
Varför ?
När är man mogen att börja rida med sporrar ?
Vilka sporrar är bra att rida med första gången ?
Och slutligen:
Varför rider just DU med sporrar ? :)

Moderatorn är fri att flytta tråden om den ligger fel ! ;)

Sv: Sporrar !

När är man mogen att börja rida med sporrar ? När är man mogen att börja rida med sporrar ?
när man kan hålla skänkeln i still (inte sitter och fladdrar med den) och vet att man använder sporrar för att förfina hjälperna,

det tycker jag iaf :D

Hur används dem ? för att förfina hjälperna
När används dem ? när man känner behöo
Varför ?för att förfina hjälperna
När är man mogen att börja rida med sporrar ?är nog individuellt
Vilka sporrar är bra att rida med första gången ? 10mm kanske+
Och slutligen:
Varför rider just DU med sporrar för att förfina mina hjälper, och för att man måste ha sporrar på tävling. men vissa dagar använder jag inte sporrar

tack för svaren ! :)
är det sant att man kan få en häst som är slö piggare av sporrar ? isf hur ? :confused:

omformulerar en fråga på en gång .
Hur RIDER man med sporrar? :P

Hur används dem ? När det behövs, dvs. inte hela tiden
När används dem ? nästan bara på tävling
Varför ? tycker inte jag behöver annars förutom någon gång på vissa hästar. På tävling vill jag kunna ge lite finare och snabbare hjälper och vill spara det extra att ta till på tävling.
När är man mogen att börja rida med sporrar ? Väldigt olika både för ryttaren och vilken häst man rider. Men när man är medveten om vad man gör med skänklen, ngt inte ens många "erfarna" ryttare är...
Vilka sporrar är bra att rida med första gången ? runda, korta
Varför rider just DU med sporrar ? Svarade på det innan, kan ju bara svara för mig själv ;)

Nej en slö häst blir inte piggare, men din skänkel känns tydligare och då kanske den lyssnar mer.
Men en slö häst behöver inte vara lika med okänslig/outbildad och en pigg häst inte lika med känslig och vältutbildad. Det handlar om att genom tydliga hjälper lära hästen vad skänkeln betyder.
Du rider med sporrar precis som du rider utan, men man får vara medveten om att de är där så att man kan använda dem när det beövs och inte hela tiden utan att man märker. Då får man trycka ännu hårdare när man väl vill något :angel:

Piggare är kanske inte sant men den kommer att bli mer vaken på dina hjälper för tänk dig själv ett finger som kommer närmre och närmre din mage!! Visst blir du beredd på att det kittlas?! Så är det för hästar med.
Hur man använder sporrar?Det är viktigt att dom sitter väl fastspännda på foten så att dom inte kasar upp eller ner, det kan ge oönskad effekt.
Sporrens spets ska alltid peka nedåt!
Man hackar aldrig med sporrar utan trycker lätt alt. rör den lite upp och ner längs hästens sida för kraftigare effekt.
Först lägger man till skänkeln och får man inte önskad reaktion så lägger man försiktigt till sporren.
Det är viktigt med en stadig skänkel och god kontroll över dom.
Minsta lilla flaxande kan ge häftiga reaktioner!
Om du aldrig ridit med sporrar förr så ha någon med dig som kan se att du inte petar på hästen med sporrarna av misstag för är man ovan så är det inte alltid att man känner det som syns tydligt från marken!

Jag använder sporrar för att förfina hjälperna, och jag anser inte att man bör rida med sporrar om man inte kan rida utan. Jag fick inte börja rida med sporrar för min tränare förrän jag utan problem kunde rida utan och inverka med skänkeln rätt. Detta tycker jag är ett bra mått på när man kan börja rida med sporrar. Tycker att man ska börja med korta kulsporrar, och jag har alltid hållt mig till det (har inte haft behov av något annat).
Idag rider jag endast med sporrar för att min tränare vill det för att kunna förfina så mycket som möjligt inför tävlingarna osv.

När är man mogen att börja rida med sporrar ? När är man mogen att börja rida med sporrar ?
när man kan hålla skänkeln i still (inte sitter och fladdrar med den) och vet att man använder sporrar för att förfina hjälperna,

det tycker jag iaf :D

jag kan ju tillägga att jag har börjat rida med sporrar nu i år, jag började rida för nästan 8år sen.. jag använder inte mina i terrängen, tycker inte att det är nödvändigt

min häst var ganska skänkeldöd, så min ridlärare föreslog sporrar, jag har ett par korta kulsporrar, och de har gjort att min häst är mycket mer uppmärksam och jag behöver inte använda dem så mycket heller nuförtiden :D

När är man mogen att börja rida med sporrar ? När man inte flaxar med benen, och har en vettig anledning till att rida på dem.
Vilka sporrar är bra att rida med första gången ? Så korta som möjligt
Och slutligen:
Varför rider just DU med sporrar ? Rider vanligtvis inte med sporrar, men om jag gör, är det på dressyrtävlingar.

Jag började använda westernsporrar på min häst när hon emellanåt ignorerade skänkeln.
Visst det krävs inte alls lika mkt av mina ben men jag hatar verkligen sporrarna.
Jag kan inte rida normalt med dem, vilket antagligen beror på att jag inte är mogen att rida med sporrar än.
De används endast vid arbete i ridhuset, men tror jag lägger dom på hyllan (eller ger till baks dom till den jag lånat dom av)

Jag e inget fan av sporrar...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 554
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 530
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka