Sporrskav.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 8 689
Sv: Sporrskav.

Tycker så många bara hoppar på en utan någon grund.

Du har vid ett flertal gånger i denna tråd gett oss väldigt bra grunder till alla "påhopp".
Det du skriver i tråden bevisar på flera sätt att du verkar ha problem med din häst som du försöker lösa genom att överanvända sporrarna och inte genom att rida.

Men det är inte ens sår. Det är litet skav. Precis såna som de kan få av täcken. Som hon även har på sin frambog av sitt täcke.

Får jag säga att jag tycker att det är så j*vla pissdåligt att man låter hästen få skav på tex. bogen som din har.
Jag har sett många hästägare som har täcken på sina hästar som får skav men inte gör nåt åt det.
Använd bogskydd eller se till att h*n inte får skav!

Jag fattar inte vad du håller på med. Vad är det du vill få ut av den här tråden? Du bara försvarar dig själv när du får svar som inte passar. Det är väl ganska uppenbart att om hästen får skav av sporrar så ska man för f*n inte använda det!!

Usch, lös problemet istället för att söka sympati.

Får jag säga att jag tycker att det är så j*vla pissdåligt att man låter hästen få skav på tex. bogen som din har.
Jag har sett många hästägare som har täcken på sina hästar som får skav men inte gör nåt åt det.
Använd bogskydd eller se till att h*n inte får skav!

Jag fattar inte vad du håller på med. Vad är det du vill få ut av den här tråden? Du bara försvarar dig själv när du får svar som inte passar. Det är väl ganska uppenbart att om hästen får skav av sporrar så ska man för f*n inte använda det!!

Usch, lös problemet istället för att söka sympati.

:bow::bow:

1. Skippa sporrarna
2. Snälla kolla igenom din häst och se var felet ligger.
3. Kolla igenom all utrustning så att den passar.
4. Byt tränare till en som inte rekommenderar sporrar bara för att ridningen inte fungerar.
5. Försök att se lite mer ödmjukt på din egen ridning och på din häst.

under alla mina år med hästar så har alla sagt att jag har bra skänkel å är stilla med de ena och de tredje (sen finns de massa annat de e fel på men ändå) sen när jag på jobbet fick "äran" att rida den lataste av dom alla så tänkte jag tt nu vävlar e de sporrar på om jag över huvudtaget ska få hästen i galopp. hästen var över förväntan pigg och glad så jag tog av dom. sedan red jag samma häst så gott som varje dag i en stuben sadel. men en dag kom ägaren på att nä han ska ha zaldi sadlen nu å efter bara 5 min på hästen hade han stora skav efter mina skänklar (inga sporrar) jag blev helt förkrossad då de va en tävlings häst som gått 150 cm. efter de red jag bara i stuben sadlen på honom å med sporrar å det var inga problem.

men sen finns de vissa som inte borde ha sporrar. e de så alvarligt att din häst börjat blöda så ska du ABSOLUT ta de alvarligt. d ebetyder att du ridit fel med sporrarna å de e ju inte bra alls.

kl på mig själv.

Nu vet jag att även om ni läst detta så dömer ni ändå mig för detta är bukefalos och då är alla djurplågare ungefär. Så bättre att lägga denna diskution för ni tar fullast allvar på allt möjligt.

Ej läst mer än hit men håller med fullständigt. Vad man än skriver sedan någon valt att tolka fel så hjälper inte detta. Det är alltid en bunt som vill tolka en som tokig, djurplågande, oförbätterlig idiot. Helst haka upp sig på en särskild formulering också.

Hjälper inte dig men tack för ordet ändå. Nu fick jag ut lite frustration sedan jag själv blev hackad på! :smirk:

*har inte läst hela tråden*
känn på sporrarna, min fick skav efter att sporrarna hade "slitits" så de blev en vass liten kant, de fick han skav efter direkt när jag hade klippt honom.

Ej läst mer än hit men håller med fullständigt. Vad man än skriver sedan någon valt att tolka fel så hjälper inte detta. Det är alltid en bunt som vill tolka en som tokig, djurplågande, oförbätterlig idiot. Helst haka upp sig på en särskild formulering också.

Om man skriver att man plågar/skadar sin häst får man skylla sig själv.
Det är bara då man blir "påhoppad" på det sättet.

Kan man itne formulera sig i ord så ska man nog passa sig för vad man skriver när det handlar om känsliga saker där det finns risk att bli "påhoppad".

En häst känner om en fluga landar på dom, varför ska man då använda sporrar när en häst är så känslig för beröring?

Och här kommer en av de två för mig "giltiga" skälen in till varför man sätter på sig sporrar:

1: För att kunna göra minimalt små hjälper, precisionen med sporren blir nån halv centimeter, men hela underskänkeln har du helt plötsligt ett större område som påverkas. I riktigt finlirsdressyr vill man åt milimeterprecisionen- då är det aldrig ett alternativ att på något sätt vara stark eller ta i med kraft bakom sporren.

2: För att nå skänkelläget på en liten häst (återigen för att slippa vika in hela benet för att ge en liten hjälp).

Sporrarna är alltså INTE till för att förstärka en skänkel, absolut inte bestraffa eller på nått sätt göra ont, utan för att precisera en annars "för bred" hjälp! (jämför själv- tryck handflatan mot låret eller bara en fingertopp- vilket känns tydligast?) Som sagt så känner hästen en fluga- resten ligger i träning, träning och åter träning...

/Migo
som rider med sporrar ibland. Men utan styrka och absolut utan ngn form av skav:crazy:

Senast ändrad:

Och här kommer en av de två för mig "giltiga" skälen in till varför man sätter på sig sporrar:

1: För att kunna göra minimalt små hjälper, precisionen med sporren blir nån halv centimeter, men hela underskänkeln har du helt plötsligt ett större område som påverkas. I riktigt finlirsdressyr vill man åt milimeterprecisionen- då är det aldrig ett alternativ att på något sätt vara stark eller ta i med kraft bakom sporren.

2: För att nå skänkelläget på en liten häst (återigen för att slippa vika in hela benet för att ge en liten hjälp).

Sporrarna är alltså INTE till för att förstärka en skänkel, absolut inte bestraffa eller på nått sätt göra ont, utan för att precisera en annars "för bred" hjälp! (jämför själv- tryck handflatan mot låret eller bara en fingertopp- vilket känns tydligast?) Som sagt så känner hästen en fluga- resten ligger i träning, träning och åter träning...

/Migo
som rider med sporrar ibland. Men utan styrka och absolut utan ngn form av skav:crazy:
Dom skälen är godkända tycker jag med, men tycker det var självklart, jag menade dom som alltid rider med sporrar å inte tillhör ovanstående

min häst får oxå skav när han blivit nyrakad.
har köpt sporrar med rullar, man tror att dom är elakare för man förknippar dem med kabojssporrarna med taggar.

dom är suppppper bra, skaver inte utan rullar!
köp dem om du måste rida med sporrar

#KL#
Ni som rider m sporrar så hästarna får skav: Ta pekfinger knogen o "gnossa" mot ett ställe där hästen inte har skav. Gör så tills det blir skav, skriv sen hur ni upplevde detta. Hur lång tid det tog hur ont i knogen ni fick osv. O säg sen att det ej är något fel att era hästar fått skav åsamkat av er.

Men det är inte ens sår. Det är litet skav. Precis såna som de kan få av täcken. Som hon även har på sin frambog av sitt täcke.

Tror sporrarna är 15mm. Så det är inga långa och det är med rundad kant.

Antingen blöder det, eller så blöder det inte. Det finns inget mellanting.

Frågan är inte vilka sporrar du ska använda för att slippa skav/sår utan frågan är varför de uppstått? Jag kan med 100% sannolikhet säga att de inte flugit dit av sig själv. Någon eller något måste ha orsakat det och i det här fallet pekar det på sporrarna, och vad sitter sporrarna på? Jo, dina hälar! Ett par sporrar är inte kapabla att orsaka skav/sår själva, de behöver lite asistans av en människa.

#KL#
Ni som rider m sporrar så hästarna får skav: Ta pekfinger knogen o "gnossa" mot ett ställe där hästen inte har skav. Gör så tills det blir skav, skriv sen hur ni upplevde detta. Hur lång tid det tog hur ont i knogen ni fick osv. O säg sen att det ej är något fel att era hästar fått skav åsamkat av er.

Hahaha :rofl:
:bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 939
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 696
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka