Språkfundering

Sv: Språkfundering

Frågar er båda, då (för skiesabove blir det tredje gången jag frågar): i bukeexemplen jag tog, varför är det viktigt att tjäna de där tre bokstäverna?

Skiesabove, jag ser att du gärna briljerar med internetförkortningar men du behöver inte lära mig dem, jag kan dem.

Frågar er båda, då (för skiesabove blir det tredje gången jag frågar): i bukeexemplen jag tog, varför är det viktigt att tjäna de där tre bokstäverna?

Skiesabove, jag ser att du gärna briljerar med internetförkortningar men du behöver inte lära mig dem, jag kan dem.

Nej nej, menar inte så, utan menar dom som exempel på förkortningar som jag (och de allra flesta) accepterar.

Speciellt iaf, den använder åtminstone jag ofta i bukeinlägg. Varför är det viktigt att tjäna bokstäver? Jag har redan svarat på det:

Varför inte ;)?

Alltså, om man kan lägga mindre energi för att få samma resultat, varför inte göra det? Skillnaden här är ju att jag (och "imon-sekten") tycker att förkortningen går precis lika bra som att skriva ut hela ordet i såna här sammanhang. Och i vissa fall, att det ger en lite fräck/skön/go känsla att använda förkortningen.

Just nu sitter jag vid en dator och har tangentbord så orden flödar, men på min smartphone så blir jag lite mer benägen att använda förkortningar. Det är jättestor skillnad på ett datortangentbord och en telefons, jag skrev faktiskt bättre på gamla knapptelefoner. På smartfånen blir det fel hela tiden, då blir man lite frustrerad och jag skriver gärna så kortfattat som möjligt.

sms från mig kan se ut såhär: "jah kmr strx hemm"

Nej nej, menar inte så, utan menar dom som exempel på förkortningar som jag (och de allra flesta) accepterar.

Speciellt iaf, den använder åtminstone jag ofta i bukeinlägg. Varför är det viktigt att tjäna bokstäver? Jag har redan svarat på det:

Varför inte ;)?

Alltså, om man kan lägga mindre energi för att få samma resultat, varför inte göra det? Skillnaden här är ju att jag (och "imon-sekten") tycker att förkortningen går precis lika bra som att skriva ut hela ordet i såna här sammanhang. Och i vissa fall, att det ger en lite fräck/skön/go känsla att använda förkortningen.

Just nu sitter jag vid en dator och har tangentbord så orden flödar, men på min smartphone så blir jag lite mer benägen att använda förkortningar. Det är jättestor skillnad på ett datortangentbord och en telefons, jag skrev faktiskt bättre på gamla knapptelefoner. På smartfånen blir det fel hela tiden, då blir man lite frustrerad och jag skriver gärna så kortfattat som möjligt.

sms från mig kan se ut såhär: "jah kmr strx hemm"

Varför förkorta om man lägger till andra bokstäver?
Varför h:et på ja till exempel?

Hade jag fått ett meddelande av dig på chat eller telefon där du skrev så hade jag trott att det är en trettonåring som försöker få kontakt.

Hur många sekunder sparar du på att skriva tbx?

Varför inte ;)?

Och det tyckte du var ett svar?

Och i vissa fall, att det ger en lite fräck/skön/go känsla att använda förkortningen.

Där bekräftar du det jag trodde: man är sååå tuff och visar att man minsann hänger med. Men begränsar man inte den där skrivstilen till ens närmaste vänner så riskerar man nog betraktas som allt annat än tuff, snarare dum eller väldigt, väldigt ung.

På min smartphone går det att ändra felskrivningar.

Och hemm istället för hem...

Exakt. Jag var inne på det tidigare. Förklaringen att man vill förkorta för att vinna tid faller på t ex jue, juh och juhe. "Jah"...:crazy:

För att fingret glider dit ;). Inte med mening. Dom ligger bredvid varandra på tangentbordet, och med enhandsfattning på min stora Samsung S3 är det svårt att pricka rätt. Samma sak med "hemm", råkar trycka lite för hårt på m och då kommer det flera bokstäver.

Hade inte det problemet på min gamla knapptelefon, var mycket snabbare och mer korrekt i sms med den.

Men ser du inte att meningen med att förkorta försvinner då? Du kan inte hävda att du måste förkorta om du samtidigt lägger till bokstäver.

Men ser du inte att meningen med att förkorta försvinner då? Du kan inte hävda att du måste förkorta om du samtidigt lägger till bokstäver.

Du missade helt delen med att det läggs till bokstäver utan att jag menar det?
Jah är en felskrivning av jag. Hemm är en felskrivning av hem. Det här är alltså den värsta sortens sms som jag slarvskriver i stress till sambon, samtidigt som jag gör hundra andra saker.

Viktiga sms sätter jag mig ner för, skriver med båda fingrarna och korrekturläser.

Och det tyckte du var ett svar?

Och här missade du ju att läsa den längre förklaringen:

"Alltså, om man kan lägga mindre energi för att få samma resultat, varför inte göra det? Skillnaden här är ju att jag (och "imon-sekten") tycker att förkortningen går precis lika bra som att skriva ut hela ordet i såna här sammanhang. "

För övrigt, nu börjar den här diskussion bli lite spårad, ingen brukar någonsin anklaga mig för att skriva annat än lite väl högtravande *LOL*

Fast att skriva "imon" medvetet är ju inte samma sak som att råka skicka iväg SMS med typos i? Jag skickade ett SMS till en dejt en gång där det stod att jag hoppades att han skulle få kuk i helgen. Det är ju dock ingenting jag kommer citera här för att visa att man minsann kan skriva slang och förkortningar lite som man känner för. Felskrivningar säger ju ingenting om det mandalaki talar om - medvetet skriva uttryck som är felaktiga (juh, jue, jah mfl).

Fast att skriva "imon" medvetet är ju inte samma sak som att råka skicka iväg SMS med typos i? Jag skickade ett SMS till en dejt en gång där det stod att jag hoppades att han skulle få kuk i helgen. Det är ju dock ingenting jag kommer citera här för att visa att man minsann kan skriva slang och förkortningar lite som man känner för. Felskrivningar säger ju ingenting om det mandalaki talar om - medvetet skriva uttryck som är felaktiga (juh, jue, jah mfl).

Ahahahahah, hur gick det med dejten sen då :D?

Rangordnar situationer utefter hur viktigt jag tycker att det är att jag har skrivit korrekt:
1. Uppsatser och jobbansökningar. Korrekturläses i oändlighet.
2. Seriösa blogginlägg / forumsvar / mail / sms där jag vill understryka att jag vet vad jag pratar om eller vill visa att jag ställer en seriös fråga. Annonstexter, svar på annonser osv.
3. Mindre seriösa forumsvar / mail till vänner.
4. Sms till vänner
5. Sms till närstående som jag vet förlåter och förstår slarvig text. Till sambon är jag nog extra slarvig, han är usel på att stava så jag låter mina misstag stå kvar eftersom han inte ens ser skillnaden på ett rättstavat och felstavat ord.

Men det här är ju OT!

Åt helvete! :D Dock inte pga kukhälsningen. (då kändes det värre när jag nästan skickade det till min stackars konservativa mor).

Åh gud, det får mig att tänka på när jag råkade skicka ett SMS fel en gång. SMS:et "ÅÅÅÅÅÅH JAG DÖR! Sexiga konsumkillen är tillbaka och JAG FÅR FULLKOMLIGT KÅTSLAG!!" skulle till en god vän men hamnade hos en försynt kvinna jag jobbade på Röda Korset med. DET var hemskt! :o

Åt helvete! :D Dock inte pga kukhälsningen. (då kändes det värre när jag nästan skickade det till min stackars konservativa mor).

Åh gud, det får mig att tänka på när jag råkade skicka ett SMS fel en gång. SMS:et "ÅÅÅÅÅÅH JAG DÖR! Sexiga konsumkillen är tillbaka och JAG FÅR FULLKOMLIGT KÅTSLAG!!" skulle till en god vän men hamnade hos en försynt kvinna jag jobbade på Röda Korset med. DET var hemskt! :o

Iiiihihiih älskar felskick! Jag är alltid supernojjig och dubbelkollar när jag skickar snusk till sambon, grymt jobbigt om det kommer fel. En blöt nyårsafton råkade jag skicka fel. Skickade till min überkonservativa far. The shame...

Men jag förstår ärligt talat inte de som klagar över det där (nu kanske du inte gjorde det förvisso). Använde ni aldrig som tonåringar slanguttryck som era föräldrar tyckte var tramsiga/fula/bevis på språkets förfall?

Jag kommer ihåg när jag var fjorton-femton sådär och det var SÅ coolt och tufft att säga "soft". Ingen säger det längre, jag fick inte permanenta språkproblem och ingen skada är liksom skedd. Eller missar jag nåt?

Min pappa kallar 'skolka' för 'jolla' till exempel. Förmodligen var det väl nån för massa år sen som tyckte att det var höjden av gräslighet.

Jomenvisst, det exempel jag nu tänker på men inte vill nämna vid namn, är en orgie i såna uttryck, ord och felstavningar in absurdum. Det är skrämmande, om det är ENBART det språket man använder som ung tonåring. Eller har dom två språk, ett för varandra och ett när det ska låta "korrekt"? Exemplet jag tänker på har knappast en mening utan ett stort antal "såna" ord och majoriteten av de andra orden är felstavade.

Lena, gammal och gnällig.....

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men jag vet att när jag ska skriva "imorgon" eller "imorrn/imorn" så har det hänt att min telefon autocorrectat det till "imon". Och det gör den nästan hela tiden, så latheten i mig orkar inte rätta det varje gång...

Jomenvisst, det exempel jag nu tänker på men inte vill nämna vid namn, är en orgie i såna uttryck, ord och felstavningar in absurdum. Det är skrämmande, om det är ENBART det språket man använder som ung tonåring. Eller har dom två språk, ett för varandra och ett när det ska låta "korrekt"? Exemplet jag tänker på har knappast en mening utan ett stort antal "såna" ord och majoriteten av de andra orden är felstavade.

Lena, gammal och gnällig.....

Förhoppningsvis får dom ju skäll av lärarna om dom lämnar in en uppgift skriven i talspråk/internetspråk. Och lär sig att skriva rätt i sådana sammanhang.

Men på internet har jag inget emot att "tonårsspråket" får härja fritt. Ska dock erkänna att jag valt bort att läsa en viss storblogg sen det blev färre hästbilder och mer personliga bilder, jag tycker inte att henoms text är särskilt intressant :P.

"Sheeet va jag vill tävla nu.
Banorna är svåra men skit i. *** hade gått klockrent här asså."
"Men kolla? Hur söt ???!!?? Heeey tjat på pappa typ. *** hund , döööö va söt ❤️"

Boring.

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag såg ett klipp på facebook och tappade bort det... Det var en sjukhusserie. En somalisk kvinna får veta att folk i landet det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 634
Senast: anonymys22
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka