Språkfundering

Sv: Språkfundering

Jag tycker det är helskoj att jag tycker så helt tvärtemot vad mandalaki och honung gör :D.

Alltså, ett vårdat språk - jättebra att ha! På rätt plats. I uppsatser, böcker, artiklar, seriösa bloggar, jobbansökningar etc. Men jag går inte runt och stör mig på att folk i min omgivning uttalar ord slarvigt eller använder slang, och gör det inte heller på internet. Folk är folk och alla är vi annorlunda, det är ju det som gör livet härligt :)!

Men visst finns det saker som stör mig också, i såväl talspråk (jobbar på telefonsupport) som på internet: skrikande (VERSALER), överdrivet användande av punkter............... och meningar som helt enkelt inte går att tolka/läsa (men i dom fallen är det ofta dyslexi eller liknande inblandat och jag får helt enkelt ta ett djupt andetag och släppa det).

Så länge du inte skriver imon, så...;)

Imorrn tycker jag alltså inte så konstigt - eftersom det är ett vanligt sätt att uttala imorgon.

Jo, jag har läst alla inlägg. Men jag har aldrig hört någon säga imon. Alltså samma mon som i "hon kom över mon"

Det jag inte köper är främst att blekingska skulle ligga bakom det internetska imon. Är blekingar så kraftigt överrepresenterade på nätet?

Så vad är poängen - att chattspråket organiskt och naturligt blir folkets språk medan normal svenska dör ut?;)
Kanske det, vad vet jag. :D
Den som har ett bra språk kan göra sig gällande även om hen inte har bildning, utbildning osv.
Visst. I formella sammanhang, i affärsbrev, i debattartiklar, klagomål etc så är det ett akademiskt riktigt språk som gäller om man vill ha tyngd bakom orden och bli tagen på allvar. Det är även viktigt att ha ett rikt ordförråd för att kunna uttrycka sig precist och korrekt när man har något viktigt att förmedla. För den som har språkkänsla och intresse går det att utveckla ett rikt språk även utan formell bildning. Något jag är allergisk emot är dock när någon försöker svänga sig med fina ord och använder dem fel; då är det bättre att de låter bli. ;) Eller de som använder avancerade ord för att skapa en distans till andra.

Jag tycker om kommunikation. Jag vill kunna använda både det formella språket och det informella. Allt efter sammanhang.

I morgon --> imorrn --> imon

Språkutveckling, ser inget direkt fel på det :). "Imon" är ju närmast hur man faktiskt uttalar det talspråksmässigt, åtminstone där jag bor. R-en i imorrn är i princip tysta. Och ingen säger i morgon som inte är över 80 år.

Haha va? Jag är 23 och jag säger "i morgon" ;p i sms blir det däremot imorrn.

Jag menar inte akademiskt riktigt språk, vad nu det är, eller att använda "fina ord". Utan att kunna uttrycka sig på god svenska. Det har alla nytta av, anser jag, i alla sammanhang.

Vad folk skriver när de chattar med en kompis bryr jag mig inte om. Men i alla sammanhang där fler läser, och man kanske inte vet exakt vilka, då tjänar man på att visa så god språklig förmåga som möjligt. Åtminstone om man vill att någon ska bry sig om det man säger.

Jag undrar fortfarande över det jag frågade i #111 - varför är det viktigt att spara in tre bokstäver i de meningar jag kopierat härifrån buke?

Jag har bara läst det i en känd bloggerskas text, hon är från Göteborgstrakten så jag trodde det var dialektalt stavat därifrån.

Men det är väl en del av det otroligt konstiga yngre-tonårs-språket som härjar, där det mesta dessutom är sjukt, grymt och chilla. Menar du att även "äldre" skriver "imon"?

(Ursäkta, jag ser nu att Göteborgsteorin redan avfärdats...)

Senast ändrad:

Ja, även äldre än tonåringar. Exemplen jag tog härifrån Buke kom inte bara från Ungdom utan även från Senior och Förälder. På familjeliv används det flitigt och jag har sett det bland vuxna i grupper på FB.

Men det är väl en del av det otroligt konstiga yngre-tonårs-språket som härjar, där det mesta dessutom är sjukt, grymt och chilla
Men jag förstår ärligt talat inte de som klagar över det där (nu kanske du inte gjorde det förvisso). Använde ni aldrig som tonåringar slanguttryck som era föräldrar tyckte var tramsiga/fula/bevis på språkets förfall?

Jag kommer ihåg när jag var fjorton-femton sådär och det var SÅ coolt och tufft att säga "soft". Ingen säger det längre, jag fick inte permanenta språkproblem och ingen skada är liksom skedd. Eller missar jag nåt?

Min pappa kallar 'skolka' för 'jolla' till exempel. Förmodligen var det väl nån för massa år sen som tyckte att det var höjden av gräslighet.

Slang har jag inget emot, det är ju en språkvariant (och ofta en tidsmarkör). Men medvetna felskrivningar/stavningar är en annan sak.

Det kan jag förstå. Men just grymt, sjukt, fett, chilla och dylika ord (dvs det jag citerade och kommenterade) är ju faktiskt slanguttryck. Och det känns SÅ typiskt att folk ska klaga över dem, som folk förmodligen klagat i alla år. Min pappa snackar rakt igenom söderslang - ingen verkar reagera och tycka att det är fult utan tvärtom är det lite charmigt och roligt. Säger man däremot fett bra så tycker vissa att det är SÅ dåligt språk.

(Och nej, jag kan inte bestämma mig för om jag ska sätta orden inom citationstecken, flurpar eller bara skriva dem rakt upp och ner så jag kör en blandad variant)

Jo jag såg att det inte var mig du svarade... Sjukt och fett osv ser jag just bara som slang, inget konstigt. Däremot kan jag tycka att de som använder t ex sjukt som enda förstärkningsord verkar ha ett lite fattigt språk. Ser en del sådana inlägg på buke.

Och den receptsajt som Expressen länkar till, tror den heter Mitt kök - där är det alldeles för mycket som är galet gott, galet enkelt, galet lättlagat osv.

Jo, jag har läst alla inlägg. Men jag har aldrig hört någon säga imon. Alltså samma mon som i "hon kom över mon"

Det är exakt så vi säger det här. Och nej, jag kommer inte från Blekinge. Jag uppfattade det som att du i tidigare inlägg menat att det det inte alls är dialektalt, att man inte i någon dialekt uttalar det som "imon".

Fast huvudpoängen var alltså att det inte är dialekt som ligger bakom imon på nätet:)

(Är helt övertygad, dessutom, att oavsett dialekt så vet man att imorgon inte stavas imon).

Ah men vänta, nu tror jag att jag fattar!

mandalaki, du skulle alltså inte ha något emot om det skrivs imonn?

Det handlar om uttalet va? Imon, då tänker du "kom över mon"? Eftersom vi i svenskan säger -on som [ooon] och inte som engelskans [onn]? Eller för den delen, som Bob Marleys "ey mon"...

Så det är en dubbel synd att skriva imon heheheh. Onödig förkortning och svengelskt uttal :D?

Jag tänker att det är en medveten felskrivning. Det är allt. Imonn är naturligtvis lika fel.

Medveten förkortning ;).

tbax/tbx, <3, åtm, lr, mkt, isf, ngt, iaf, kmr, dsm....

imorgon går inte att förkorta vettigt, så imon är ju en ganska smart lösning :).

Jag tycker att uttalet "imon" är relativt vanligt, jag vill nog påstå att jag även hör det av andra som inte har samma dialekt som jag.

Tycker du inte att förkortningen blir mer logisk när det faktiskt finns (relativt många) som uttalar ordet precis så. Du tycker ju att "imorrn" är mer logiskt, men det är ju för att du hört folk säga så. "Imon" är en än mer logisk förkortning enligt mitt sätt att se eftersom det är färre bokstäver + att det faktiskt finns människor som uttalar det precis så.

Jag ser det som en medveten förkortning, vilket också gör det till en medveten felstavning (om man vill klassa alla förkortningar som går utanför regelboken som sådana).

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag såg ett klipp på facebook och tappade bort det... Det var en sjukhusserie. En somalisk kvinna får veta att folk i landet det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 637
Senast: anonymys22
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka