Språkfundering

Sv: Språkfundering

I dessa tider verkar det som att man får vara tacksam över att de i alla fall stavade fokus rätt, jag tycker att man nu för tiden oftare ser focus istället.

Jag tror du är ute på villovägar i diskussionen, dialektala skillnader kommer vi aldrig komma fram till ett rätt svar för. Och nu handlar det ju om ett skriftligt ord som inte finns verbalt annat än just som dialekt eller infantilt bebisspråk eller naiv tro om uttal och stavning av den korrekta slang/slarv-versionen 'i morrn'. :)

Då är min fråga:
Vem är det som avgör vad som är korrekt slang/slarv? Och vad är lokal dialekt? Vad är skillnaden? Eller förstår jag dig inte alls?

Folk har ju sagt emot mig när jag säger att jag träffar massor med människor som säger "imon", som om jag har fel. Det kan jag ju inte ha, jag har bra hörsel och vet hur jag självuttalar ord. Det är klart diskussionen kommer på villovägar när jag får övertyga folk om hur JAG och massor med människor jag möter uttalar ett visst ord. Bara för man inte gör det på just den orten där den användaren bor.

Jag står fast vid att jag tycker förkortningen är ganska logisk, få bokstäver, jag uttalar ordet så, många jag pratar med uttalar ordet så och även om inte alla i sverige gör det så uttalar många det i närheten av så. Sen använder ju inte jag "imon" i skrift, så exakt vad som ligger bakom det vet jag inte. Men jag tycker inte det är ett dugg konstigt.

Sen att folk säger emot min upplevelse(!) och inte alls tycker att mitt resonemang kan vara (en delvis)förklaringen, i alla fall i många fall, gör mig ganska irriterad. Jag tycker inte man ska starta en diskussion om man inte är öppen för mer eller mindre logiska förklaringar.

Om man skulle stava ord som man gör på dialekt så skulle man ju väldigt ofta stava fel, eller hur? Därför är ju dialekter helt ointressanta när det kommer till stavning.

Om man skulle stava ord som man gör på dialekt så skulle man ju väldigt ofta stava fel, eller hur? Därför är ju dialekter helt ointressanta när det kommer till stavning.

Fattar ingenting av ovanstående. Dialekter är väl inte alls ointressanta, för olika dialekter är det olika logiskt hur saker stavas. Slår vad om att vissa ord stavas oftare fel i vissa delar av landet.

Och språkbruk och dialekt är väl starkt sammankopplade, det finns delar här i Norrbotten där man säger "Bättre än du / bättre än jag" istället för "bättre än dig / bättre än mig" och så vitt jag vet så är det inte inkorrekt att säga så, bara gammeldags.

Ser att jag formulerade mig fel, vilket kan göra ett bra exempel på hur viktigt det är att vårda sitt språkanvändande! Naturligtvis finns inget korrekt slarv, det jag ville säga att det finns slarv som är vedertaget i såväl mun som i skriven form vilket innebär att den verbala varianten kan användas och uttalas med vilken dialekt som helst, men den skriftliga är vedertagen, som till exempel 'i morrn'. Det är ointressant om du uttalar det som 'i mårrn', eller 'i murrn' - båda exemplen är obegripliga i skrift för den som inte talar den dialekten. Därför är 'i morrn' en vedertagen skrivning av ett slarv/slangord/formulering.

Fattar ingenting av ovanstående. Dialekter är väl inte alls ointressanta, för olika dialekter är det olika logiskt hur saker stavas. Slår vad om att vissa ord stavas oftare fel i vissa delar av landet.

Ett ord kan stavas antingen rätt eller fel. Oavsett dialekt.

KL
Jag tror nog att det alltid har funnits "skrivsvaga" personer, bara det att nu syns de mer, då vi kommunicerar med fler, inte genom tal utan det skrivna ordet.
Visst lägger man märke till dem som i vuxen ålder som tror att något heter på ett visst vis, så som de kanske uppfattat att något heter som barn. För det är inte ovanligt att barn hör fel eller missuppfattar. Som exempel vindruvetorkare istället för vindrutetorkare. En förväxling sker med vindruvor. Men när en vuxen människa har olika underliga uttryck och syftesfel, hajar jag till. Det kan ju ligga mycket bakom att det blir så, såsom dyslexi.

Idag undrar jag mest över att många tycks skriva så som något låter. Så som barn innan de lär sig skriva eller läsa. Som "väll", "Det var väll godkänt" (fast en person med de svårigheterna hade nog kunnat skriva godkännt också). Just att man saknar grunden till varifrån ord kommer, och hur de har använts.
En hel del syftesfel är det också numer. Intressant är det.

Jag har inget mot att folk latjar med språket, men var sak har sin plats. Och som någon sa i en tråd tidigare, att har man en god språklig grund, och vill utvecka det lite, så skadar det oftast inte. Då behöver det inte bli syftesfel t. ex. (ja så lärde jag mig det en gång i tiden) utan med lite mer intelligent tvist på det hela.

kl

Halvt ot:

Min fästman undrade för en stund sedan ifall det är trettonåringar som skriver artiklarna i kvällstidningarna nuförtiden. Själv läser jag inte sådana tidningar, men de exempel han gav fick mig att tänka på den här tråden.

Så det verkar gå utför med språket. Jag tänker mig att folk på bank om tio år skriver "Jaa, jah kan typ låna dig lite cash lr nåt. Typ imon^^"

Folk som skriver det vämjeliga imon istället för imorgon - tror de att det stavas så? Uttalar de det så? Eller är det bara fjortisnätspråk? Någon som vet?

Jag har bara hört det från en vän som kom från Bangladesh och precis lärt sig svenska. Alla de ljuden med ett r som kommer ihop med en konsonant är lite tuffa enligt honom. Och då blev det "imon".

Så för mig är det inte fjortisspråk. Och jag har inte hört det av någon annan heller...

Och språkbruk och dialekt är väl starkt sammankopplade, det finns delar här i Norrbotten där man säger "Bättre än du / bättre än jag" istället för "bättre än dig / bättre än mig" och så vitt jag vet så är det inte inkorrekt att säga så, bara gammeldags.
Det är den senare formen som har ansetts som inkorrekt men numera är båda accepterade.

Men som du resonerar så borde ju den korrekta stavningen av ordet vara "imorgån" alternativt "imårgån".
O kan uttalas och betonas på olika vis, precis som många andra bokstäver.

Nu missar du ju helt min poäng. Du skrev att det var en logisk förkortning eftersom "imorgon" uttalades som "imon" (vilket jag inte håller med om). Att många vedertagna ord inte uttalas precis som de stavas har inte alls med saken att göra. Skälet att vi vet hur exempelvis "imorgon" ska uttalas beror på att vi har ett gemensamt - offentligt - språk med språkregler, uttalsregler, undantag, etc. som gör sådana saker klara för oss.

Jag har bara hört det från en vän som kom från Bangladesh och precis lärt sig svenska. Alla de ljuden med ett r som kommer ihop med en konsonant är lite tuffa enligt honom. Och då blev det "imon".

Så för mig är det inte fjortisspråk. Och jag har inte hört det av någon annan heller...

Fast jag menade alltså inte det man hör utan det man ser. Det skrivna imon.

Det kan jag hålla med om.

Men varför har du och många andra då skrivit flera gånger att det är konstigt att skriva "imon" eftersom man inte ens uttalar det så? Det är det jag motsatt mig.

Ser att jag formulerade mig fel, vilket kan göra ett bra exempel på hur viktigt det är att vårda sitt språkanvändande! Naturligtvis finns inget korrekt slarv, det jag ville säga att det finns slarv som är vedertaget i såväl mun som i skriven form vilket innebär att den verbala varianten kan användas och uttalas med vilken dialekt som helst, men den skriftliga är vedertagen, som till exempel 'i morrn'. Det är ointressant om du uttalar det som 'i mårrn', eller 'i murrn' - båda exemplen är obegripliga i skrift för den som inte talar den dialekten. Därför är 'i morrn' en vedertagen skrivning av ett slarv/slangord/formulering.

Jag fattar fortfarande inte :). För mig var det helt okänt att "i morrn" är mer vedertaget än "imon".

Eftersom stavningen av imon inte har något med eventuella dialektala uttal att göra. Det är inte bara blekingar som skriver på nätet. Därför är det konstigt att skriva imon.

Nu missar du ju helt min poäng. Du skrev att det var en logisk förkortning eftersom "imorgon" uttalades som "imon" (vilket jag inte håller med om). Att många vedertagna ord inte uttalas precis som de stavas har inte alls med saken att göra. Skälet att vi vet hur exempelvis "imorgon" ska uttalas beror på att vi har ett gemensamt - offentligt - språk med språkregler, uttalsregler, undantag, etc. som gör sådana saker klara för oss.

Och du har missat min.
Det jag från början svarade på var ett påstående om att förkortningen inte var logisk eftersom man inte ens uttalar ordet så. Och då har jag svarat att jo; FÖR MIG är det en logisk förklaring för jag och många med mig uttalar det precis så. Sen kom du och flera andra och påstod att man inte alls uttalar det så, vilket är det jag motsatt mig.

Eftersom stavningen av imon inte har något med eventuella dialektala uttal att göra. Det är inte bara blekingar som skriver på nätet. Därför är det konstigt att skriva imon.

Jag är inte från Blekinge, jag känner inte ens någon i Blekinge.

Jag tror att några av dem som skriver "imon" faktiskt uttalar det så, jag har aldrig påstått att alla gör det. Jag har inte påstått att det är den enda anledningen till att "imon" används. Utan enbart att för mig (och säkert flera andra som uttalar ordet likadant som jag) är förkortningen ganska logisk, även om jag inte använder den själv.

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag såg ett klipp på facebook och tappade bort det... Det var en sjukhusserie. En somalisk kvinna får veta att folk i landet det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 634
Senast: anonymys22
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka