Sprenger (bett-recensioner)

Sv: Sprenger (bett-recensioner)

Hej! Min häst har alltid varit knepig i munnen pga av både tandproblem och tidigare ägares hårda händer och skarpa bett. Jag hade så smått gett upp hoppet om att hitta bett som inte var i gummi och som han kunde acceptera och tycka om.

Jag provade med det tredelade dynamic rs-bettet och det är faktiskt det först "järn/metall-bettet" som min pålle tyckt om. Det känns milt och hästen skummar och har varit nöjd med det. Vågar ta stöd.

Senaste tiden har jag dock känt att jag velat ha ett ännu mildare bett, köpte då det nya tvådelade sprenger dynamic. Är grymt nöjd! Hästen tycker om det och det ligger väldigt bra i munnen. Den anatomiska utformningen gör att det inte kan vika upp i gommen som vanliga tredelade bett.

Så kort sagt jag är mycket nöjd med dynamic rs-betten. De är värda vartenda krona tycker jag. Storlekarna upplever jag som helt normala.

Lycka till i bettdjungeln!

Ja, naturligtvis. Hästen väljer bettet, men det är ändå intressant att höra andras erfarenheter av dem.

I dressyren är han trevlig gentemot handen, men jag skulle önska att han ville ta lite mer stöd. Han hänger inte i handen, förutom när han blir riktigt trött. Har ridit på tredelat tränsbett (fasta ringar) samt tredelat sötmalmsbettbett med rörliga "ringar" på mittdelen (lösa, stora ringar). Jag upplever att han trivs bäst med det förstnämnda, men han accepterar sötmalmsbettet utan protester. Jag skulle helt enkelt vilja att han kom fram mer till handen, så att säga.

Jag skulle prova det vanliga WH Ultra. Har ridit med det på andra hästar och samtliga har varit toppen med alldeles lagom stöd på det. kan iofs ha att göra med att de stod i proffsstall och var vansinnigt välridna:p.. Men det är verkligen ett mycket trevligt bett som är populärt just av unghästutbildare:).

Jag har ett "vanligt" bett, ett KK Ultra. Visst gillar hästen det, men märker ärligt talat ingen stor skillnad jmf med samma modell från tex Hansbo, Globus etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka