Sprenger eller likvärdigt alternativ...

hjärter_dam

Trådstartare
Kom på att jag behövde nya stigbyglar häromdagen, och efter att ha ridit i sprenger några gånger var jag helt fast:love: Vad skönt det är med svikt...

Grejen är den att jag tycker det är lite mycket att ge 12-1300 för ett par stigbyglar, så, finns det något alternativ som är i princip likvärdigt med Sprenger? Finns ju ett antal kopior, men kan de jämföras med Sprenger? Vill ju ha samma kvalité...

Ps. Jag vet att det finns liknande sådana här trådar, men jag är lite för lat för att orka söka igenom alla...

Sv: Sprenger eller likvärdigt alternativ...

hjärter_dam skrev:
Kom på att jag behövde nya stigbyglar häromdagen, och efter att ha ridit i sprenger några gånger var jag helt fast:love: Vad skönt det är med svikt...

Grejen är den att jag tycker det är lite mycket att ge 12-1300 för ett par stigbyglar, så, finns det något alternativ som är i princip likvärdigt med Sprenger? Finns ju ett antal kopior, men kan de jämföras med Sprenger? Vill ju ha samma kvalité...

Ps. Jag vet att det finns liknande sådana här trådar, men jag är lite för lat för att orka söka igenom alla...

Köpte Sprenger eftersom mina knäproblem (mkt små dock) försvann helt när jag red en häst med sådana att teg. Sedan slutade jag rida i min sadel (ingen egen häst) o red i en sadel med kopior som jag ridit i flera år nu. Problemen har inte kommit tillbaka o jag märker ingen skillnad mot de få gånger jag rider med mina Sprenger. Har iofs inte tänkt på det men tror inte det är stor skillnad, förutom hållbarhet kanske men d har jag inte märkt.

har själv inte testat några kopior men jag älskar mina sprenger :love: helt klart värda pengarna ;)

Det är väl ganska självklart att du inte får samma kvalité som sprenger om du inte är beredd att betala för det..

Personligen ser jag dock ingen anledning att lägga ut de pengarna, jag har kopior från Shires (400 kr) och de är jag jättenöjd med. Säkert inte samma kvalité som Sprenger (har inte provat dem), men det kan man inte räkna med heller för en tredjedel av pengarna, och kopiorna fungerar hur bra som helst.

Men har inte Sprenger fler leder än kopiorna?

Sprenger är underbara :love: Och dom går inte att jämföra med andra då dom är helt ledade. Du kan liksom böja dom hur mycket du vill i princip så ja. Jag tycker det är värt det iaf!

Tror att Mark Todd gör identiska (har dock vita plattor), kostar runt 400kr tror jag.

Jo, de som Hööks mfl säljer för 1/3 av priset har bara en led. Fotplattan kan bara vicka bakåt, inte mer.

vad finns det för ställen som säljer kopior då? hööks men vilka mer? funderarde på o köpa sprenger men kanske duger med kopia..

Jag ska köpa ett par från Dominus, dom kostar lite mindre tror jag, har svarta "leder" och vit platta.
Sen finns det ju värstingarna från Butet, också ledade men ack så dyra, ca 1700kr, men ja vad ska man säga, Butet är status :D

Sprenger e outstanding, inga kopior kan mäta sig med dom. Tycker du ska satsa på ett par riktiga, du kommer inte ångra dej! :)

Jag har orginalet dvs. Sprenger och är mycket nöjd med dom. Jag passade på och köpa dom i somras när det var ett erbjudande på Granngården, då de kostade 1000:-. Jag ångrar mig inte en sekund, är mycket nöjd med dom. Det finns även kopior, har själv ridit med Shires men tycker inte de ger samma effekt, de är ju 2-ledade medans Sprengers är 4-ledade.

Kolla annars begagnade annonser, tror inte de är jättevanliga förvisso men såg en gång ett par ute för 400:-. Ser du ett par som är ett par hundra billigare beg. så köp dom, dom går ju inte direkt sönder :smirk: utan det är ju riktigt bra kvalité. Funktionen är ju också den samma, vare sig det är begagnade eller nya..

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 816
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 603
Senast: Minimys86
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 270
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka