Sprenger-stigbyglar

linilin

Trådstartare
Är det de som är ledade? Var kan man köpa dem? och vad kostar de? Höll på att gå riktigt illa sist när jag skulle sitta upp! Hästen klev åt sidan jag tappade balansen och fastnade i stigbygeln. Som tur var stannade hon nästan direkt! Men livet började ändå att rulla i revy!

Sv: Sprenger-stigbyglar

Är det inte bättre du skaffar Kwick-Out istället, för man kan fastna i Sprengers ledade också. De är mest för att ge mer svikt när man hoppar och sådär, egentligen inte direkt säkerhetsstigbyglar eftersom de inte öppnar sig någonstans.

Kwikout skulle jag aldrig köpa - de kan lösa ut sig när man hoppar tex = farligt

Mitrolle skrev:
Är det inte bättre du skaffar Kwick-Out istället, för man kan fastna i Sprengers ledade också. De är mest för att ge mer svikt när man hoppar och sådär, egentligen inte direkt säkerhetsstigbyglar eftersom de inte öppnar sig någonstans.
Jo visst! Jag håller med dig men frågan är om Kwick-Out stigbygeln hade hjälpt mig i detta fallet då tårna satt fast upp emot där stiglädret går igenom stigbygeln och fotsulan var påstigbygelplattan. Kwick-Out löser väl bara ut om det blir tryck mot sidan på stigbygeln! eller? Jag har alltid detta problem när jag skall sitta upp, att hon börjar gå. Het häst! Men det blir bättre.. efter händelsen stod hon blickstilla, hon var nog lika chockad som jag

Jag har sånahär:
safe%20rider.gif

De funkar så att när det blir högre tryck på den lilla inre stigbygeln så löser hela stigbygeln ut. Det spelar alltså ingen roll om trycket blir uppåt eller åt sidan, den löser ut i vilket fall.

Nackdelen är att den KAN lösa ut under ridning. En kompis sådan löste ut mitt under en terrängritt så hon fick stanna och montera ihop den medan tiden gick :p. Men hon har haft dem i flera år och det har hänt en gång. Mig har det aldrig hänt, förrutom när jag ramlat av då :D.

Kwikout skulle jag aldrig köpa - de kan lösa ut sig när man hoppar tex = farligt

Hur kan den göra det, man "står" ju på en platta som sitter ihop med den delen som löser ut?

Dom verkar bra. Men det måste vara många som har sprenger-stigbyglar! Är det någon som fastnat i sådana någon gång?

Jag har Sprengerstigbyglar, är jättenöjd med mina. Gav en tusenlapp för dom, när det var erbjudande på Granngården. De ligger på runt
1300:- annars där tror jag. Ville ha ett par ledade och därför köpte jag dom, är man ute efter säkra skulle jag satsa på Kwick Out. Ridskolan har dom till alla ponnyerna och dom funkar bra.

Har själv aldrig ramlat av med mina Sprenger, men de är ju inte säkrare en vanliga stigbyglar. Funderar dock på att köpa ett par t-lock fastners också, borde bli lite säkrare då..

Jag har Sprengers, men inte för att jag inte ska fastna i dem..Har inte trillat av de senaste åren så jag vet faktiskt inte riktigt om de funkar som säkerhetsstigbyglar.
Har sådana som det fanns bild på innan och de har löst ut alla gånger jag trillat av( hade de när jag var mindre). De har löst ut en gång när jag har ridit men det var pga att de var sönder, så de skickades tillbaka och jag fick ett par nya! :D

köpte min sprenger nere i Kalmar gav 1200:- tror jag.
Tycker de är hur bra som helst, är väldigt nöjd med dom :)

Finns en del på distans forumet som använder mkt sprenger, sök där så finns det nog en hel del. Var här http://www.maddes-ridsport.se/ häromdagen o då hade de ett par begagnade sprenger där tror de kosta bara 700 kr! de säljer också nya rätt så biligt..

Lollan skrev:

Jag har både Sprenger och KwickOut, har iofs inte ramlat av på åratal så jag vet inte hur Sprenger fungerar vid avfallning, men Kwickout har jag sett fungera. De löser aldrig ut bara sådär, eller under ritt, jag har mina varje gång jag rider min unghäst. Då har jag inte sprenger eftersom risken finns att det händer saker. Däremot är Sprenger väldigt bra på stabila hästar när man hoppar och sådär, jag trivs med dem för de ger viss avlastning för lederna.

I trådskaparens fall tror jag att de som givits förslag på här i tråden som löser ut mer lätt vore att föredra. Eller att stå på en pall när hon sitter upp så hon inte blir hängande så långt ner.

Jag har ett ar sprenger men använder dom inte längre eftersom jag köpte ett par ledade JW stigbyglar som bara väger 400g(tror jag) så dom tappar man inte lika lätt JW stigbyglarna kostade 1700kr

linilin skrev:
Dom verkar bra. Men det måste vara många som har sprenger-stigbyglar! Är det någon som fastnat i sådana någon gång?

När jag tränade hoppning för nått år sen så var där med en tjej i gruppen som också hade sprengerstigbyglar och hennes häst stanade på ett hinder så hon föll avv och då satt hon fast i stigbyglen. Det hemskaste med det var att hästen stack efterått och sårang många varv runt innan h*n stanade och då hade tjejen sparkas i huvdet av bakbenen men hon klarade sig utan allvarliga skador och idag har jag bara sett henne rida i sådana som löses ut..

Miss Sixty skrev:
När jag tränade hoppning för nått år sen så var där med en tjej i gruppen som också hade sprengerstigbyglar och hennes häst stanade på ett hinder så hon föll avv och då satt hon fast i stigbyglen. Det hemskaste med det var att hästen stack efterått och sårang många varv runt innan h*n stanade och då hade tjejen sparkas i huvdet av bakbenen men hon klarade sig utan allvarliga skador och idag har jag bara sett henne rida i sådana som löses ut..

vad vidrigt, kanske man skulle skaffa sig ett par kwick out iaf. I o för sig har jag aldrig åkt av min hsät som jag riddit i 5 år men om nåt händer vill man ju att det ska gå så bra som möjligt. Jag har dock lite problem med mina knän så jag hade egentligen tänkt o köpa sprenger. Finns det nåt mellanting sprenger/kwickout?

Jag har aldrig fastnat i mina, och jag har åkt i backen några ggr. Men jag vet folk som har gjort det. Om du lätt fastnar och är ute efter stigbyglar som man inte ska kunna fastna i så kan du inte känna dej 100% säker med Sprenger.

Det blir nog ett par som löser ut ialla fall. Hemska tanke att bli släpad efter hästen i fullt ös...HU:(

jag har sprenger som jag är jättenöjd med. har ramlat av me dom men aldrig fastnat. det är väl inte direkt "säkerhets"stigbyglar nej, men jag tror dom SKA flexa utåt, alltså så man inte ska fastna om man flyger av.
men naturligtvis är det ingen garanti. jag har mina mest för att de flexar o därmed skonar hälsenor o knän.
jag har kikat på kwik out (den som ser ut som en vanlig stigbygel men som går att öppna på ena sidan så den fälls utåt), funderar på att köpa såna till unghästen sen när han får egen sadel.
men jag har oxå hört o sett att de kan lösa ut iallafall, räcker nog med att man hamnar lite "snett" i stigbygeln, eller att man slår i ngt med stigbygeln.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Däggdjur Hej! Har för två veckor sen köpt min sons första husdjur. Efter noggrant övervägande landade det i två gerbiler. Buren var inköpt och...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Breen
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka