Bukefalos 28 år!

Centaur

Trådstartare
Sv: Sprenger!

jag har kk ultra, Flash fungerar väldigt bra på det, han är väldigt muk i munnen o trevlig i munnen.

Har även sprenger dynamic RS fast med fasta ringar, det är hans absoluta favorit bett, han söker stöd hela tiden o suger verkligen på bettet.
 
Sv: Sprenger!

ca 800-1000kr så dom är ju inte gratis.. :p

bison; märker du nån skillnad på sprenger jmf med vanliga bett? min kan vara lite konstig i munnen ibland, oftast är han jättemjuk och känslig, men ibland blir han liksom stum och draaar i bettet, oftast när jag skrittar. blir ju mer kontakt i skritten eftersom han rör huvudet mest då, så det tyder väl på att han inte är helt nöjd med sitt vanliga tredelade.

funderar lite på WH eftersom det är rörlig mittdel på det. men han har tidigare inte tagit stöd på tredelat alls, så det får ju inte bli för mkt heller.. :p
 
Sv: Sprenger!

Jag har KK Ultra 14mm och hästen trivs väldigt bra med det! Upplever att det är skillnad på det och ett vanligt 3-delat.
 
Sv: Sprenger!

ja det är stor skillnad, på vanliga bett kan han ibland bli ite dragig, stretar mot bettet utan att man egentligen håller i honom, det händer aldrig med sprenger.
 
Sv: Sprenger!

Jag tror det är KK Ultra jag har.
Min ponny var lite tjafsig i munnen förut, provade igenom rakt, rakt med port, jaktkandar och tvådelat - och nu äntligen tycker jag hon funkar normalt igen. Jätteskönt, även om 800 spänn för ett tredelat bett egentligen är rätt sinnessjukt. Man tycker att de andra tillverkarna borde kunna göra samma sak för mycket mindre pengar .. men nu gör de ju inte det, så Sprenger är outstanding. :bow:
 
Sv: Sprenger!

låter ju bra att ni märker skillnad.

KK verkar vara det som är mest likt ett "vanligt bett" så det kanske är mest safe.

kollade på WH bettet nu och det finns visst bara i hela stl, så då måste jag ta 12 el 13... :crazy:
 
Sv: Sprenger!

Jag har 12 på min... Har 12.5 i många andra.

Jag har inte provat sprengers variant av den som inte kan slå ihop sig men pessoas har min syster. Har iofs inte märkt jättemkt skillnad på hästen.
Min trivs bra med kk ultra.
 
Sv: Sprenger!

Har dynamic RS både med rörliga och fasta ringar och pollan trivs väldigt bra med det.
 
Sv: Sprenger!

Jag har det första och det sista av betten du har lagt upp. Ärligt talat vet jag inte om jag märker så stor skillnad. Visst, dom jobbar bra, är lätta i handen osv, men det är dom på alla bett jag rider med. När dom inte är det är det i regel något som måste fixas i munnen (säger inte att det behöver vara så i ditt fall, men med mina är det så).

Det nedersta kan jag dock höja ett varningens finger om, min häst får skavsår av kanten på "stjärnan" (utbyggnaden eller vad man ska säga). Det blir alltså en bit upp på kinden, inte i själva mungipan.
 
Sv: Sprenger!

jag har både kk ultra och KK Ultra 2 Type till min häst. De första betten jag provade när jag köpte henne var ett vanligt 3-delat. När jag bytte till kk ultra så låg bettet betydligt bättre i munnen och jag tycker att hon inte tuggade och gapade lika mycket heller.

Bettet med utstickande utdel har jag inte hunnit prova mer än någon gång eftersom det är nyinköpt. Det ligger inte lika stadigt i munnen men jag tycker det känns som det är lite för stort även om jag fått höra att det är för litet? :confused: Kan ju bero på att gamla ridskoleläran om 0,5cm på varje sida finns kvar? Att det skulle bli skav av slutänden har jag inte märkt något av. Annars gillar jag konstruktionen, bettringarna kommer aldrig åt mungipan som på ett vanligt bett så det finns ingen chans att hästen blir nypt.
 
Sv: Sprenger!

Ärligt talat känner jag ingen skillnad på min när jag rider på Sprenger eller vanligt, jag köper det mest för själva materialet. :) Jag har ett Dynamic RS, vilket det faktiskt funkade bättre på min förra häst som inte ville ta stöd, han vågade lite mer på det.

Men det tvådelade, som du dock inte frågat om, skiljer sig inget mot ett vanligt.
 
Sv: Sprenger!

Jag har det första Kk Ultra och jag upplever att hästarna trivs bra med det coh att det ligger bättre i munnen.
 

Liknande trådar

P
Utrustning Nu vill jag har lite klarhet på bettfronten. Nu är det så att jag oftast rider min häst på vanligt tvådelat bett, men varvar då och då...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp