Bukefalos 28 år!

Sprengers säkerhetsstigbyglar

kopur

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av de stigbyglarna? Jag tycker att de verkar intressanta ur ett säkerhetsperspektiv. Dessutom tänker jag mig att de borde vara mindre kalla än vanliga metallstigbyglar på vintern, eftersom de är delvis gummiklädda... Någon som vet?
 
Jag har sånna, köpte dem i våras. "Tyvärr" har jag inte ramlat av ännu med dem så jag vet inte om de funkar. ;) Men de är jättesköna för mina knän i alla fall, sviktar på ett helt annat sätt än vanliga. Nu har det ju inte varit så kallt ännu, men nog tycker jag de känns mindre kalla som du säger. Ingen metall mot sidan av/under fötterna alls ju!
 
Jag förstår bara inte på vilket sätt de förväntas vara säkra? Åker foten igenom så är det lika kört med de stigbyglarna som med vanliga. Falsk säkerhet?
 
Jo, fast de viker sig ju så foten borde åka ut då? Såvida man inte åker igenom med hela foten alltså, då är det nog kört.
 
Jag tycker att dom är helt underbara att rida i. Innan jag skaffade dom hade jag spänningar i fotleden vilket gav obehag när jag red. Detta försvann direkt när jag bytte till sprenger.
 
Har precis köpt sådana! Vet inte hur de är ur säkerhetssynpunkt, tror inte de är jättemycket säkrare än "vanliga" eftersom de trots allt är hela.
Men ur ergonomisk synvinkel är de fantastiska. Jag som har lite knepiga knän och fotleder "njuter" när jag rider med dessa... Det är helt klart en helt annan belastning för lederna med dem.
Angående säkerhet så har jag aldrig åkt in med foten i stigbygeln under alla år som ryttare... Så det förstår jag inte att det skulle vara största risken med stigbyglar... Jag tror det är värre om man ramlar av och då vrider foten och fastnar, eller att man går omkull och hästen lägger sig på ens fot och sedan när den reser sig så sitter man fast... typ.
 
väldigt nöjda med mina, har haft dem i två år. Ramlat av en gång och jag fastnade inte. Mina knän gillar dem med.
 
Jag har ett par Sprengerstigbyglar, som sitter på min hoppsadel. Inte för att jag hoppar speciellt mycket men jag använder den sadeln när jag rider ut.

Jag, som tidigare fått rejält ont i knäna när jag ridit med kortare stigläder, har nu inte det minsta problem med knäna. Inte ens efter ridturer som varat i två eller flera timmar.

Jag har "suttit av" en gång, i skritt på lång tygel ( :D ) och jag fastnade inte i stigbygeln.

Immer
 
Jag håller med övriga.. dom är kanon för knäna! :)
Jag känner stor skillnad när jag rider i mina sprenger, jämfört mot ''vanliga'' stigbyglar.
 
haft dom i typ 2 månader å dom e kanon!
får bättre balans av dom å så åker inte foten
fram å tbax i stigbygeln :)
 
Är det bara mina knän som inte gillar dem?? :cry:
Blev så glad när jag fick låna ett par, men jag hade precis lika ont som med vanliga stigbyglar... Tur att jag inte köpte ett par utan att testa! :p
 
jag kan bara säja en sak om dem :love: :love: :love:

de är helt underbara. jag har aldrig fastnat i den men iofs så har jag inte flygit av med dem heller. men det går nog att fastna i dem om man har riktigt otur.

när vi hade snö här för någon vecka sedan red jag med dem ute i skogen. jag är i vanliga fall väldigt fryssen om fötterna men jag tyckte inte att det blev kallt med dem så som vanliga stigbyglar. det är ju gummi på sidorna så det skyddar nog lite mot kylan
 
Jag har köpt "kopior" av dom stigbyglarna, har för mig att dom är från Willab. Kostade ca 380 kr hos Lantmännen. Jag är supernöjd med dom! Men jag tycker inte att dom är mindre kalla än vanliga stigbyglar, det är ju metall i fotplattan.
 
På vilket sätt märker man att de är snällare mot knäna?
Även jag har dåliga knän, speciellt ett som varit helt "ur funktion".
 
Bra att få höra! De är ju ganska dyra... men jag tänker att om de BÅDE är snälla mot mina knän och fotleder och DESSUTOM bättre på vintern så kan det vara värt en investering!
 
När det gäller fotlederna så blir ju stigbygeln snällare eftgersom fotdelen viklar sig du behöver inte pressa med hälen lika mycket för att den skall hållas neråt. Vad gäller knäna vet jag inte då jag inte har ont i knäna men det kanske är samma sak som gäller där. Jag köpte mina i våras så jag har ingen koll på om dom är varmare att rida i på vinter det får jag återkomma till senare!

Skillnaden på en sprenger och kopian som säljs är att sprenger är fyrledad den kan viklas både uppåt och nedåt och även åt sidorna. Kopian kan bara vikla uppåt och nedåt.
 
Vad sugen jag blev på ett par Sprengers nu.. :p (har slitskada i knäet och får lätt ont)
 
Här är en till med kassa knän som ska köpa dessa stigbyglar, de sviktar lite så det blir inte så stumt när man rider.

Jag får skitont om jag har för korta läder..
 
Tja jag får inte ont i knäna som jag får annars och så känns det stadigare. Nu har jag inte använt dem fullt ut på nästan ett år, skritt på ponnyn är inte så ansträngande för någon kroppsdel bortsett från hjärtat :crazy:

Tror att det är hela vinkeln i benet som blir lite snällare.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
649
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
418
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 020
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 140
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp