Spricka i armbåge som ev. läkt fel? Erfarenhet?

cherie

Trådstartare
Vill nog mest skriva av mig lite. Känner mig lite uppgiven och ledsen.

För ca 6 veckor sedan ramlade jag i skogen. På något sätt lyckades jag göra något så jag fick ont i armbågen trots att fallet var väldigt milt. Jag hade mycket ont direkt efter och det strålade ner i hela underarmen. Den akuta smärtan försvann snabbt och armbågen såg ut som vanligt, men närmsta dygnen kunde jag inte sträcka ut eller böja armen ordentligt.

Jag ringde VC dagen efter, men inte med särskilt stora förhoppningar om att få hjälp då det är ovanligt att man får komma in. "Avvakta och se om det blir bättre". Jag frågar hur länge jag ska avvakta, men de säger att blir det bättre så är det ingen fara. Det blev successivt bättre, men efter 2-3 veckor avstannade förbättringen och smärtan fanns ganska konstant vid t.ex. vridrörelser. Nattetid var smärtan tydligast. Smärtan har dock hela tiden varit svag och jag har kunnat använda armen som vanligt för det mesta.

Efter 4-5 veckor ringde jag VC igen. Sent, jag vet, men för 1,5 år sedan har jag haft nästan exakt samma historia med mitt knä och trots att jag då ringde till VC tre gånger strax efter traumat så fick jag inte komma in "eftersom det ändå blev bättre". VC i stan är generellt kända för att inte ta in människor såvida man inte överdriver sina besvär markant, men jag tycker det känns fel.

Hur som helst, när jag ringde upp VC nu igen så får jag veta att jag måste ta kontakt med en sjukgymnast först. Jag gör det och sjukgymnasten tycker det är konstigt att jag blivit dirigerad dit eftersom det varit ett trauma med i bilden. Sjukgymnasten misstänker att det kan vara så att jag fått en spricka i armbågen som nu läkt fel :(

Sjukgymnasten gav mig några övningar över telefon, som jag skulle göra under en veckas tid. Trots att övningarna bara var rörelseövningar utan någon som helst belastning så ökade smärtan markant efter ett par dagars utförande och jag blev avrådd att sluta med dem. Nu ska jag få komma till sjukgymnasten för bedömning, som förmodligen kommer skicka remiss tillbaka till läkare för röntgen.

Men... det jag egentligen undrar är... Om en spricka läkt fel, finns det någon förhoppning om att det kan bli bättre ändå? Och är det i så fall brådskande? Nu är det ju juletider och ev. röntgen lär ju dröja minst en månad till. Eller får jag nu leva med misstaget att jag var så puckad som inte tjatade på VC från början? :(

Känns så tråkigt att ha "förstört" sin kropp i så ung ålder och av ett sånt fjuttigt fall :(
 
Det är av den anledningen som jag brukar rekommendera folk att åka till akuten vid smärta efter fall eller trauman, inte försöka få tid för bedömning på VC. Du har inte möjlighet att byta vårdcentral? Eller gör det ingen skillnad?

Jag förstår hur det är att dra sig för att kontakta sjukvården, har själv gjort det tidigare då jag bodde i en stad med klart bristfällig sjukvård. Det är ju liksom inte så kul att ringa när man vet att man blir nekad tid, eller någon i telefonen gör bedömningen att " illa kan det ju inte vara".

Nu har jag tack och lov flyttat till ett ställe där det snarare är jag som får tala om att "nämen alltså, illa är det nog inte" vilket jag trots allt måste säga att jag föredrar som patient. Man blir åtminstone tagen på allvar.

Men ja, får du inte tid på din VC skulle jag först och främst prova en annan (och skriv in dig där om din är så värdelös!), om det inte funkar testa att ring 1177, förklara läget och se om de kan boka en tid åt dig. Funkar det inte där heller så åk till akuten. Eller ring dit åtminstone, kanske kan du lyckas få remiss till röntgen över telefon, med lite tur (jag har ingen aning om det går, men får du ingen läkartid har du ju inte så många andra val?).
 
@Hedinn

Alla VC är likadana som jag förstått det som. Jag tycker nog generellt att min vårdcentral verkar något snällare än andra. Läkarna på VC är oftast bra tycker jag, men det är just att komma förbi den där disktriksjuksköterskan i telefon. Jag har liksom du erfarenhet att tidigare bo i en kommun där man får komma till VC jämt och alltid, oftast samma dag. Det är helt nytt för mig det här med att behöva tjata och "bli utvald" för att få tid. Det kanske därför jag har dragit mig också - jag har alldeles för stor respekt för deras bedömning. Om de faktiskt säger att jag inte behöver komma in så har jag litat på dem. Men nu har jag verkligen lärt mig en läxa :(

Kan man söka akut trots att smärtan är allt annat än akut? Till och med ganska låg? Och trots att fallet var jättelugnt och försiktigt (jag trampade liksom snett när jag promenerade). Men det är väl alltid är bättre att ta det säkra före det osäkra i alla fall... :( Det ska jag definitivt göra i fortsättningen i alla fall, hur fånig jag än känner mig.

Tack, ska se hur det utvecklas när jag gått till sjukgymnasten men skulle tro att det inte är något problem att få till röntgen om jag faktiskt får komma till läkaren... Och det ska jag få när jag först varit hos sjukgymnasten som bedömt att jag behöver läkarkontakt. Suck!
 
@cherie

Ja, jag tycker absolut att du kan besöka akuten då du inte får hjälp på annat sätt. Du åker dit, talar om att din sjukgymnast tror att armen kan ha gått av och läkt ihop fel, men att vårdcentralen inte tar emot dig.

Jag har själv fått åka till akuten "i onödan" en gång, med urinvägsinfektion. Fanns ingen tid på vårdcentralen, så de tyckte gott jag kunde vänta ett par dagar till, dricka mycket vatten och ta värktabletter, så kunde det ju faktiskt gå över av sig själv. Att det var vad jag hade gjort, vilket ledde till att det sen slog till med full kraft en kväll och jag bokstavligen satt och grinade på toaletten av smärta var tydligen inte relevant. Inte heller att jag föddes med njurproblem och fått stränga order från en tidigare läkare att absolut inte vänta med att åka in vid uvi... :up: Så jag åkte till akuten, blev hemskickad eftersom "vi inte tar sånt här", åkte tillbaka en timme senare då jag började kissa blod. Då var det visst okej. ;)

En annan gång blev jag skrattad åt lite lagom hånfullt av en läkare från samma vårdcentral, vägrade lyssna och skrev ut antibiotika som jag sagt en tidigare läkare meddelat att jag inte skulle ha då jag verkade resistent mot den, så det blev ett nytt besök två veckor senare pga det...

Så jag är överlycklig över vården där jag bor nu, där de förbereder sig att sätta på mig nackkrage, trots att jag gick in på akuten och olyckan skedde flera timmar innan (jag kom in och sa att jag ville röntga armen...) eller nu senast, då jag ringde vc och bara tänkte rådfråga om den andra armen, som aldrig vill bli bra och hon i andra änden bokar in en tid utan att jag ens bett om det. Helt vansinnigt att det kan skilja så mycket mellan olika ställen.

Du har inte valt någon läkare? Det kunde vara idé, innan de där upplevelserna hade jag en annan vårdcentral, med husläkare (eller vad det nu kallas, men på blanketten man väljer vc kan man även välja läkare) och då kunde jag ringa direkt till henne på hennes telefontider, istället för att gå genom den "allmänna" telefonen så att säga. Det kanske vore nåt för att underlätta i ett sånt läge?
 
Att fallet var milt är ingen garanti för att man inte skadar sig allvarligt.
Jag stod på min grusplan med en hund i koppel som helt plötsligt kastade sig förbi mig satte mig på rumpen ,hade lite ont i foten förutom att jag var förbannad,resultatet av det lilla fallet blev 4 brutna ben i foten.
 
Min son fick en spricka i armbågen i höstas. Han blev gipsad i 10 dagar. Vuxna gipsas tydligen längre för de har sämre läkning, barn vill man inte gipsa länge när det gäller armbågen tydligen.
När gipset togs av fick han strikta råd om att han överhuvudtaget inte fick utsätta armbågen för något som kunde försämra läkningen. Han fick inte springa, inte cykla, inte vara med på gympan och absolut inte spela hockey (som är hans stora passion). Läkningen tog 6 veckor.

Om jag förstod det rätt så kan det läka fel ja, beroende på vilken typ av spricka det handlar om. Min sons spricka satt tvärs över tillväxtzonen så där var prognosen bra. Sitter sprickan annorstädes så kan det vara sämre prognos.

Mitt tips är att du antingen ber om remiss till ortoped eller går till akuten där du kan röntgas.
 
Jag tycker inte att akuten är rätt ställe att vända sig till. Det skulle du ha gjort direkt i så fall.
Ring ortopeden direkt eller nåt.
Finns ingen närakut?
 
Tror inte det finns någon närakut och min erfarenhet är att de ändå inte brukar ha röntgen.

Jag ska försöka ringa upp VC i morgon och tjata till mig en remiss innan jag träffar sjukgymnasten så jag slipper så många steg. Jag kom på att en i sambons släkt är ortopedläkare på sjukhuset här i stan så i värsta fall kanske jag får fråga honom hur jag ska göra för att få hjälp.

Jag har ju levt exakt som vanligt efter fallet, till och med tränat ibland, så att det har läkt ihop fel låter ju knappast orimligt. Kanske får räkna med nedsatt funktion då... Och ingen ersättning från försäkring eftersom jag inte sökt sjukvård. Så smart.

Jaja vi får se hur detta utvecklas. Uppskattar era svar iaf!
 
Tror inte det finns någon närakut och min erfarenhet är att de ändå inte brukar ha röntgen.

Jag ska försöka ringa upp VC i morgon och tjata till mig en remiss innan jag träffar sjukgymnasten så jag slipper så många steg. Jag kom på att en i sambons släkt är ortopedläkare på sjukhuset här i stan så i värsta fall kanske jag får fråga honom hur jag ska göra för att få hjälp.

Jag har ju levt exakt som vanligt efter fallet, till och med tränat ibland, så att det har läkt ihop fel låter ju knappast orimligt. Kanske får räkna med nedsatt funktion då... Och ingen ersättning från försäkring eftersom jag inte sökt sjukvård. Så smart.

Jaja vi får se hur detta utvecklas. Uppskattar era svar iaf!
Jag fick en spricka i armbågen för några år sedan när jag ramlade av ponnyn i skritt och tog emot mig med handen. Jag gick med gips i två eller tre veckor och sedan gick jag på sjukgymnastik som egentligen bara gick ut på att jag skulle vika ihop armen så mycket jag kunde och räta armen så mycket jag kunde och däremellan använda armen så normalt som möjligt. Det tog nog ett år innan armen fungerade helt normalt igen. Nu känner jag bara av den ibland, men den är fullt funktionell. Från början sa de att den inte skulle gå att räta ut och vika ihop igen lika bra som den andra, men numer kan man inte se någon skillnad. Så det kan ta ett tag innan man blir smärtfri. Det är ju så mycket mjukdelar i området så sklettskadan är det lilla problemet.
 
Tror inte det finns någon närakut och min erfarenhet är att de ändå inte brukar ha röntgen.

Jag ska försöka ringa upp VC i morgon och tjata till mig en remiss innan jag träffar sjukgymnasten så jag slipper så många steg. Jag kom på att en i sambons släkt är ortopedläkare på sjukhuset här i stan så i värsta fall kanske jag får fråga honom hur jag ska göra för att få hjälp.

Jag har ju levt exakt som vanligt efter fallet, till och med tränat ibland, så att det har läkt ihop fel låter ju knappast orimligt. Kanske får räkna med nedsatt funktion då... Och ingen ersättning från försäkring eftersom jag inte sökt sjukvård. Så smart.

Jaja vi får se hur detta utvecklas. Uppskattar era svar iaf!
För försäkringens skull brukar det fungera även om man söker hjälp via sjukvården senare. Bara det är inom en viss tid från skadetillfället. Jag har för mig att det är ganska så generös tidsram på min. Ring och kolla med ditt försäkringsbolag. Anmäl skadan i vilket fall som helst hos ditt försäkringsbolag.

Skriv ner när du haft kontakt med sjukvården och vad dom sa då.
 
Tack @Tora och @monster1 för era erfarenheter och input! Kanske finns det fortfarande hopp om att armen kan bli något bättre igen och jag ska definitivt höra av mig direkt till försäkringsbolaget då. VC har ju iaf en anteckning om att jag ringt dem två gånger, sjukgymnasten likaså. Tack!!
 
Senast ändrad:
@cherie

Ja, jag tycker absolut att du kan besöka akuten då du inte får hjälp på annat sätt. Du åker dit, talar om att din sjukgymnast tror att armen kan ha gått av och läkt ihop fel, men att vårdcentralen inte tar emot dig.

Jag har själv fått åka till akuten "i onödan" en gång, med urinvägsinfektion. Fanns ingen tid på vårdcentralen, så de tyckte gott jag kunde vänta ett par dagar till, dricka mycket vatten och ta värktabletter, så kunde det ju faktiskt gå över av sig själv. Att det var vad jag hade gjort, vilket ledde till att det sen slog till med full kraft en kväll och jag bokstavligen satt och grinade på toaletten av smärta var tydligen inte relevant. Inte heller att jag föddes med njurproblem och fått stränga order från en tidigare läkare att absolut inte vänta med att åka in vid uvi... :up: Så jag åkte till akuten, blev hemskickad eftersom "vi inte tar sånt här", åkte tillbaka en timme senare då jag började kissa blod. Då var det visst okej. ;)

En annan gång blev jag skrattad åt lite lagom hånfullt av en läkare från samma vårdcentral, vägrade lyssna och skrev ut antibiotika som jag sagt en tidigare läkare meddelat att jag inte skulle ha då jag verkade resistent mot den, så det blev ett nytt besök två veckor senare pga det...

Så jag är överlycklig över vården där jag bor nu, där de förbereder sig att sätta på mig nackkrage, trots att jag gick in på akuten och olyckan skedde flera timmar innan (jag kom in och sa att jag ville röntga armen...) eller nu senast, då jag ringde vc och bara tänkte rådfråga om den andra armen, som aldrig vill bli bra och hon i andra änden bokar in en tid utan att jag ens bett om det. Helt vansinnigt att det kan skilja så mycket mellan olika ställen.

Du har inte valt någon läkare? Det kunde vara idé, innan de där upplevelserna hade jag en annan vårdcentral, med husläkare (eller vad det nu kallas, men på blanketten man väljer vc kan man även välja läkare) och då kunde jag ringa direkt till henne på hennes telefontider, istället för att gå genom den "allmänna" telefonen så att säga. Det kanske vore nåt för att underlätta i ett sånt läge?
Det du beskriver blev ju dock akut, då åker man till akuten. Men att åka för en flera veckor gammal skada som man inte har akut ont av verkar väldigt onödigt, det är inte vad akuten är till för.
 
Tror inte det finns någon närakut och min erfarenhet är att de ändå inte brukar ha röntgen.

Jag ska försöka ringa upp VC i morgon och tjata till mig en remiss innan jag träffar sjukgymnasten så jag slipper så många steg. Jag kom på att en i sambons släkt är ortopedläkare på sjukhuset här i stan så i värsta fall kanske jag får fråga honom hur jag ska göra för att få hjälp.

Jag har ju levt exakt som vanligt efter fallet, till och med tränat ibland, så att det har läkt ihop fel låter ju knappast orimligt. Kanske får räkna med nedsatt funktion då... Och ingen ersättning från försäkring eftersom jag inte sökt sjukvård. Så smart.

Jaja vi får se hur detta utvecklas. Uppskattar era svar iaf!

Närakuten både här och Uppsala (bor nästan på gränsen) har röntgen så kolla det om det finns en sådan innan du antar att de inte har.
 
Närakuten både här och Uppsala (bor nästan på gränsen) har röntgen så kolla det om det finns en sådan innan du antar att de inte har.

Ja, jag nämnde inte det men såklart kollade jag upp närakut. Som jag skrev verkar det dock inte finnas någon närakut här i stan öht. Jag tror det mest förekommer i större städer kanske?
 
Ja, jag nämnde inte det men såklart kollade jag upp närakut. Som jag skrev verkar det dock inte finnas någon närakut här i stan öht. Jag tror det mest förekommer i större städer kanske?

Så drygt, men det kanske är som du säger att närakut bara finns i större städer. Tråkigt i så fall om det ska vara så himla svårt att få en tid på vårdcentralen.
 
Det du beskriver blev ju dock akut, då åker man till akuten. Men att åka för en flera veckor gammal skada som man inte har akut ont av verkar väldigt onödigt, det är inte vad akuten är till för.
Det vet jag, men får man inte vård på annat håll tycker jag att det är lämpligt att åka dit. Hon har ju trots allt rätt till vård och om folk börjar söka sig till akuten för att de inte är välkomna på vc kanske nån, någonstans inser att vårdsystemet inte riktigt fungerar.
 
Det vet jag, men får man inte vård på annat håll tycker jag att det är lämpligt att åka dit. Hon har ju trots allt rätt till vård och om folk börjar söka sig till akuten för att de inte är välkomna på vc kanske nån, någonstans inser att vårdsystemet inte riktigt fungerar.
Men hon skriver ju att hon ska få vård nu, genom att sjukgymnasten skriver remiss till läkare. Annars är det ju bara att fortsätta tjata på vc eller egenremiss till rätt mottagning. Jag ser verkligen inte att akuten är lösningen.
 
Om man ska försöka förtydliga:
om du fått en fraktur =benbrott, så kan det bli felställningar och läkningsproblem.
Om du fått en spricka =fissur, så bör läkningen ske korrekt.

I övrigt går det inte att ha så mycket synpunkter.
@Hedinn jag kan förstå din synpunkt men att sätta sig på akutmottagningen för en 4-5 veckor gammal skada innebär att man sannolikt får vänta väldigt länge eller blir hänvisad till vårdcentral. Med all rimlighet. Akutens resurser ska gå till sådant som inte kan vänta.
Även om det är bristande resurser på vårdcentralerna, som gör att en del personer får vänta eller rekommenderas andra alternativ.
Ett problem med sjukvården är att det inte finns tillräckligt med personal för att ta emot alla som söker, när de söker eller önskar tider.
En av sjukvårdspersonalens uppgifter är faktiskt, hur trist det än må vara, att "ransonera" vården och prioritera dem som har ett mer brådskande /riskabelt fel framför dem som har besvär men som inte bedöms vara direkt farligt.
Det är många människor som därmed inte får den kontakt de önskar, när de önskar. För att andra människor går före.
 
Men hon skriver ju att hon ska få vård nu, genom att sjukgymnasten skriver remiss till läkare. Annars är det ju bara att fortsätta tjata på vc eller egenremiss till rätt mottagning. Jag ser verkligen inte att akuten är lösningen.
Det är ju under förutsättning att sjukgymnasten skriver remiss. Jag föreslog inte akuten nu, utan som en sista utväg om inget annat fungerar.
 
Om man ska försöka förtydliga:
om du fått en fraktur =benbrott, så kan det bli felställningar och läkningsproblem.
Om du fått en spricka =fissur, så bör läkningen ske korrekt.

I övrigt går det inte att ha så mycket synpunkter.
@Hedinn jag kan förstå din synpunkt men att sätta sig på akutmottagningen för en 4-5 veckor gammal skada innebär att man sannolikt får vänta väldigt länge eller blir hänvisad till vårdcentral. Med all rimlighet. Akutens resurser ska gå till sådant som inte kan vänta.
Även om det är bristande resurser på vårdcentralerna, som gör att en del personer får vänta eller rekommenderas andra alternativ.
Ett problem med sjukvården är att det inte finns tillräckligt med personal för att ta emot alla som söker, när de söker eller önskar tider.
En av sjukvårdspersonalens uppgifter är faktiskt, hur trist det än må vara, att "ransonera" vården och prioritera dem som har ett mer brådskande /riskabelt fel framför dem som har besvär men som inte bedöms vara direkt farligt.
Det är många människor som därmed inte får den kontakt de önskar, när de önskar. För att andra människor går före.
En eventuellt felläkt armbåge tycker jag låter ganska farligt. Är man skriven på en vårdcentral ska man kunna få en tid, även om det inte är under de närmsta dagarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 316
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp