Spricka i strålbenet/hovben

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dream
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 9 874
D

Dream

Vad har ni för erfarenhetr av det?
Hur lång konvalicent har det varit?

Har förstått att konvalicenten är lång men brukar det bli helt bra?

Sv: Spricka i strålbenet/hovben

Vi har en ponny här som står på boxvila med ett brutet pedalbone, vet inte vad det kan vara på svenska(?) Det är på insidan, under trakterna ungefär, (hovbenet alltså).

Han var halt först, och blev sedan bättre, för att sedan bli halt igen. Så, vi bestämde för att åka och ta en röntgen, och det visade sig vara det.

Det blev boxvila i 3 månader med en special sko med 4 clips på istället för 1 eller 2:
{4B7A044D-8BA5-4E32-9E09-4A45666E767D}.jpg

Jag vet tyvärr inget reslutat än, men de säger att han ska bli helt bra. Han ska in på röntgen igen i mitten av april. Mamman här har pratat med många och har hittills inte hört någon som inte blivit helt återställd.

Okej.

Det ända jag hört är att det är lång konvalicent.

Hur är det läker en spricka ut helt så det sen inte syns något på röntgen?

Dream skrev:

Spricka i hovbenet. Bra prognos lång konvalecens
Spricka i strålbenet. Dålig prognos.

Spricka i hovbenet. Bra prognos lång konvalecens
Spricka i strålbenet. Dålig prognos.
Instämmer helt.
Våran ungponny fick en spricka i hovbenet och stod först i box, sedan sjukhage och sedan ut i hagen som vanligt. Skoddes med ringsko i början, kommer inte ihåg hur länge.
Hon fick skadan aug -04 och på våren var hon helt återställd och mår nu som en prins (prinsessa). Vet sa att unghästar ofta läker snabbare än äldre.

I senaste nummret av islandshästen var det en artikel om en häst som fått en spricka eller fraktur, minns inte riktigt, på hovbenet. Effter en mkt lång konvalecenttid så fanns knappt ngn läkning så de avlivade honom. Och det verkade som att de verkligen försökt allt. Men det kan ju ha varit en fraktur och det är ju värre.

vi fick tyvär avliva våran älskade chaplin för en spricka i strålbenet. . Han hade gått för länge med det utan att vi hade märkt någonting. Han haltade itne ens. :(

Senast ändrad av en moderator:

Ingen som kan berätta lite mer om sprickor i hovbenet?

En häst i ett stall jag jobbade i för några år sedan började halta i perioder och gick med det rätt länge innan ägaren kollade upp det med röntgen. Det var en hovbensfraktur och hästen fick stå i box i 8 månader. Hur det gick sen vet jag inte, men enligt ATG lever hästen i alla fall, den finns kvar i databasen utan datum för dödsfall.

Sprickor är oftast mycket bättre än frakturer, men hur det går med en sån skada beror väldigt mycket på hur hästen blir behandlad under läkningen. En häst som vandrar runt i boxen klarar sig självklart sämre än en häst som står stilla och tuggar hö hela dagarna. Men jag vet en häst som aldrig läkte i själen efter en sån skada. Honom fick de ta bort fast sprickan inte längre fanns på röntgen, för hästen mådde inte bra.

Hade ni vågat köpa en häst som haft en spricka i hovbenet som 3 åring?

Dream skrev:

Läste artikeln i ridsport, där stod det att dom skulle bli helt återstälda.

Kommer du ihåg vilket nummer det var?

Dream skrev:
Hade ni vågat köpa en häst som haft en spricka i hovbenet som 3 åring?
Om sprickan är utläkt och hästen konstaterad frisk borde det väl inte vara någon fara??
Går ju att slå ett par plåtar på benet innan köp, för säkerhets skull, och prata med veterinären som behandlat hästen.

Kan oxå vara värt att kolla med försäkringsbolaget, så det inte är någon sk reservation på det benet, OM det nu skulle bli något trassel.

Jag skulle ALDRIG riskera att köpa en häst som haft en fraktur på strålbenet.

Min häst har fått en fraktur, och det ser väldigt mörkt ut nu..
Alla säger att han INTE kommer bli bra, så det blir nog avlivning vilket är det hemskaste som fins ! Hästen är ju som en familje medlem, bästa vän. Om ni skulle köpt hästen med fraktur och det skulle visa sig att han inte håller, fatta vad ni skulle behöva gå igenom... Och plånboken ( vilket är det minsta problemet ) Vi har nyss förlårat min lillebror, och att förlora min älskade häst det vet jag inte om jag klarar av ..

Fast en korrekt utläkt fraktur är inga problem för framtiden! Det är många som fått en fraktur i ung ålder och sen rejsat sig runt ett helt liv utan men.Men då bör man veta om det gäller hovbenet eller strålbenet, det är ganska stor skillnad i läkning.

Fast en korrekt utläkt fraktur är inga problem för framtiden! Det är många som fått en fraktur i ung ålder och sen rejsat sig runt ett helt liv utan men.Men då bör man veta om det gäller hovbenet eller strålbenet, det är ganska stor skillnad i läkning.

varför är det stor skillnad? Är det pga av läget av benet eller pga något annat?
Är bara lite nyfiken..
Vad förestället din bild förresten? Har tittat på den många gånger men kan inte förstå vad det är..??

varför är det stor skillnad? Är det pga av läget av benet eller pga något annat?
Är bara lite nyfiken..
Vad förestället din bild förresten? Har tittat på den många gånger men kan inte förstå vad det är..??

Min bild? Jag själv medans jag skor ett bakben!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 198
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan... 2
Svar
21
· Visningar
3 011
Senast: Missemus
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 232
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka