Spridningsenhet (?) i den sexuella livscykeln (Botanik)

Ainon

Trådstartare
Sitter och gör lite uppgifter inför en tentamen och har kört fast, kan varken hitta något klart svar i kurslitteraturen eller på nätet. Kanske är det sådant som förutsätts att man ska kunna...

Iaf. Vad menar man inom botaniken (växter, svampar och protister) med spridningsenhet i den sexuella livscykeln?
Med ex tall, är det tallfrön eller tallpollen?
 
Hm, skulle kunna vara bägge och även kotten! Har du någon hel mening där uttrycket används?
 
Nej tyvärr inte. Det är en instuderingsfråga som ställs så rakt upp och ner.
 
Nej tyvärr inte. Det är en instuderingsfråga som ställs så rakt upp och ner.
Har du fått reda på vad det skulle vara? Min tanke är att de vill ha exempel på spridningsenheter, tex pollen, frön och frukter.
 
Hittade den här meningen i en beskrivning av ett masters arbete.
"Karakteristiskt för släktet är att frukterna (som vanligtvis inom korgblommiga växter t ex maskros fungerar som spridningsenhet), aldrig lämnar den förvedade holken utan istället sprids tillsammans och gror inifrån den skyddande holken."
Tolkar det som att spridningsenhet är den del som sprider arten. Hos maskros frö, hos denna hela holken som fröet sitter i. Frågan är hur det är med tall. Kotten kan ju vara spridningsenhet om den trillar av medan fröet sitter kvar men oftast släpper väl fröet och blåser iväg med vinden. Den har ju en liten vinge som kan hjälpa till med det.Pollen tror jag inte räknas som spridningsenhet, de kan ju inte sprida arten till ett ställe där den inte finns.
 
Tusen tack, @rebus @Tulip låter väldigt vettigt att det ska vara något som på egen han kan ge upphov till en ny individ som ex ett frö :)
 

Liknande trådar

Småbarn Skulle behöva ett par kloka råd från er bukefalister.... Jag och f.d mannen separerade för snart två månader sedan, jag flyttade ut...
Svar
13
· Visningar
3 719
Senast: zalleg
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 118
Senast: Curly
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 317
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp