Bukefalos 28 år!

Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Tweety1985A

Trådstartare
Skulle behöva ett par kloka råd från er bukefalister....

Jag och f.d mannen separerade för snart två månader sedan, jag flyttade ut för ca 3 veckor sedan. Vi har en son som är nyss fyllda två, världens gladaste o härligaste grabb normalt sett. Tanken var växelvis boende med överlämning på söndagar, men efter förra överlämningen där exet bara bråkade, skrek och i princip slängde ut mej ur hans hus, med grabben på armen (grabben helt förskräckt eftersom pappa var arg...) , gav jag upp och nu sköts överlämningen via dagis istället, jag lämnar på måndag morgon och han hämtar på e.m och tvärtom.

Jag har hela tiden känt att jag vill prova med delad vårdnad och växelvis boende men märker helt klart på grabben att han inte mår riktigt bra, han är orolig, lättirriterad och utåtagerande på ett sätt som han inte varit tidigare. Inte konstigt med tanke på förändringarna han behövt gå igenom. Imorse när jag sa att pappa hämtar på dagis grät han och ville inte bli lämnad på dagis. Enligt dagis frågar han efter mej konstant när det inte är "min vecka". Kanske inte konstigt det heller.

Jag jobbar 70 %, har gått ner i tjänst för att ha mer tid till grabben, är ledig en dag i veckan och övriga slutar jag mellan halv två och halv fyra. Jag har mer än gärna grabben på heltid, han är lugn och trygg hos mej, sover ordentligt om nätterna trots nytt hus. Hos mej har han även sin älskade ponny som han blir lessen av att lämna varannan vecka. Jag har en pojkvän/sambo som grabben tycker otroligt mkt om och vi lever ett lugnt familjeliv med mkt trygghet, lugn och ro. Noga med de rutiner som funnits innan då grabben blir lugn av dessa, varit glad i rutiner ända sen han var bebis.

Hans pappa jobbar mer än heltid och lämnar grabben på dagis från sju på morgonen till halv fem-fem på eftermiddagen, varje dag vilket resulterar i att grabben är supertrött och har fått börja sova middag igen, något som han slutade med redan i somras. Han har möjlighet att själv styra sitt jobb så pass att han åtminstone kan komma från jobb lite tidigare de veckor han har grabben, och jobba mer de veckor han inte har det. Dock är han inte intresserad av att göra detta. En av de två helger han varit hos sin pappa har pappan lämnat honom till barnvakt (sina föräldrar) för att han vill ut och festa (kanske bara jag som tycker att det är knasigt när man bara träffar sin unge varannan vecka, att lämna till barnvakt för att festa...Det skulle iaf inte falla mej in) Även på vardagarna får farmor rycka in en hel del vad det verkar. Hos pappan finns inga rutiner alls verkar det som, blir sena kvällar, grabben vaknar mitt i natten (enligt dagis) och äter dåligt. Har hälsat på honom där en gång och då var han helt toppad, klättrade i fönsterkarmarna och vägrade äta, något han aldrig gjort hos mig, så det var en helt ny sida av honom.

Har pratat med mitt ex flera gånger då jag tycker att det bästa för grabben i nuläget vore att ha en fast punkt, och tycker då att det är logiskt att han är hos mej som jobbar minst och som dessutom gått ner i tjänst för att ha mer tid med honom. Föreslagit exet att ha grabben varannan helg men han hävdar bestämt att han "har rätt" att ha sin son varannan vecka och därför inte tänker ge sej. Föreslog även varje helg, så kunde grabben va hos mej på vardagarna, men då menade exet på att han aldrig var ledig och kunde gå ut och festa. I hans ögon handlar det inte om grabbens bästa utan om honom, vad han har rätt till. Jag tvivlar inte på att han tycker om sin son, men jag tvivlar på att han just nu kan ge honom den trygghet han behöver då han är otroligt bitter, arg och utåtagerande. Skäller och gormar på mig även inför grabben. Anledningen till att vi delade på oss från början är att han inte kan hantera sprit och blir våldsam. Han kan inte tygla sitt humör i nyktert tillstånd heller. När jag för vårdnaden på tal gormar han bara om att jag försöker ta grabben ifrån honom, vilket givetvis inte är det som är min mening, utan att grabben ska få en fast punkt men ändå ha kontakt med sin far.

Nu till min fråga... Vad bör jag göra? Vad hade ni gjort? Ska jag kontakta familjerätten och kräva ensam vårdnad, eller bara hoppas att sonen inte far så illa som det känns just nu? givetvis vill jag att det ska fungera, att han kan ha en fin kontakt med sin far, men det ska inte vara på bekostnad av hans mående. Jag är så lessen, frustrerad och förvirrad....
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Har samma problem inom sambons familj. Hans bror har nu delvis förlorat vårdnaden om sin 4 åriga son, får enbart träffa han varannan helg.

Helt sjukt jävla egoistisk, att ta sin son ifrån sin pappa.
I detta fallet väljer inte pappan fest framför barnet, utan ex flickvännen tillåter inte att farmor passar barnet 3 gånger i kvartalet, för att det ska gå ihop med jobbet om han ska ha sonen varannan vecka. (när de var ihop däremot var det helt OK att lämna sonen hos farmor och farfar om de skulle iväg)
De har samma problem; sonen tjatar efter mamma. "hon har sagt att vi ska göra det och det". Skämmer bort barnet och låter pappan vara den "dumma". Någon måste sätta gränser.
Gör du så? Kanske omedvetet.
Lovar olika saker med ponnyn? Div. aktiviteter?
Är det därför han vill hem till dig? Där får man göra vad man vill?

Du skriver ju att han bryr sig om eran son?
Jag håller med på en punkt, att det är dåligt av han att välja fest framför sin son.

Men tänk igenom detta en gång till, du tänker på att ta din son ifrån sin pappa.
Du har inte nämnt i ditt inlägg att pappan har svårt att kontrollera sitt humör gentemot erat barn?

Det har gått 3 veckor sen du flyttade ut, sonen är klart förvirrad.
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Jag lockar inte med diverse aktiviteter, är själv skilsmässobarn och vet hur extremt jobbigt det är med löften om roliga saker från båda håll. Givetvis tänker jag inte ta ifrån min son hans far, men små barn behöver en fast punkt, och jag märker tydligt på min son att han inte mår bra. Jag vill självklart att han ska ha kontakt med sin far, men att bo varannan vecka lär han inte orka i längden. När min son är så pass stor att han själv kan välja, så får han såklart göra det. Men han ska inte behöva gråta när han ska åka till sin far, det tycker jag är fel!

Hans pappa har aldrig haft något tålamod med honom, ofta skrikit på honom och brustit i omdöme ett flertal gånger, tex när grabben som 1 åring åkte/trillade nerför källartrappan (lång och totalt livsfarlig med betonggolv längst ner) med sin bobbycar medan hans far låg på soffan och tittade på tv.
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Att kräva ensam vårdnad direkt känns inte så bra, men kan ni inte gå på samarbetssamtal?
Om jag kommer ihåg rätt så rekommenderas inte varannan vecka innan barnet är tre år, utan att man kanske bara har barnet tre dagar i taget innan det är nästa förälders tur.
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Men du, tycker du att det låter rimligt? Att din sambos bror förlorat vårdnaden om sonen enbart pga att han lämnar till farmor 3 gånger i kvartalet för att jobba? Det är knappast hela sanningen. Det ligger garanterat mer bakom.
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Först är 3 veckor en alldeles för kort tid att dra några större slutsatser av, det är klart sonen är förvirrad och uppe i varv, det är ju en jätteförändring som hänt i hans liv!

Sedan är det så att varannan vecka-boende inte rekommenderas till barn under tre år. Detta eftersom de har en helt annan tidsuppfattning än äldre barn/vuxna och en vecka är en hel evighet i deras liv! Korta men täta umgängen är det som rekommenderas.

Sambon har en lite son på 2,5 år och där gör vi så att vi har honom tors-sön varannan vecka. Det utökas succesivt. Vårt önskemål är att också kunna ha en natt/vecka den veckan vi inte har helgen men det har vi inte fått till med mamman som vägrar släppa taget...

Det viktiga är att kunna se till barnets bästa, självklart ska sonen ha en bra kontakt med sin pappa men just varannan vecka kanske inte är bästa lösningen för sonen? Kanske vore det bättre med varannan helg och så en eller två nätter den vecka som pappan inte har helgen? Så småningom kan det ju utökas med en natt i taget så att det när sonen fyller tre kan bli varannan vecka?
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Dessutom, otroligt tramsigt att skriva att TS är sjukt jävla egoistisk. Det handlar ju om att hon är orolig för sitt barn. Pappan är vuxen och bör kunna ta ansvar för sina handlingar och låta bli och skrika och gapa, se till att ens barn får sova och äta ordentligt och på det stora hela anpassa sig efter sitt barn.

Eller tycker du inte det? Ska det vara lägre krav på pappor?
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Ja, tyvärr är det sanningen i detta fallet. Min sambos bror är en underbar pappa, det är faktiskt ex flickvännen i detta fallet som är............ Kommer inte ens på något bra ord. Självklart en bra mamma, men mot andra människor.. Inte särskilt godhjärtad.
Och i TS första inlägg stod det inget om att pappan inte tar bra hand om barnet, och att man redan efter 3v vill ha ensam vårdnad?

Och till TS.
Nu förklarade du ju faktiskt Varför pappan inte bör ha vårdnaden över sonen, självklart ska inte barnet fara illa!
I ditt första inlägg tolkade jag det inte som att pappan skriker på barnet, eller inte ser till säkerheten.
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Ja, tyvärr är det sanningen i detta fallet. Min sambos bror är en underbar pappa, det är faktiskt ex flickvännen i detta fallet som är............ Kommer inte ens på något bra ord. Självklart en bra mamma, men mot andra människor.. Inte särskilt godhjärtad.

Du menar alltså att tingsrätten har tagit ifrån pappan vårdnaden endast av den anlednigen att han låter pojkens farmor ta hand om honom tre dagar varje kvartal. Det låter som en rättsskandal utan dess like.
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Tänk på att det är stor skillnad på vårdnad och boende.

Jag och mina barns pappa har alltid haft delad vårdnad men de har bott hos mig i princip heltid och varit hos pappan varannan helg.

Jag tror också att man inte rekommenderar varannan veckas boende åt så små barn, det skulle troligen vara enklare med kortare perioder.
Mina barn grät alltid när de skulle till pappan, men han var en alldeles utmärkt pappa så gråten var nog mer allmän separationsångest tror jag, de grät även när jag hämtade. Jag menar inte att man ska negligera barnens gråt, men inte heller dra alltför stora slutsatser av det.

Ni har bara varit separerade i 2 månader, varav 3 veckor så har ni bott ifrån varandra, det är extremt kort tid att kunna få ihop en vettig struktur. Jag tycker dessutom att det vore nog på sin plats med samarbetssamtal
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Ett bra inlägg Cirkus.

Till ts. - Jättetråkig situation. Växelvis boende kräver ett stort mått av samarbete. Att överlämning sker genom dagis är en bra inledande lösning. Så har jag också gjort.

Försök att komma överens och ifall det inte går så kontakta soc för att få till stånd samarbetssamtal. Nu har det inte gått så lång tid sedan separationen och det är klart att barn reagerar och sörjer. Det tar säkert olika lång tid för barn såväl som det tar olika tid för vuxna.

Fundera över vilket stöd du har i din situation. Vilka du har att prata med förutom oss. :)
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Nu till min fråga... Vad bör jag göra? Vad hade ni gjort? Ska jag kontakta familjerätten och kräva ensam vårdnad, eller bara hoppas att sonen inte far så illa som det känns just nu?
Först och främst måste du skilja på vårdnad och boende/umgängesrätt.

Vårdnad är den administrativa bestämmanderätten över barnet. Vart det ska gå i skolan/dagis, etc. Umgänget/boendet har inget med vårdnaden att göra. Man kan ha vårdnaden om ett barn, men inget umgänge alls och tvärtom. Man kan sakna vårdnad men han umgängesrätt.

Sen är det också så att föräldrarna tillsammans bestämmer hur barnet ska ha det. Kommer föräldrarna inte överens kan man gå till familjerätten eller tingsrätten och få sitt fall prövat och en dom som säger hur läget ska se ut.

De argument du ska ha är att det inte rekommenderas att barn under 3 år har växelvist boende, utan att de har ett boende.
http://www.socfamratt.se/vardnad/umgaenge/901-umgaenge-och-vaexelvist-boende

Sen är det ju så att barnets bästa alltid ska stå i främst centrum vad gäller föräldrarnas beslut. Det är ett argument du kan ha i diskussionen. Att det inte handlar om er, utan det handlar om vad som passar barnet just nu. Om ett år kanske läget ser helt annorlunda ut och pojken är redo för att bo växelvist, men just nu verkar det ju inte så.
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Jag skulle inte låta en tvååring bo varannan vecka.
Mina stora barn är 11 och 6 år, och de bor fortfarande hos oss varje ons-torsdag, och varannan fre-söndag.
6-åringen är här lite mer, men det har med hans pappas hälsa att göra.
Men jag skulle inte vilja vara ifrån dem 7 dagar i sträck. Det räcker med 5 dagar i sträck varannan vecka.
Gemensam vårdnad kan ni ju ha även om ni inte har varannan vecka.
Och man kan ha barnet lika mycket utan att barnet ska behöva vara ifrån den ena föräldern en veckan i taget.
 
Sv: Delad/ensam vårdnad och växelvis boende...

Förstår inte varför du hänger upp dig så på detta.. de har inte tagit det till tingsrätten nej, fråga mig inte varför. Alla säger till pappan att inte ge sig så lätt, men han vill inte ha bråk. Inte mer vi kan göra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 787
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 775
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 556
Senast: Sar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 984
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp