Springig häst

Ajda

Trådstartare
Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare.

Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll tjej som är väldigt springig.

Varje ridpass blir ett korrigeringspass. Urtrist och vi får aldrig ett riktigt genombrott.
Jag tycker att jag har bra koll på henne i skritt. Hon är duktig på hjälperna och kan öppna, sluta, skänkelvikning osv. Eller jag känner att jag kan kontrollera varje steg hon tar.
Men såfort man ska upp i en snabbare gångart så springer hon alldeles föe snabbt och ligger på. Svarar dåligt på förhållningar utan man måste ta tag och man blir lätt hängande i handen i nedtagningarna.
Svarar hyffsat på sätet när man ber om att sänka tempot (om tempot redan är skapligt lågt) men inte helt för att sakta av till skritt.

Oftast är hon bättre i början av passet för att sen när man är påväg hemåt ligga på mer.

Tex idag:
Red ut till en "volt" på äng. I början travade hon jättelugnt och fint. Jag kunde plocka lite och hon sänkte sig. Sen skulle vi göra lite galoppfattningar. De första två gick bra, dock lite segdragna nedtagningar. Sen när hon förstått att jag kommer be om galopp så går det snabbt. galoppen blir styv och som sagt alldeles för hög fart. Kommer det en kurva så skickar hon ut bogen och vi är ur spåret. Inte alltid, men det händer minst en gång varje pass man rider galopp såhär. Sen ber man om trav, som då också går alldeles för snabbt. Får göra femhundraelva övergångar ner till skritt innan hon slutar stressa där. Och då får man vara glad om det går att rida lugn trav ett halvt varv på volten innan hon ökar igen.
Så tanken var att träna galoppfattningar idag då ena galoppen är svagare än den andra men det blev ett betydligt längre pass än jag tänkt då vi fick korrigeringsrida och nöta nedtagningar hela tiden.
Såhär är det mer eller mindre alltid. Jag vet att det beror på mig och jag har förmodigen inte varit tillräckligt konsekvent innan, men nu är hon såpass ridbar annars att man inte vill träna det här hela tiden.
Öppna och sluta tex i högre gångart än skritt går inte (i tölt ibland, det är en islandshäst) för tempot är alldeles för högt och det blir bara en spänd häst.
 
Det finns tyvärr inga genvägar. Funkar inte grundridningen så är det ingen idé att försöka sig på något mer avancerat. Rid övergångar, övergångar, övergångar. Halt-skritt och sedan skritt-trav till att börja med. Se till att magstödet är aktiverat och att du saktar av/gör halt med hjälp av magen (tänk naveln in mot din rygg) med handen som förstärkning. Målet är att inte hamna i dragkamp. Glöm inte eftergiften så fort hästen svarar på förhållningen. Trava ett bestämt antal steg t.ex. 5 st och sakta av. Andas ut i avsaktningen och tänk skritt istället för att fokusera på att bromsa (så undviker du spänning som lätt resulterar i dragkamp). Likadant vid övergång till trav; börja trava själv (låtsas att du joggar så följer hästen dig). När övergångarna funkar börjar du med tempoväxlingar inom gångarter med samma fokus; mjukt och utan strid. Om du rider ut mycket på t.ex grusvägar kan du med fördel trava i stora mjuka serpentiner över vägen. Då tar du bort fokus från att bromsa utan flyttar det till att styra, hitta vägen, för både dig och hästen. Tänk på att du sätter takten i hästen; trava i den takt du vill att hästen ska ha Räkna 1, 2,1,2 och "jogga" själv i den takten.
Så småningom om galopp med samma tänk. Grundridning är roligt och något man går tillbaka till och ständigt jobbar med varje pass även på högre nivå. Tänk så och njut när hästen är med dig och ni dansar tillsammans så blir ridningen rolig igen.
Lycka till/Tualma ( många års kompanjonskap med ett ånglok till häst...)
 
Det finns tyvärr inga genvägar. Funkar inte grundridningen så är det ingen idé att försöka sig på något mer avancerat. Rid övergångar, övergångar, övergångar. Halt-skritt och sedan skritt-trav till att börja med. Se till att magstödet är aktiverat och att du saktar av/gör halt med hjälp av magen (tänk naveln in mot din rygg) med handen som förstärkning. Målet är att inte hamna i dragkamp. Glöm inte eftergiften så fort hästen svarar på förhållningen. Trava ett bestämt antal steg t.ex. 5 st och sakta av. Andas ut i avsaktningen och tänk skritt istället för att fokusera på att bromsa (så undviker du spänning som lätt resulterar i dragkamp). Likadant vid övergång till trav; börja trava själv (låtsas att du joggar så följer hästen dig). När övergångarna funkar börjar du med tempoväxlingar inom gångarter med samma fokus; mjukt och utan strid. Om du rider ut mycket på t.ex grusvägar kan du med fördel trava i stora mjuka serpentiner över vägen. Då tar du bort fokus från att bromsa utan flyttar det till att styra, hitta vägen, för både dig och hästen. Tänk på att du sätter takten i hästen; trava i den takt du vill att hästen ska ha Räkna 1, 2,1,2 och "jogga" själv i den takten.
Så småningom om galopp med samma tänk. Grundridning är roligt och något man går tillbaka till och ständigt jobbar med varje pass även på högre nivå. Tänk så och njut när hästen är med dig och ni dansar tillsammans så blir ridningen rolig igen.
Lycka till/Tualma ( många års kompanjonskap med ett ånglok till häst...)
^Håller med vad som sägs här. Ta det från början och se till att det sitter innan ni går vidare. Och något annat många glömmer bort är att du måste inte ta galoppen varje pass. Eller ens innan ni är redo. Man måste inte rida i varje gångart för att det ska bli ett ordentligt pass. Ta det i skritt, sen trav och skritt igen tills ni kan det där med traven och övergångarna där.
Du säger själv att du känner att du har kontroll i skritten, men sen hur är det med traven? Om hon blir springig och svår redan i traven, gå inte vidare till galoppen.
 
^Håller med vad som sägs här. Ta det från början och se till att det sitter innan ni går vidare. Och något annat många glömmer bort är att du måste inte ta galoppen varje pass. Eller ens innan ni är redo. Man måste inte rida i varje gångart för att det ska bli ett ordentligt pass. Ta det i skritt, sen trav och skritt igen tills ni kan det där med traven och övergångarna där.
Du säger själv att du känner att du har kontroll i skritten, men sen hur är det med traven? Om hon blir springig och svår redan i traven, gå inte vidare till galoppen.
Precis det jag ville få fram. Bra att du förtydligade @Aionee.
 
Tack för era svar.
Grejjen är att vi kört fast och aldrig kommer ur det här känns det som.
När ska jag sluta passet? När hon lyssnar och saktar ner för små hjälper? Eller när hon kan gå upp i trav utan att stressa iväg?
 
Tack för era svar.
Grejjen är att vi kört fast och aldrig kommer ur det här känns det som.
När ska jag sluta passet? När hon lyssnar och saktar ner för små hjälper? Eller när hon kan gå upp i trav utan att stressa iväg?
När det känns som att du fått igenom som varit det primära problemet för dagen.
Har inte hunnit svara på ditt mail men ska göra det, det första jag gör imorgon bitti ;)
Du får ta och komma hit med prinsessan. Lämna kvar henne ett tag om du känner att du inte orkar/kan ta igenom det värsta.
 
Tack för era svar.
Grejjen är att vi kört fast och aldrig kommer ur det här känns det som.
När ska jag sluta passet? När hon lyssnar och saktar ner för små hjälper? Eller när hon kan gå upp i trav utan att stressa iväg?
Jag tror du behöver tänka om helt allmänt .som jag förstått det försöker du dressyrarbeta hästen ute i terrängen och har fastnat i hur du ska jobba/inverka/tänka då hästen blir het/inte lyssnar/funkar för dina hjälper ?

Som flera skrivit i tråden så krävs det väldigt systematisk ridning för att få spända hästar att komma till arbete allmänt . Utomhus krävs det extra mycket från ryttaren med en het häst , och ska du fortsätta vara utomhus och jobba med det du ser är ett problem måste du som flera svarar bryta ner jobbet . Inte galoppera om inte traven funkar , gå tillbaka till avslappnat läge när inte x gångart funkar . Bryta upplägg helt . Rid inte ut i alla gångarter öht varje dag , och inte alls i högre gångart om du inte får igenom hjälper osv .

Har du ngn tränare som du rider för som hjälper dig ?
 
Senast ändrad:
Jag varierar uteritter med ridning i paddocken.

Tar till mig allt ni skriver!

Rider för tränare men där är det alltid fokus på tölt och att hon ska hitta formen och ett avslappnat läge där. Svårt då hon gärna stressar och börjar jag joxa för mycket blir hon ibland ännu mer stressad. Så har hon ibland em jättebra dag då allt klaffar och vissa då hon bara stressar och man nästan enbart kan jobba i skritt.
 
Glömde skriva att om jag rider paddocken bruksr hon lugna sig i traven efter några varv om jag rider henne lite låg. Börjar jag samla mer så går hon emot handen och börjar stressa.
Så om jag svänger mycket volter osv lugnar hon sog men såfort hon blir rak ökar hon och lägger sig gärna i handen.
 
Jag upplever aldrig att jag går henne helt lösgjord. Hon är liksom lite i läget "nästan" hela tiden. Aldrig riktigt hela vägen.
 
Glömde skriva att om jag rider paddocken bruksr hon lugna sig i traven efter några varv om jag rider henne lite låg. Börjar jag samla mer så går hon emot handen och börjar stressa.
Så om jag svänger mycket volter osv lugnar hon sog men såfort hon blir rak ökar hon och lägger sig gärna i handen.
För mig låter det som att hästen och du inte är mogna för kontakt och "samling". Problemet är på ett mycket mer basic-stadium än vad kontakt/samling tillåter. Jag skulle släppa den tanken helt ett tag i dom gångarter där hästen stressar upp sig. Låt tygeln hänga och låt hästen springa. Håll dig på en ridbana/ridhus när du övar detta, eller en yta där du kan göra stora volter. På uteritter, håll dig till skritt och rid mycket i terrängen (off road) så hästen få tänka mycket för att hålla reda på sina hovar.

En övning jag använder på såna problem som du beskriver är volter, stora volter, lös tygel och fokus på avslappning med energi och bjudning framåt. Så fort hästen stressar upp sig och börjar rusa, minska volten succesivt tills hästen slutar rusa och släpp ut den på stora volten igen. Mixtra inte med tyglarna och formen, låt hästen hitta den själv, bara guida med ena tygeln in mot mindre volt. Håll inte kvar tygeln hela tiden, utan visa och släpp, visa och släpp. Håll på så tills du kan vara kvar på den stora volten med energi och bjudning och lös tygel utan att hästen rusar.

Sen kan ni börja gå ut på fyrkantsspåret, men så fort hästen börjar rusa (vilket den troligen kommer att göra när den blir rak), visa in den på en volt igen som blir mindre och mindre tills den slutar rusa och sen ut på fyrkantsspåret igen. Fortfarande med lösa tyglar. I början kanske det inte funkar med mer än 10-15 steg rakt fram innan det är dags att göra en volt, men så småning om blir den raka sträckan längre och längre och till slut kan ni rida runt hela fyrkantsspåret utan problem. Denna grund lägger jag alltid i alla gångarter innan jag börjar korta tygeln. Sen upprepar jag processen, fast med kort tygel och mer kontakt. Så fort hästen börjar stressa, rusa och/eller trycka i tygeln, gör en volt och minska den tills hästen slappnar av och börjar lyssna. Mixtra inte med tygel och form alls, visa och släpp, visa och släpp in mot mindre volt och låt hästen hitta formen själv även med kort sträckt tygel.

Det krävs lite grundarbete och tid för detta, men det har man igen sen tusenfalt. Jag lovar. Då blir det också mycket lättare att jobba med övningar och "form" sen eftersom hästen känner sig väl tillmods med ryttare, tyglar och energi och behöver inte stressa upp sig och bli spänd mer än korta stunder här och där, avslappningen vet den ju att den finns någonstans.
 
Nu har jag enbart fokucerat på att hon ska stanna för sätet. Det går skitbra! Jag är i himlen!

Första passet fick jag rycka tag i henne ett par gånger för att få ett ordentligt genombrott, annars vart varje halt lite för långsam.

Hela hon är lugnare i ridningen. Visst älgar hon på ute men om jag bara sätter mig ner i sadeln så saktar hon ner. Sist tog jag en galopp också, såklart blev hon rädd för något och blev spänd men jag kunde enkelt sakta av med enbart sätet.

Hur ska jag gå vidare nu?
Skulle vilja ha henne mer i form och att hon tar i lite mer bakifrån.
 
Det låter ju som att du skulle behöva en annan tränare än den du har så att du kan få hjälp på plats med det som behövs.

Nåväl, här är några "hands on" tips från mig. :)

En enkel övning som jag ofta använder mig av för att få hästen mer lösgjord och aktiv i sina bakben är att flytta bakdelen undan innerskänkel ett par steg, rida rakt fram alt på stor volt, sedan flytta bakdelen ett par steg igen och så upprepa så ett par gånger. Man driver m a o driva hästens inre bakben mot ytter tygel så att den trampar under sig och stretchar ut. Du ska då ge den stöd på yttertygeln och ha eftergift på innertygel så att du inte låser rörelsen.

Kan du tömköra? I princip alla hästar har nytta av att jobbas från marken för att hitta sin egen balans och styrka utan ryttare på ryggen. Ett bra komplement till ridningen tycker jag.

Cavaletti kan också vara något att använda eftersom det naturligt bromsar upp hästen samtidigt som den måste lyfta ordentligt på fossingarna.
 
Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare.

Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll tjej som är väldigt springig.

Varje ridpass blir ett korrigeringspass. Urtrist och vi får aldrig ett riktigt genombrott.
Jag tycker att jag har bra koll på henne i skritt. Hon är duktig på hjälperna och kan öppna, sluta, skänkelvikning osv. Eller jag känner att jag kan kontrollera varje steg hon tar.
Men såfort man ska upp i en snabbare gångart så springer hon alldeles föe snabbt och ligger på. Svarar dåligt på förhållningar utan man måste ta tag och man blir lätt hängande i handen i nedtagningarna.
Svarar hyffsat på sätet när man ber om att sänka tempot (om tempot redan är skapligt lågt) men inte helt för att sakta av till skritt.

Oftast är hon bättre i början av passet för att sen när man är påväg hemåt ligga på mer.

Tex idag:
Red ut till en "volt" på äng. I början travade hon jättelugnt och fint. Jag kunde plocka lite och hon sänkte sig. Sen skulle vi göra lite galoppfattningar. De första två gick bra, dock lite segdragna nedtagningar. Sen när hon förstått att jag kommer be om galopp så går det snabbt. galoppen blir styv och som sagt alldeles för hög fart. Kommer det en kurva så skickar hon ut bogen och vi är ur spåret. Inte alltid, men det händer minst en gång varje pass man rider galopp såhär. Sen ber man om trav, som då också går alldeles för snabbt. Får göra femhundraelva övergångar ner till skritt innan hon slutar stressa där. Och då får man vara glad om det går att rida lugn trav ett halvt varv på volten innan hon ökar igen.
Så tanken var att träna galoppfattningar idag då ena galoppen är svagare än den andra men det blev ett betydligt längre pass än jag tänkt då vi fick korrigeringsrida och nöta nedtagningar hela tiden.
Såhär är det mer eller mindre alltid. Jag vet att det beror på mig och jag har förmodigen inte varit tillräckligt konsekvent innan, men nu är hon såpass ridbar annars att man inte vill träna det här hela tiden.
Öppna och sluta tex i högre gångart än skritt går inte (i tölt ibland, det är en islandshäst) för tempot är alldeles för högt och det blir bara en spänd häst.


Jag tänkte liksom speedway på cavaletti-övningar. Många hästar tycker dessutom att det är lite roligt med bommar.

Travserier gör att hon måste se sig för och inte bara kan hiva iväg. Du kan lägga dem så att hon måste länga eller korta beroende på hur du vill träna, eller som solfjäder på volt så kan du öka/minska volten. Galoppserier funkar också, eller lägga dem så att du rider ett/två/tre/fyra galoppsprång mellan och räknar sprången. Ofta bra för ryttaren som får fokusera på själva övningen.

Sitter du själv och är spänd? Rider inte en massa fattningar om du vet att hon jagar upp sig. Rid en fattning då, klappa, och gör någonting annat. Ibland är det bra för stressiga hästar att det inte händer så mycket, att man inte är på och håller igång dem med mycket variation, utan att de får vara och ligga i sin rytm. Träna på att bara hålla takten är svårt nog.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 518
Senast: Smulu
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp