spruta häst

fejko

Trådstartare
Jag ska spruta min häst med penicillin. Det var ett tag sedan sist så jag undrar vilken vinkel man ska ha på kanylen när man hugger i den. Usch jag tycker verkligen det är läskigt att spruta själv :crazy: Jag veta att hästar kan få penicillinchock så det behöver ni inte tala om :)

Sv: spruta häst

Kan inte så mycket om det egentligen men till människor som man ska ge en intramuskulär spruta så ska det vara rakt ner. Var länge sen som jag sprutade häst men jag är rätt så säker på att det är samma där alltså bara rätt ner (om du förstår vad jag menar med det...). Du ger penicillinet i muskeln och då måste du komma in i musklen oxå. Men var noga med att du inte har kommit i ett blodkärl, ta av sprutan från kanylen och se.
Har hästen fått penicillin förut så är det väl ingen fara för chock, tror inte det iaf.
Hoppas att du fattar vad jag menar med detta, lite krångligt att förklara :)

det kan göras på olika sätt, en del veckar skinnet och trycker in kanylen för att se dra ut kanylen en liten bit och räta upp den och sticka rakt in, alt 2 är att sticka rakt in.
för att kolla att du hamnat rätt så sug ur lite och kolla om blod kommer, om inte så spruta på i ett lugnt temo, pencillin chock kan vilken häst som helst få, även en som behandlats med det innan.

Brukar nypa lite i huden innan jag ska sticka, för att mindra sticket lite. Sen drar jag i skinnet och sticker rakt in. Precis som prince77 sa så ska man kolla att man hamnat rätt, dvs inte i ett blodkärl.

Hej
Du ska ha den spetsiga slipade delen mot halsen så att det är den som kommer först in och sen ska du hålla dig till halsens triangel inte för nära mankammen, struphuvudet, eller bogen utan mittemellan. Var beredd på att hästen kan hoppa bakåt när du sticker den. Det finns bra tips i hälsoråd för häst som man kan köpa på apoteket för 50Kr eller några kronor mer men där står det hur man ska göra Lycka till yrbin

be din vet. om en visning om hur det går till... Det gjorde min!

Stick i "triangeln" (som nån beskrev) 90 graders vinkel.

Om du vill kan du föra huden lite åt sidan innan du sticker så kommer skinnet att glida tillbaka över insticksstället och du minskar risken för att det blöder. (inte nödvändigt)

När du stuckit in (snärtigt och hela kanylens längd) så aspirerar du (drar tillbaka kolven lite) för att se om det kommer blod i sprutan. Sen vrider du sprutan 3/4 varv och aspirera igen (eftersom du kan ligga med kanylen inne i ett blodkärl men mot kärlväggen kan det hända att när du aspirerar så sugs kanylen fast och du märker inte att du är inne i ett kärl).

Jag gör hellre så här än att jag tar av sprutan från kanylen. Tycker det är bökigare och så finns det risk att det kommer in skit.

Lycka till

Kan man inte sticka så ska man be någon som kan det.
Att sitta här och be om råd HUR man ska göra tycker jag verkar lite lustigt.
Jag tror inte att du skulle må så bra om det händer hästen något pga dig?
Be du någon som kan det och var med och lär dig till nästa gång ist.

instämmer!! Eftersom att det verkligen kan gå fel och med stora konsikvenser som medföljd så skulle jag be min vet. som har skrivit ut receptet, gett dej kanylerna att visa dej hur du ska göra!! Jätte viktigt att du gör rätt! Har du någon i stallet som är van så be denne att göra det åt dej så kan du assistera!!

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 595
Senast: Zetly
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
500
Senast: Mirtai
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband