sqha`s framtida tävlingar

• Western
  • Trådstartare Trådstartare westernbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 991
W

westernbiten

är det någon som har tittat på sqha`s hemsida att tävlingarna kanske ska läggas i strömsholm? väldigt finnt tycker jag. ganska nära mig också närmare än skövde. men vad tycker ni om att ungdommarna måste rida med hjälm och det kan jag först. men i halter och i showmanship. och hur går det när ungdommarna ska tävla i tex open halter måste vi ha hjäm då också.

Sv: sqha`s framtida tävlingar

Det tycker jag är en bagatell i sammanhanget om man nu kan hitta en så bra anläggning!!!
Fast så är ju inte jag ungdom då.....
Såklart måste anläggningens regler respekteras, och det skulle för mig kännas löjligt att ens komma på tanken att ifrågasätta det.

Är det sagt att även kosseklasser skulle kunna köras där, eller???:confused:

är det någon som har tittat på sqha`s hemsida att tävlingarna kanske ska läggas i strömsholm? väldigt finnt tycker jag. ganska nära mig också närmare än skövde. men vad tycker ni om att ungdommarna måste rida med hjälm och det kan jag först. men i halter och i showmanship. och hur går det när ungdommarna ska tävla i tex open halter måste vi ha hjäm då också.
Tycker att det är översittar fasoner fr Strömsholm och att man ska behöva huka sig för dem. Okay att ungdomarna OCH vuxna rider fram med hjälm men på tävlingsbanan ska det vara valfritt.
I ex ST Georg dressyren rider tävlar ungdomar i hatt :mad:

Att ungdomar tävlar i hjälm börjar bli vanligare i USA. Det är en bra utveckling som jag hoppas att alla westernanläggningar anammar. Det är skitkorkat att lära barn och ungdomar att hjälm är bara till för andra inte för er. Har man varit med om folk som bokstavligt talat krossat skallen för att dom gjorde som dom lärt sig, dvs tagit av sig hjälmen för att dom börjat med western då är man av en annan åsikt. Jag skulle vilja se den förälder som efter att deras barn har allvarlig hjärnskakning efter en olycka i sadeln trots "lydig" häst, stå och säga att hjälm är till för folk som inte har pli på kusen.
Det är lite som att säga, Jag behöver inget bilbälte för min bil är krocksäker!!!

Hjämbiten kan väl vara ok. Själv är jag mer emot de där med att behöva lasta/lasta ur i träns då jag tycker de är farligt.

Senast ändrad:

Du får lasta ut och in med grimma, förutsatt att du har kedjegrimskaft där kedjan sitter under hakan. Det kan omöjligt vara svårt för en väluppfostrad westernhäst att ha på sig detta!?

Jag har inga problem med hjälbiten, tycker också att det är vettigt.
Men jag skulle aldrig lasta min häst med vare sig kedjegrimskaft eller träns, det är ju livsfarligt. Jag har unghästar som visserligen är väluppfostrade, men jag skulle aldrig riskera att dom fastnade någon stans med bettet eller med en kedja under hakan, det är ju rena mardrömmen. Och aldrig tänker jag binda upp mina hästar i vare sig kedja eller träns, är ju lika korkat det! Jag har förstått att folk med halvblod ofta inte kan binda upp sina hästar utan någon måste stå och hålla hästen när man sadlar, men hur fan gör man det när man är själv? Min häst står nog visserligen still lös, men jag tycker det är mer korkat att en massa hästar ska stå lösa och sadlas bara för att man inte får ha en grimma att binda dom i :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Du måste läsa ordentligt, var står det att du ska binda upp hästen i kedjegrimskaft eller träns???

Tycker att det är översittar fasoner fr Strömsholm och att man ska behöva huka sig för dem. Okay att ungdomarna OCH vuxna rider fram med hjälm men på tävlingsbanan ska det vara valfritt.
I ex ST Georg dressyren rider tävlar ungdomar i hatt :mad:

Håller med dig där.

Skulle tro att lilaida läste/upplevde det som såhär; "All hantering av häst utan ryttare skall ske i träns eller med kedjegrimskaft där kedjan skall löpa under käken på hästen", uppbindning klassas även det som hantering i vissa fall.

Jag ställer mig STARKT frågande till det vettiga i kedje/bett-tvång.. inte för att westernhästar "ska kunna ha det" utan bla. därför att många hingstar bara hanteras i kedja vid betäckning så det skulle kunna bli ett hejdundrande liv. Visst, det går ju att ha tränset på konstant från punkt a till punkt b - men inte f*n tänker jag stå med träns, eller kedja för den delen, på en unghäst (ett-tvååring) när den ska groomas inför en halter eller showmanship?

Hjälm är bra, men ska det vara hjälmtvång på våra ungar i halter/showmanship - då tycker jag tamigfanken att kograbbarna ska ha hjälm med. Lika ska vara Lika.

Vilket jäkla strul det har blivit.
Asså hjälm är väl helt ok, tycker jag. Men jag tycker inte om att lasta på och av i träns. Se bara vilket jävla slit och ryck det är i hästarnas munnar. Näe... man kanske ska fortsatt med galoppen iallafall?!! hmm.. De var bättre förr! Se reklamen.

Exact så! För mig innehåller hästhantering på tävlingsplats även att binda upp hästen. Håller med dig helt i allt det andra du skrev också. Ska det vara så att man måste riskera hästens välbefinnande för att få lov å tävla så får det nog vara färdigt med tävlandet för min del...

Nu har jag visserligen ingen quarter (bara paint :p), men förhoppningsvis har de ju lite allbreedklasser som vanligt även i fortsättningen. Hur ska jag (och alla andra) som rider med bosal göra då? Min häst hatar bett - älska sin bosal - ska han stå x-antal timmar i bett och sedan ska det tränsas om till bosal vid tävling. Eller kommer det inte vara tillåtet att tävla i bosal?
Jag skulle heller ALDRIG sätta på ett träns för att lasta hästen, jag äger inget kjedjegrimskaft och skulle ALDRIG komma på tanken att sätta det under hakan på hästen vid lastning, om jag hade något. Kan inte hästen gå på transporten utan att du ska ta till sådana saker ska du f*n inte visa dig på en tävling :cool:
Jag har tränat lastning otaliga timmar med olika hästar, det är en självklarhet för mig att jag, alla i min närhet och min häst inte ska bli utsatta för onödiga risker - särskilt på tävlingsplatser. Varför träna i paddocken i sju månader men aldrig ställa sig och träna lastning bara för att det är jobbigt? (lite off topic - ursäkta mig, men när jag kommer igång går det liksom inte stoppa mig :()

Hjälmtvånget är helt ok för mig med, med som någon sa varför kan inte gubbarna i kogrenarna ha det också - bara för jämlikheten liksom :D

Äntligen en anläggning som vågar ställa krav !!!
Hjälm på ungdomar borde vara en självklarhet.Jag har också varit en hjälmlös westernryttare,men ändrade mig snabbt då en av mina vänninor (mamma till 2 tonårspojkar & gift) dog i en hästolycka för 3 år sedan.
Hon hade ingen hjälm.
Tänk så många gånger vi pratade om detta att ha eller inte ha hjälm.Sen slutade vi både prata om hjälmar och använda hjälmar,det blev till en vana att rida utan hjälm.Keps gick ju lika bra !
Efter olycka har jag lovat både mig själv och min familj att ha hjälm.Och det gick lika fort att det blev till en vana igen att ha hjälm.
Tycker att det börjar gå mot en sundare inställning de senaste åren .Och detta är ännu ett led i utvecklingen,att en enläggning vågar ställa krav.

Är det någon som känner att dom absolut inte kan följa de säkerhetsregler som Strömsholm har så kan dessa personer tyvärr inte delta i årets Nationals. Binda upp hästar gör man i grimma. Leda hästen och lasta i och ur gör man med grimma och kedjegrimskaft.

Står det någonstans att det måste vara träns med bett???? Tror nog att du lugnt kan ha din bosal....

För övrigt så ser jag inte som ett stort problem att lasta ur lugna westernhästar i träns....Tror nog att ni ska fixa det galant!

Tycker att det är underligt att det inom western alltid ses som att VI har rätt alla andra gör fel.....Tror det blir svårt att hitta en bättre anläggning iaf med de krav som finns om dubbla ridhus och absolut ingen provisorisk uppstallning...

Ibland måste man kompromissa, så är det!!!!
Vore ju himla underligt om Strömsholm skulle släppa på sina regler som ALLTID annars gäller bara för att det kommer ett mindre antal westernryttare....

Visst vet jag att de flesta westernhästar är bättre hanterade, men det kan vara svårt att vidhålla sina regler då för de andra som OCKSÅ har välhanterade hästar och som ff måste följa reglerna alla andra dagar på året...

Vore jätteskoj om vi faktiskt fick in western på Strömsholm, det är ju liksom hästcentrum i Sverige!!!:bump:

"Ingen häst får hanteras utan träns eller kedjegrimskaft med kedjedelen under hakan. " Så står det på SQHA's hemsida, om jag uppfattar det fel när jag säger att en del i hanteringen på tävlingsplats är att binda upp hästen så ber jag om ursäkt, men det första jag gör när jag kommer till en tävlingsplats är att lasta ur min häst och sen binda fast den i sidan på transporten så att jag kan borsta och sadla och sen byta om till tävlingskläder. Så jag MÅSTE ha min häst uppbunden på tävlingsplats och jag vägrar binda upp den i vare sig träns eller kedjegrimskaft, eller är det så att man först måste ta av grimman i transporten, sätta på träns och lasta ur, sen ta på grimman igen med ett kedjegrimskaft den här gången, leda fram hästen till sidan av transporten, byta grimskaft och sen binda fast den? och sen tränsa igen när man ska rida! Ett jävla krångel fram och tillbaka, hästen kommer ju tro att man blivit knäpp, dessutom med alla dessa byten finns det ju en risk att en del hästar kommer att ta tillfället i akt och smita medans äger står där och fipplar med alla grejer :grin: Är det någon som vet var man kan få exakta regler, när det är tillåtet att bryta mot träns/kedje regeln och när det inte är det? Men för min del blir det nog ingen Nationals om hästarna ska behöva lida för det.

Enligt Svenska ridsportsförbundet ska hästarna lastas av i träns eller grimma med kkjedjegrimskaft. Dock har jag under många år som hoppryttare lastat av min häst i antingen träns med grimma över eller med kjedjegrimskaftet förs som ett vanligt grimskaft i grimman. Där står ingen stans i Tävlings Reglementet att kedjan ska vara dragen genom sidoringarna på grimman utan det står bara kedjegrimskaft (inte hur det ska användas) Så vill ni bilda upp era hästar ha en grimma över tränset och bind upp i grimman. Hästen har ju fortfarade tränset på. Vad är kruxet???

Tycker oxå hjälm tvång på ungdomarna är bra!!

*KL*

Ett rent allmänt inlägg där jag refererar till T.Larsson och vad han sa senast han hade ett uppträde i sverige (En STOR applåd till denne man!) det är ren idioti att lasta i och ur hästar i träns!

A) Risken att de skulle fastna i något är större

B) Du ska alltså antingen TRANSPORTERA din häst med tränset på, dvs med BETT i munnen. När det är träns/kedjetvång vid hantering tror jag knappast att bosal kommer godkännas som någedera. Och allihopa kan glömma att nyttja repgrimmor för den delen.

C) Eller TRÄNSA din häst i det yttepyttelilla utrymmet som är i transporten - medan det brötar runt utanför. Vilket ant. leder till att du har en lös häst i transporten tills dess att tränset är på - eller att du står med en häst som har grimman runt nacken.

Där till; hur många av er står vid SIDAN av hästen när ni tränsar? Alla har inte enorma goosenecks, eller luftiga, stora, boogies...

Skaderisken HÖJS alltså av den där träns/kedjeidiotin.

Och uppe på det; Det handlar INTE om att jag är westernryttare som gör att jag ställer mig frågande, det handlar om att jag i Första hand är hästmänniska och ~aldrig~ i h*lvete tänker bli så blåst att jag transporterar/lastar ur i träns. Jag är rädd om min häst. Hur jäkla coola "våra" westernhästar än är kan olyckan vara framme, och i Ärlighetens namn - en häst kan f*n lika görna springa rakt över dig, sticka, resa sig, vaddennukankommapå lika väl med ett bett eller en kedja som i "normal" utrustning och i en situation med en lös häst så är det mkt allvarligare om den har kedja eller bett där tyglar/grimskaft hänger och slänger kring frambenen.

Och vad gäller hjälmtvånget; det har inte Heller med att jag är westernryttare att göra, jag har såväl hjälm (flera stycken faktiskt!) som säkerhetsväst, det handlar om att JAG personligen anser att man inte å ena sidan kan tillåta "kask" eller hatt i dressyren men INTE tillåta hatt på "oss". Hör och häpna - jag tom TÄVLAR i hjälm, och då är jag ändå 25 år och har arbetat inom hästnäringen i flertal år som unghästryttare. (Eller kanske just därför, huh?)

För f*n hjälmar, kedjor, västar, piskor, sporrar, bett. stålhätteskor osvosvosv har inte ett SK*T med säkerhet att göra - det är bara skyddsutrustning som felanvänt kan stjälpa mer än det hjälper!

Pah.
Tur att jag ändå inte ska till nationals.

Och uppe på det; Det handlar INTE om att jag är westernryttare som gör att jag ställer mig frågande, det handlar om att jag i Första hand är hästmänniska och ~aldrig~ i h*lvete tänker bli så blåst att jag transporterar/lastar ur i träns. Jag är rädd om min häst. Hur jäkla coola "våra" westernhästar än är kan olyckan vara framme, och i Ärlighetens namn - en häst kan f*n lika görna springa rakt över dig, sticka, resa sig, vaddennukankommapå lika väl med ett bett eller en kedja som i "normal" utrustning och i en situation med en lös häst så är det mkt allvarligare om den har kedja eller bett där tyglar/grimskaft hänger och slänger kring frambenen.

:bow:.. Precis!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 821
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 714
Senast: Gunnar
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så... 2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V