Sv: sqha`s framtida tävlingar
*KL*
Ett rent allmänt inlägg där jag refererar till T.Larsson och vad han sa senast han hade ett uppträde i sverige (En STOR applåd till denne man!) det är ren idioti att lasta i och ur hästar i träns!
A) Risken att de skulle fastna i något är större
B) Du ska alltså antingen TRANSPORTERA din häst med tränset på, dvs med BETT i munnen. När det är träns/kedjetvång vid hantering tror jag knappast att bosal kommer godkännas som någedera. Och allihopa kan glömma att nyttja repgrimmor för den delen.
C) Eller TRÄNSA din häst i det yttepyttelilla utrymmet som är i transporten - medan det brötar runt utanför. Vilket ant. leder till att du har en lös häst i transporten tills dess att tränset är på - eller att du står med en häst som har grimman runt nacken.
Där till; hur många av er står vid SIDAN av hästen när ni tränsar? Alla har inte enorma goosenecks, eller luftiga, stora, boogies...
Skaderisken HÖJS alltså av den där träns/kedjeidiotin.
Och uppe på det; Det handlar INTE om att jag är westernryttare som gör att jag ställer mig frågande, det handlar om att jag i Första hand är hästmänniska och ~aldrig~ i h*lvete tänker bli så blåst att jag transporterar/lastar ur i träns. Jag är rädd om min häst. Hur jäkla coola "våra" westernhästar än är kan olyckan vara framme, och i Ärlighetens namn - en häst kan f*n lika görna springa rakt över dig, sticka, resa sig, vaddennukankommapå lika väl med ett bett eller en kedja som i "normal" utrustning och i en situation med en lös häst så är det mkt allvarligare om den har kedja eller bett där tyglar/grimskaft hänger och slänger kring frambenen.
Och vad gäller hjälmtvånget; det har inte Heller med att jag är westernryttare att göra, jag har såväl hjälm (flera stycken faktiskt!) som säkerhetsväst, det handlar om att JAG personligen anser att man inte å ena sidan kan tillåta "kask" eller hatt i dressyren men INTE tillåta hatt på "oss". Hör och häpna - jag tom TÄVLAR i hjälm, och då är jag ändå 25 år och har arbetat inom hästnäringen i flertal år som unghästryttare. (Eller kanske just därför, huh?)
För f*n hjälmar, kedjor, västar, piskor, sporrar, bett. stålhätteskor osvosvosv har inte ett SK*T med säkerhet att göra - det är bara skyddsutrustning som felanvänt kan stjälpa mer än det hjälper!
Pah.
Tur att jag ändå inte ska till nationals.