sqha`s framtida tävlingar

• Western
  • Trådstartare Trådstartare westernbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 991
Sv: sqha`s framtida tävlingar

Jag har aldrig tävlat engelskt så jag har ingen aning!:D
Men OM det nu är så att kedjan får sitta under käken, endast i mittenringen, VAD har då kedjan för funktion förutom att vara sjukt irriterande och i vägen?? :crazy:

Och om hästen endast får ledas i träns, ska man behöva tränsa med tränsbett för att leda omkring hästen, och sedan byta innan man ska rida? Jag är inget fan av att leda min häst i stångbett direkt.

(ps frågorna är inte riktade mot dig :D)

..sedan när handlar tråden om att "smita förbi" eller undkomma reglerna?

Det har väl blivit som så att folk ifrågasatt de regler som förklarats - men är det nu så att man får ha kedjan så den är obrukbar så hamnar saker i en helt annan dager.

Det folk skriver här är inte hur man ska dodgea reglerna, utan Varifrån de kommer, varför och huruvida man personligen vill rätta in sig i det ledet... som "någon" skrev - gillar man inte reglerna så åker man inte dit. Det är väl oh så mycket enklare än att bryta på "säkerhetsreglementet"?

Och det här är ett svar till Kenneth med.. så klart.

Och det där med att "inte åka dit" - det är där SQHA kan få problem då det
'kan, eventuellt och möjligtvis, bli ett ryttarbortfall.

Jag tycker bara det är onödigt att bråka om något som egentligen inte är något större problem med en väluppfostrad häst ;)

Det enda problem jag kan se egentligen är att folk pgav missad information eller annat inte har tränat sin häst att ge till kedja hemma. När man sen kommer till tävlingsplatsen och blir påtvingad kedja på sin otränade häst, då kommer vi få se en och annan pålle på rygg - har sett det förut...
Men det beror endast på utebliven träning. Hästen ska ge till kedjan, precis som till bettet, repgrimman eller vad du vill använda. - Då är det inget problem :)

Vad gäller hjälmtvånget är det så dum sak att tjafsa om så jag vill inte ens kommentera...

*KL*

Jag tror att det kan vara ett lyft för western om tävlingarna läggs på strömsholm. Tror på idén!
om det är 25min skrittväg mellan arena och stall, vad gör det? Om det regnar -på med ett täcke och regnkläder. Det är ridsport vi sysslar med..
Och efter regn kommer sol:)

*KL*

Jag tror att det kan vara ett lyft för western om tävlingarna läggs på strömsholm. Tror på idén!
om det är 25min skrittväg mellan arena och stall, vad gör det? Om det regnar -på med ett täcke och regnkläder. Det är ridsport vi sysslar med..
Och efter regn kommer sol:)

:bow::bow::bow:

Att ha ett hjälmtvång på ungdomar som rider är bara bra. Däremot klasser där man står på marken är lite väl enligt mig.

Att dom ska sätta krav på utrustning vid hantering är oxå lite trist. Då dom har sina tävligs traditioner och vi våra. Sen går det att diskutera hur mkt som helst om man ska acceptera det eller inte. Men western kommer inte vara vad det är om man tar bort allt runt omkring och anpassar mer och mer till de engelska tänkandet. I dagsläget är det pinsamt att komma till en w-tävling med en häst som inte kan uppföra sig. Men på engelska tävlingar är det ingen som reagerar om hästen går på bakbenen ur tranporten eller valsar runt som en galning så länge den sköter sig på tävlingsbanan.

Nästa krav blir väl att viss utrustning inte får användas och alla som ska rida på stång ska rida på kandar istället :/

Tycker att dom kan ge de ett försök anser dom att det inte fungerar så kan du ställa krav om hårdare säkerhetsregler....

Allmänt ang Strömsholm, Strömsholm är ju en riksanläggning och de har en hel del av de här reglerna inskrivna i hur anläggningen ska skötas, missköts reglerna så kan anläggningen förlora en del av sina bidrag. Så att de ställer krav på de som vill hyra anläggningen är ju inte så enormt konstigt.

Sen kan jag hålla med om att en del av reglerna är rätt löjliga, jag ser heller ingen andledning till att leda hästar med kedjegrimskaft eller träns om inte hästen är så svårt hanterad så det krävs. Jag kommer ifrån travsporten där det dagligen hanteras tävlingshästar i grimma och grimskaft på tävlingar utan att det sker några olyckor.

Det kanske vore något för Westernsporten att titta på travbanor och kanske inleda ett samarbete med dem? Det är ju en ganska så stor yta mitt på travbanorna där man kan anlägga ridbanor och ridhus kan ju byggas i närheten av stallbacken där det redans finns uppstallning.

Hjälm däremot anser jag att barn och ungdomar självklart ska ha, oavsett gren, och i stort sett vuxna oxå, du kan ha en aldrig så snäll häst om halkar och går omkull och då kan hjälmen vara skillnaden mellan liv och död.

Detta är inget påhopp av något slag utan bara en undran.

Men jag bara undrar om de är så att dom leder hästarna där till vardags i träns eller med kedjegrimskaft? Eller är det här något speciellt bara vid tävligar där?

Kikade in på Strömsholms hemsida och de har en rätt omfattande säkerhetspolicy som detaljerat beskriver hur hästar ska hanteras i olika situationer och där finns även angivet att hästarna ska hanteras i grimma och kedjegrimskaft eller träns, så ja det är så även till vardags!

Vidare går att läsa att kedjan inte behöver vara placerad under hakan vid hantering i stallet, men alltså utanför!

Det POSITIVA dock för oss westernryttare.....Islandshästar FÅR hanteras i repgrimma efter utbildning! Således borde det gå att förhandla fram liknande regler för western, eller????

Kan också tillägga att dessa regler är gemensamma för både Flyinge och Strömsholm.

För att vara ärlig så har jag i dagsläget ingen större kontakt med tävlingshästar inom ridsporten, jag rider på hobbynivå på en liten ridskola där hästarna går på lösdrift och hanteras i grimma och vanligt grimskaft. Men jag tror att de flesta tävlingshästar på hög nivå inom ridsporten är ganska så välhanterade och lätta att ha med att göra, och de hanteras antagligen i grimma hemmavid. Men det är mina personliga gissningar, jag tror att ridsporten har ett så stort säkerhetstänk pga att det är många barn och ungdomar som hanterar sina ponnier och hästar helt på egen hand och det faktiskt händer betydligt fler olyckor på stallbacken än på tävlingsbanan på sådana tävlingar. Och barn och ungdomar gör som vuxna gör, alltså kräver man högre säkerhet på alla tävlingsplatser.

Det POSITIVA dock för oss westernryttare.....Islandshästar FÅR hanteras i repgrimma efter utbildning! Således borde det gå att förhandla fram liknande regler för western, eller????
.

Jaha. Så islandshästar går att hantera i repgrimma, men inte halvblod/fullblod/quarter/whatever.....?
:rofl::rofl::rofl:

Läste också igenom reglerna lite fort, och man får inte ha piercing i tungan. Alltså, visst att svansar och grejer kan fastna i piercingar i ansiktet, men inte fan springer man med tungan utsträckt?? :S

Senast ändrad:

Haha, ja piercingarna missade jag!!!!!

Tja, tror dock att det går att få fram bra regler som fungerar även för westernfolk, om än med kompromisser åt båda håll, men så är ju jag obotlig optimist!!!!:p

Om man nu bortser från den vardagliga skadan som en tungpiercing kan orsaka på gom, tunga och framför allt tänder bara genom att finns i munnen, så kan staven fastna om man sväljer tungan. Då blir tungan svårare att dra rätt om man är i munnen på nån avsvimmad och gräver. Sen har jag inga belägg för det, men jag kan även tänka mig att en tungstav kan ge svårare skador på tänderna om man t ex får en smäll mot om man vore utan piercing.

Men är det då så att Strömsholm är ansvariga om någon med tungpiercing skulle skada tänder/gom/nåt annat? Det tycker jag är helknäppt i så fall! Om man har gjort en piercing är man antagligen medveten om riskerna och får stå för det själv. Tycker jag i alla fall!

kl

Läste även i reglerna att "hästar inte får vistas utomhus efter mörkrets inbrott" :crazy:
Tjolahej, på Vintrarna blir det mörkt vid 14!!
Vad är det för ställe egentligen?

Reglerna verkar helt sjuka tycker jag. Går deras hästar inte ute på sommarnätterna tro??

Jag har ingen aning om varför man inte tycker om tungpiercing eller vem som bär ansvaret.
Jag diskuterar bara anledningar till att ha ett förbud och vilka skador en tungstav kan ge.

anledningen till att tungpiercing ligger i "ajjabajja" zonen är för att en tjej förlorade livet för några år sedan efter en avramling där hon svalde tungan och tungpiercingen i fråga gjorde att de inte fick upp tungan i tid. Vilket är min största anledning till att Inte ha en piercad tunga - och jag undanber mig tungpiercingar i mitt stall med.....

Problemet med tävlingsarena har nog redan löst sig. Axevalla skall satsa på western och bygga ett stort ridhus, nya boxar och kofållor. Det kommer att vara klarrt redan till RHA:s tävling i juli. På det sätter får alla ett nytt ställe efter Grevagården vilket är bra och man slipper fundera på vilka regler som gäller på strömsholm.

Problemet med tävlingsarena har nog redan löst sig. Axevalla skall satsa på western och bygga ett stort ridhus, nya boxar och kofållor. Det kommer att vara klarrt redan till RHA:s tävling i juli. På det sätter får alla ett nytt ställe efter Grevagården vilket är bra och man slipper fundera på vilka regler som gäller på strömsholm.

De låter som en kanonide!:idea:
*håller tummarna*

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 821
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 714
Senast: Gunnar
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så... 2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V