sqha`s framtida tävlingar

• Western
  • Trådstartare Trådstartare westernbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 991
Sv: sqha`s framtida tävlingar

Kommer anläggningen ligga helt åtskild från travstallarna? För om de inte gör det, vad gör vi när det härjar A2 på banan. Hur många vill då ställa dit sina dyra hästar. Det händer ju med jämna mellanrum att banorna stängs. Veckan innan RHA är det stochampionatet och mängder med hästar i omlopp. Det finns inga vaccinationsregler inom travsporten. Har läst att något kan vara på gång, men än har jag inte sett något konkret - någon annan?? Dessutom så finns det ett väldigt motstånd inom travet att vaccinera sina hästar, och kommer det krav så kanske det lockar att fuska med intygen??

Nu är jag inte alls emot att lägga tävlingarna där, det är tvärtom jättenära oss och vi får möjlighet att till en billig peng kunna ta oss fram och tillbaka. Ska jag tävla så blir det med en häst, i en eller två klasser så det blir inga jättegrejor om en tävling blir inställd. Men om det är någon stor tävling - typ EM, eller kval till något så kan det ju ställa till en hel del, eller?

Slog mig nu att SQHA inte heller har vaccinationsregler, eller? Så det kanske inte betyder så mycket att inte travarna heller är vaccinerade. Då återstår vad som händer om banan stängs.

Vaccination inom travet kommer i höst igen, är dock många som redan nu vaccinerar sina hästar. Nu är ju inte vaccinationen i sig ett skydd mot smittspridning, det är ju bara symptomen som lindras.
Fuskas knappast inom travet mer än på annat håll, så den risken är nog minimal, det är ju inte tränarna själva som betalar vaccinationen så dem kvittar det!
F ö så brukar A2 inte florera så ofta på banorna, det körs ju tävlingar även då smittan finns, är bara de aktuella stallarna som isoleras. Och avseende dyra hästar så är ju inte topptravare direkt billiga....

Fast jag undrar om verkligen SQHA kommer att lägga sina tävlingar där, kravet har väl varit minst 2 ridhus????

Kommer verkligen Axevalla att ha ett ridhus klart redan i sommar???? Trodde att det bara var en vision.

*kl*

Pratade med en vän om det här i helgen och vi sa just att det finns många duktiga tränare och ryttare häromkring just för Grevagårdens skull.
De som är seriösa och satsar bosätter ju sig i närheten av anläggningarna för tävlingarnas skull bla.
Försvinner anläggningarna så försvinner ju även tränarna så småningom.
De som många gånger är och tävlar på Greva "visar" upp sig där och har sitt "område" där. De som är på Bökeberg håller till där osv osv.

Jag tror vi ska värna så mycket som möjligt att ha kvar det här i närheten annars försvinner folk.

Om nu Axvalla hakar på är det ju kanon...däremot måste ridhus vara nytt...det som varit på tal har ju varit en körhall som man kan använda som ridbana vid tillställningar...men det kanske är samma sak.

Varför vill man ha 2 ridhus egentligen? Inom dressyr och hopp klarar man sig med 1.
Det kanske är så att man får tänka om lite som en kompromiss att hitta anläggning.....

Jag kan förstå om VILL ha 2 för framridning osv...men MÅSTE man ha 2?

Åker man hellre 10-20-30-40 mil bara för att få 2 ridhus än åker 5 för att ha 1 ridhus?

Verkar så, anledningen sägs vara att man inte vill förstöra dyr utrustning om det regnar, jag vet faktiskt inte.....Men om det handlar om att det bara behövs ett ridhus så måste det ju finnas massor av anläggningar!

För min del så ser jag det som en fördel om det faktiskt kan sprida sig lite mer norrut, finns faktiskt mycket quarterfolk längre upp, som nu får resa väldigt långt för att tävla.

Kanske en större spridning av tävlingarna på fler anläggningar????

Dyr utrustning förekommer ju även inom de andra ridsportgrenarna ;).

Men om man flyttar upp tävlingarna 20-40 mil så försvinner det härifrån och vad händer med allt/alla häromkring då?
Då har man plötsligt ännu mer milskillnad för i söder så är ju Skåne nästa anhalt så att säga.

Finns det inte underlag för att ha fler tävlingar och ha även uppe i norr/Stockholm?

Det öppna SM:et som WRAS har gick ju i Nyköping (eller har jag fel) och det hamnade ju tillbaka här nere, varför?

Ja, ja..jag är inte ens qh människa och är berörd av det hela mer än åskådare så jag kanske inte ska yttra mig egentligen. De/ni som är berörda tänker kanske annat.
Men jag är nyfiken i alla fall ;)

*KL*

Jag tror att det kan vara ett lyft för western om tävlingarna läggs på strömsholm. Tror på idén!
om det är 25min skrittväg mellan arena och stall, vad gör det? Om det regnar -på med ett täcke och regnkläder. Det är ridsport vi sysslar med..
Och efter regn kommer sol:)

Jag rider inte ens ner till ridhuset om det regnar och det är 50 meter, min häst går inte ut ur stallet då.... Dessutom, de där 25 minuterna kan vara allt man har mellan två klasser, och vill man då vara snäll mot sin häst och ta den till stallet så den får gå på toa eller dricka lite då hinner man inte.
Som sagt, jag har ingen större lust att åka till strömsholm, struntar i det även om junior skulle vara i tävlingsform.

/Emmi

Förlåt men det låter som att du har en väldigt bortskämd häst då.
Lite regn dör ingen av och det finns både regnkläder och täcken.

Att tiden sedan kan spela roll mellan klasser osv. kan jag hålla med dig om.

Varför vill man ha 2 ridhus egentligen? Inom dressyr och hopp klarar man sig med 1.
Det kanske är så att man får tänka om lite som en kompromiss att hitta anläggning.....

Jag kan förstå om VILL ha 2 för framridning osv...men MÅSTE man ha 2?

Åker man hellre 10-20-30-40 mil bara för att få 2 ridhus än åker 5 för att ha 1 ridhus?

alla tävlingar inom den vanliga ridsporten måste kunna erbjuda minimum två ridhus på alla tävlingar över lokal nivå.
Jag tänker INTE rida fram ute, så är det bara... tänker INTE heller åka tillbaka till High Chaparrall för att allt är utomhus, det är ju katastrof om det regnar! jag tänker inte utsätta varken mig eller min häst eller min dyra utrustning för vädrets makter på det viset. Det gör jag inte hemma heller.

/Emmi

Förlåt men det låter som att du har en väldigt bortskämd häst då.
Lite regn dör ingen av och det finns både regnkläder och täcken.

Att tiden sedan kan spela roll mellan klasser osv. kan jag hålla med dig om.

Min häst har inte blivit utsatt för att vara ute i regn sen han var ett år gammal och gick på hingstbete, och jag tänker inte utsätta varken honom eller mig för det nu heller... så är det bara. jag HATAR regn. det gör Junior med.

/Emmi

SM inom WRAS flyttas runt, klubbarna får ansöka om att ordna det så det varierar och i år fick SWR det.

Quartrar finns det en hel del av även häruppe och det är väl kul om rasen växer? Menar inte heller att det ska flyttas, utan att den geografiska spridningen kanske kan bli större.

I dagsläget är det väldigt långt att åka för ryttare som inte bor i Götaland....Vi har rätt nära och då har vi 33 mil till Greva......

Det kan jag svara på.......

Klubben i Nyköping ansåg sig inte orka med att arrangera ett SM till, och SWR erbjöd sig att ta över.

Enbart därför hamnade SM i västra götaland igen.

Dina insinuationer är lite jobbiga.

/Mike - Tf Förbundsordförande WRAS

SM inom WRAS flyttas runt, klubbarna får ansöka om att ordna det så det varierar och i år fick SWR det.

Quartrar finns det en hel del av även häruppe och det är väl kul om rasen växer? Menar inte heller att det ska flyttas, utan att den geografiska spridningen kanske kan bli större.

I dagsläget är det väldigt långt att åka för ryttare som inte bor i Götaland....Vi har rätt nära och då har vi 33 mil till Greva......

Jag tycker Borås skulle vara ett bra alternativ.
/emmi

Låter jättebra att det är på väg inom travet. Det är säkert som du säger inte mer fuskbenäget än någon annanstans när man tänker efter. Men då kan man undra när det kommer inom SQHA. För mig persoligen är det en självklarhet att man vaccinerar sin häst, och kanske det är det för de flesta quarterägare oxå. Men då slog det mig en annan lustig sak - de har uppenbarligen en uppsjö med regler på Strömsholm, men tydligen inget krav på vaccination, eller?

Var det inte så att WRAS ville att SWR skulle arrangera det, och det var inte tal om någon annan klubb förrens SWR tackat nej? Det var den information vi fick iaf. Därför kämpar vi på som galningar för att få till en bra tävlning på alla sätt och vis.

Jag hoppas verkligen på Axevalla, så man slipper alla galna regler :). Men vet SQHA om detta med ridhuset? Blev ju klart bara nu i dagarna att Skara kommun ställer upp med 2 miljoner till ett nytt ridhus på banan. När jag pratade med folk på April showen så var SQHA fortfarande inne på Strömsholm? Hade tänkt att skriva till SQHA och föreslå Axevalla, men vet dom redan om det är det ju ingen vits :)

Krav på vaccination finns i alla fall så länge Svenska Ridsportförbundet är arrangör, eftersom det står i TR.

Så dyrt är det inte att vaccinera och hålla vaccinationsperioderna och i min värld är det en "grundgrej" som hästägare att se till att hästen har ett skydd.

Ja, i väntan på att de bli nått bra anntingen på Axvalla eller i Vara, så tycker jag oxå att Borås känns bättre än Strömsholm, såvida de inte har samma knasiga regler där???

Nej. När vi var där och pratade med dem på Borås, så var det inte tal om några sånna konstiga regler.

/emmi

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 821
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 714
Senast: Gunnar
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så... 2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V