Stå still i transporten?

S

Spirelli

När jag lastar vår större ponny (håller på att träna). Går han med hjälp av godis in snällt men innan jag hinner få fast bakbommen har han antingen kastat sig utt eller backat ut. Problemet är att jag måste lasta själv. Han skiter fullkomligt i om hinken är full av godis bara han fått sig en tugga. Hur sjutton sak jag göra. Rätt så snart måste jag iväg så det börjar bli akut!!!!!
 
Ajajaja, det kan gå riktigt illa detta! En kompis hade samma problem och det slutade med att både hon och hästen skadades.
Binder du inte upp hästen innan du går ur transporten?
Har du verkligen ingen som kan hjälpa dig, inte ens en granne eller så?
 
Ta hjälp vid lastningen, så någon kan stänga efter er när ni gått in. Det är ett måste tycker jag, tills hästen är helt säker att lasta själv.

Jag skulle absolut inte binda hästen innan jag fått fast bommen bakom hästen. Om hästen skulle kasta sig bakåt när den är bunden så har man i så fall tur om det är grimman som pajjar och inte hästen.
 
Håller med om att du absolut måste skaffa hjälp tills hästen är säker att lasta. Det är absolut inte att rekommendera att binda hästen innan bommen och luckan är uppe bakom.
Tänk också på att du måste vara mitt bakom luckan för att få upp den om du är ensam. Vad händer då om hästen plötsligt kastar sig ut... Ingen vacker syn!
 
Stå där inne med honom i transporten en stund... klappa och var lugn så märker han att et inte är så farligt!!!!!
Passa bara så du inte blir klämd!! :)
 
riktigt så lätt är det inte ,det beror vilket förhållningsätt man har till sin häst ,om hästen överlag ger faen i vad man tycker och säjer + om hästen blir så stressad av den stänger av ,då spelar det ingen roll hur mycket man klappar och är lugn ,hästen gör vad den anser är bäst = tar sej ut därifrån .
Samma princip som med förra pållan Winni ,alla gånger det gick åt helsicke när jag red henne var då hon skulle ta besluten själv ,hon spang hem ,utan att se sej för ,över vägar och andra mindre lämpliga ställen att springa för livet på när det är glashalt och vinter .
Ibland fungerade det att dra en djup suck och andas lungt ,då kunde man smitta henne ,alternativt sitta av och gå förbi -men var det exempelvis en skoter så var det lika bra att ta sej av henne så fort som möjligt annars kunde man själv skadas .
 
Tjohooo!!!
"Lånade" en tje som stod kvar hos honom och då funkade det! Tog en liten provrunda sen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 749
Senast: kryckan
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 907
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 901
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp