Stå still vid uppsittning - verkligen en nödvändighet?

netia

Trådstartare
Det är mycket om hur man ska och inte ska lära sin häst att stå still vid uppsittningen.

Själv har jag inget behov av att min pålle står still när jag sitter upp. Om han går några steg, töltar iväg eller vad det nu kan vara, så får han göra det.
Jag klarar av att sitta upp ändå.

Visst kan jag tvinga honom att stå still, men tycker att han då förlorar en hel del av sin framåtglädje.

Jag har då hellre min glada, framåt och positiva häst.

När andra sitter upp står han still, så det handlar mer om förhållandet mellan min häst och mig.
Jag vet att jag är "ledaren", men jag ger hellre honom frihet att utveckla sin egen personlighet och behöver inte hålla honom kort i allt.

På en yngre häst som man just börjat träna kanske jag skulle välja att göra annorlunda, men med honom som jag haft i över 11 år nu tycker jag inte det behövs.

Jag en relativt liten människa (164), vill att min totto på 162 ska stå still dom gånger jag hoppar upp ifrån marken just för att jag inte tror att jag skulle kunna komma upp om han hoppar upp och ner och hit och dit. Hästar som rör på sig under uppsittning ser jag som en Väldigt irriterande olat. Plus att rörelse under uppsittningen skulle medföra att jag själv skulle klänga betydligt mer för att komma upp och därför större snebelastning på hästen. Om jag var en sån ryttare som alltid steg på ifrån marken och deras situvation såg ut som min så hade nog hästen fått rejält ont i ryggen av att springa omkring under uppsittningen.

Om man har en liten islandsponny så kan man väl slänga sig upp i farten men om man har en större häst så finns det ju ett behov av att dom står stilla medans man sitter upp.
Jag tycker också att man bör kunna hantera sin häst på ett sånt sätt så att dom kan stå still vid uppsittning.
Det är ju också någonting som kan återkomma i andra situationer.

men om man har en större häst så finns det ju ett behov av att dom står stilla medans man sitter upp.

Eller om man själv är lite större! Pust...snacka om att då behöva klänga på den stackars hästen... :crazy:

Min häst står still när jag sitter upp och jag använder alltid pall för att skona hans rygg. Jag är inte så lång och han är ca 160, så om inte han hade stått still hade jag aldrig kommit upp :crazy:
Jag tycker man ska lära ALLA hästar att stå still vid uppsittning, oavsett ras och storlek!

Kan ju tillägga att min häst är positiv, pigg och glad när vi väl börjar gå :D

Håller med dig. Jag har precis samma förutsättningar som du, 164 cm lång med en häst på 162 cm. Det skulle bli ett jäkla klängande om han inte skulle stå still när jag sitter upp. Dessutom så kliver jag alltid upp från en liten pall för att slippa dra den sadel, som jag så omsorgsfullt lagt i rätt läge, så sned. Förutom det så är min hästvän oerhört känslig i sidorna, så en liten tå som nuddar i sidan kan verkligen få honom att explodera och då är det inte lätt att ta sig upp :rofl:

Själv har jag inget behov av att min pålle står still när jag sitter upp. Om han går några steg, töltar iväg eller vad det nu kan vara, så får han göra det.
Jag klarar av att sitta upp ändå.

Visst kan jag tvinga honom att stå still, men tycker att han då förlorar en hel del av sin framåtglädje.

Jag har då hellre min glada, framåt och positiva häst.

jag ger hellre honom frihet att utveckla sin egen personlighet och behöver inte hålla honom kort i allt.

Alla hästar reagerar ju inte så milt som din, med att bara gå några steg åt sidan eller framåt... Det finns hästar som stegrar, backar, kastar sig på marken, bockar osv. Då kan jag ju förstå att man, som ryttare, skickar in en fråga till det här forumet.

Om man ser det som att hästen är glad och positiv, eller som ett tecken på något annat är väl en definitionsfråga...

Detsamma om man anser att det är ett sätt för hästen att utveckla sin personighet, genom att bocka av den som till äventyrs vågar sig på att försöka klättra upp...

Många av de hästrelaterade olyckor som inträffar, inträffar under just under uppsittning, eftersom hästen kastar sig iväg,eller vad den nu gör. För att förebygga det kan det vara bra om man tränar sin häst att vara så stilla som möjligt under uppsittningen.

Oj.. ja har inte ens tänkt tanken på att min totto skulle flytta sig när jag kastar mig upp ifrån den handikapp :o :D ramp som jag använder... då skulle det ju blir RIKTIGT irriterande, eftersom rampen faktist inte kan flytta sig efter hästen.

Jag tycker att det handlar om lydnad. Jag skulle bli grymt irriterad om hästen inte stod stilla om jag bad den om det. Det är en principsak för mig helt enkelt.
Sen så finns det ju en uppenbar olycksrisk vid uppsittning om hästen sätter iväg när man just satt foten i stigbygeln.

Nirak

håller med, sen kan ju tilläggas till trådskrivaren att isisarpå island iaf oftast uppmuntras att "dra iväg" direkt efter uppsittning, därav så är ju uppsittningen lite annorlunda också om man ska göra exakt som i textböckerna, med isisar ska man ju vara vänd framåt till skilland från en "engelsk uppsittning"... själv tycker jag som nirak att det är en otroligt dum sak att uppmuntra och en stor säkerhetsrisk. kul att bli släpande i stidbygeln innan man ens satt sig upp på hästen... :crazy:

håller med, sen kan ju tilläggas till trådskrivaren att isisarpå island iaf oftast uppmuntras att "dra iväg" direkt efter uppsittning,

Ja, men det är en annan grej, efter uppsittningen inte under uppsittningen..

Att det skulle förstöra hästen framåtbjudning att man kräver att hästen ska stå still de sekunder som det tar att sitta upp och rätta till sig i sadeln var det dummaste jag hört.

Alla får ha sina egna regler, givetvis, men påstå inte dylika saker för det stämmer rakt av inte.

Tja, det är väl en fråga om vad man personligen tycker antar jag.
En del tycker att det är viktigt att hästen går lugnt bredvid eller bakom när man leder den, andra inte - en del tycker att det är viktigt att hästen står still på stallgången, en del bryr sig inte - en del vill ha en häst som står still när man sitter upp, andra återigen bryr sig inte.

Sen så kanske det är så att det är lättare för dig om du har en ponny att komma upp när den inte står still än vad det är för någon med häst.

Sen det du skriver med att du är ledare men vill att han ska utveckla sin personlighet, och att att han förlorar framåtbjudning osv låter VÄLDIGT konstig i mina öron.
Skulle din häst inte utveckla sin personlighet och förlora sin framåtbjudning om du kräver att han ska stå still när du sitter upp?
Kan du göra halt och stå still (tex vid en vägkorsning) utan att han kuvas och hämmas i sin personliga utveckling?? Tappar han sin framåt bjudning då också??
Om du inte kan det så bör du nog ta en riktig funderare, och om du kan göra det - varför skulle då inte hästen kunna stå still när du sitter upp också???
Missförstå mig inte nu - jag menar inte att vara "nedlåtande kritisk" utan är ärligt nyfiken över hur du ressonerar.

Jag kräver inte att de ska stå stilla men däremot så får de bara skritta, inte springa iväg.
De pållarna som går med elever måste däremot stå stilla, rädda ryttare kan tycka att det är läskigt när pållen inte står stilla och sen har de hjärtat i halsgropen resten av lektionen.

Jag ær 1.66 och har en hæst på 1.72. ;) Han har en tendens att børja vandra :crazy:nær jag ska sitta upp men sååå mycket stør det inte mig ;). Har ingen ide heller på hur jag ska få honom att sluta.. :confused:

Att han förlorade en del av framåtbjudningen kan säkert verka ovanligt. Men så upplevde jag det under den tiden då jag hade honom att stå still under uppsittningen.

Att någon här tyckte att det var lögn, få ju stå för den. (Jag visste iofs inte att denne var närvarande under den här tiden med just min häst.)

Med det menar jag inte att ALLA hästar tappar bjudning, utan just att jag upplevde det så med min häst.

Jo, jag är ledare vad det gäller min häst, annars hade vi aldrig funkat ihop eftersom han är både självständig och ranghög.

Däremot känner jag inget behov av att min häst ska göra allt precis till punkt och pricka när jag är med honom.

Kanske kan man jämföra det med en hund. Jag skulle inte ha en hund att gå fot hela tiden jag var med den, utan låta den ha "hopp och lek" emellanåt oxå.

På samma sätt är mitt förhållande med min häst.
Är vi bara ute och lattjar så gör det inget om han drar iväg lite halvt okontrollerat eftersom jag vet att om och när det verkligen gäller så får jag snabbt stopp på honom.

Samma sak med vägkorsningar. Om det är så att vi måste stanna, så står vi där.

Likadant med uppsittningen (och jo, det händer att han drar iväg i galopp oxå om man sitter av ute).
Med andra ryttare gör han ALDRIG sånt här, speciellt inte med nybörjare som är osäkra.
Och jag sitter upp på isländskt vis, dvs i riktning med hästen, annars vore det ju självklart lite svårt att få styr på det hela.

Hur de rider hästarna på Island har inte speciellt med mig och min häst att göra. Han är född på Island och var sadelvan och uppsutten när jag fick honom. Han var dock inte lärd att sätta iväg direkt efter uppsittningen.

Jag ber honom ju inte att stå still när jag ska sitta upp, så olydig är han ju inte utan det handlar bara om att jag inte behöver ha honom att stå still under uppsittning.

Att det finns situationer/häst-ryttarkombinationer som kräver en annan typ av samarbete mellan häst och ryttare förstår jag alldeles utmärkt.

Jag känner att om jag hela tiden skulle passa på min häst och befalla allting, så skulle det inte bli mycket utrymme kvar för hans egen vilja och personlighet.
Att konstant ha hans hela koncentration och att han bara följer mina anvisningar skulle jag inte tycka var speciellt roligt.

Jag vill ha en häst med egna idéer.

När jag tävlar eller rider dressyr begär jag en annan (högre) nivå av uppmärksamhet från min häst, men för vardagen behöver jag inte den, utan han får mer av "hopp och lek" varianten.

Sedan kan ju även en häst som står still vid uppsittningen ha andra olater, som att bocka av ryttare, stegra sig e dyl.
Att stå stilla vid uppsittningen är ju ingen kvalitetsstämpel för att allt fungerar som det ska.

Det är ju bra att du är nöjd med din häst och inte har några problem med den!

Jag *Kan* också sitta upp på en häst som inte står still. Men jag tycker att det är basic uppfostran att hästen står still när man sitter upp. Kan han göra det om du ber så är det inget problem. Men om han inte gör det så är det problem !

Det är kanske inte en nödvändighet att dom står stilla vid uppsittning. :smirk:
Däremot är det säkerhetsmässigt helt galet att INTE hästen står stilla. :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 743
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 025
Senast: monster1
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 256
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden... 15 16 17
Svar
333
· Visningar
27 191
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka