Stå upp för allas lika värde - gå med oss i Prideparaden 1 augusti 2026

Bukefalos 30 år!

Häng på och stå upp för allas lika värde när ridsporten tar plats i Prideparaden den 1 augusti!
– Som ett ledande ridsportland är det självklart att vi visar var vi står och att ridsporten är en plats för alla. Särskilt med tanke på att ridsporten växer i länder som är fientlig i dessa frågor. Det säger Klara Gunnarsson från Centrala Ungdomssektionen, som bjuder in till prideparad under ridsportflagg.

Mnja... Alla är ju inte välkomna på Pride

"Sverigedemokraterna är inte välkomna att medverka som parti på Stockholm Pride. Enligt ett årsmötesbeslut från arrangörsföreningen är partiet portat från både paraden och festivalområdet med hänvisning till att de saknar en hbtq-vänlig politik och att deras värderingar inte stämmer överens med Stockholm Prides värdegrund. Det har även debatterats huruvida andra partier (som Kristdemokraterna) borde välkomnas i paraden, och organisationen har framfört att SD:s politik inte gynnar hbtq-personer. Detta står i kontrast till debatten om vem som har rätt att gå i pridetåget."

Mnja... Alla är ju inte välkomna på Pride

"Sverigedemokraterna är inte välkomna att medverka som parti på Stockholm Pride. Enligt ett årsmötesbeslut från arrangörsföreningen är partiet portat från både paraden och festivalområdet med hänvisning till att de saknar en hbtq-vänlig politik och att deras värderingar inte stämmer överens med Stockholm Prides värdegrund. Det har även debatterats huruvida andra partier (som Kristdemokraterna) borde välkomnas i paraden, och organisationen har framfört att SD:s politik inte gynnar hbtq-personer. Detta står i kontrast till debatten om vem som har rätt att gå i pridetåget."
Varför anser du att ett parti som faktiskt hatar oliktänkande och inte ser människor vid sitt rätta värde ska få vara med i pridetåget?

JAG anser inte att SD är homofobiska och vad ni nu har för åsikter emot dem. Men det finns dessutom många som är HBTQ (öppna med detta) inom SD som säkerligen skulle kunna vilja gå i Pride som "hej vi finns i SD och vi vill visa upp oss som alla andra partier"...
Att då neka dem för de representerar "fel" parti är tycker JAG att skjuta sej själva i foten när de säger sej va öppna för ALLA !

JAG anser inte att SD är homofobiska och vad ni nu har för åsikter emot dem. Men det finns dessutom många som är HBTQ (öppna med detta) inom SD som säkerligen skulle kunna vilja gå i Pride som "hej vi finns i SD och vi vill visa upp oss som alla andra partier"...
Att då neka dem för de representerar "fel" parti är tycker JAG att skjuta sej själva i foten när de säger sej va öppna för ALLA !
De är självklart varmt välkomna att gå med i tåget som individer om de instämmer i grundvärderingarna, men jag tycker det är helt rätt att inte ge partiet en egen plattform. Skälen till varför står ju i stycket du själv citerat.
Partipolitiken i stort stöttar inte LGBTQ+, så vad har de då där att göra om inte för skrämselpropaganda eller falsk marknadsföring? Jag tycker absolut att KD ska avstå också, om de ens har intresse av att gå.

Det är för övrigt långt ifrån alla LGBTQ+ som vill gå med i PRIDE. Särskilt inte bland de som röstar höger/konservativt.

Det förstår jag. Och färre och färre kommer vilja gå när det blir "är du inte på detta "viset" så är du inte välkommen" ..
Det är inte anledningen. De tycker generellt att det är för "Woke" och ibland stöttar de inte heller alla mäniskor som omfattas utan bara utvalda grupper, alltså är de inte personer som bör gå med i tåget ändå. :)
Jag ville mest säga att bara för att man är LGBTQ är det inte alls säkert att man är intresserad av Pride när man väljer att rösta på SD - vill man däremot gå med i tåget är det förmodligen för att man tar avstånd från viss partipolitik.

Det där är mest ett spel för galleriet det där med att SD på något vis skulle vara för Pride, tyvärr. Det är en del tyvärr som går på deras skådespeleri om öppenhet osv men som tur är är det också många som ser igenom det.

På de prideparader jag varit på har det varit ytterst få som öppet skyltat om vad de röstar på. Visst tycker jag mig se ett tydligt mönster om att queera grupper också oftast är ganska långt till vänster, men det är egentligen ganska indirekt om man inte aktivt pratar politik (vilket jag gjort med ganska många, de queera jag känner är generellt intresserade av politik så det blir lätt så). Så jag ser inget hinder för någon som röstar på SD/KD/annat märkligt påhitt att gå med i paraden, de bör bara inte skylta med sitt parti. Vilket inte vore avvikande.

Sen kan jag visserligen också se att det, iallafall i vissa grupper, lätt blir en något fientlig inställning mot de som inte är queera och de som framstår som cismän, vilket i sig är problematiskt. Mönstret finns verkligen inte bara inom HBTQ+, det är tvärtom vanligt förekommande. De queera kretsarna har sina problem med det men är knappast värre än slumpmässigt utvald annan krets. Att t ex se på till synes heterosexuella cismän som mindre kapabla än annat folk bidrar både till att det är lättare för dem att komma undan med dåligt uppförande (för det kan man ju vänta sig med dem) samt är ett utmärkt sätt att exkludera transmän, trots att dessa hör till HBTQ+ och ofta har högst relevanta erfarenheter.

Väldigt intressant att det här genast blev en SD-fråga. Nyheten handlade ju om allas lika värde i ridsporten. Om en sverigedemokrat vill delta i Pridemarschen under denna devis kommer ju hen inte att bli stoppad, vilka flera redan påpekat. Sen har Pride-organisationen naturligtvis ingen skyldighet att bjuda in SD som parti, eftersom SD aktivt motarbetar Pride och regnbågsflaggan i många kommuner. Mattias Karlsson gjorde dessutom nyligen ett utspel mot öppna förskolor för samkönade föräldrar.

Men heja SD-röstare, gå med i Pridetåget utan skrika och gnälla så blir ni säkert supervälkomnade. Jag har nästan aldrig upplevt sådan inkludering och varm stämning som när jag gick med Stolta föräldrar.

Personligen tycker jag att det är viktigt för ridsporten att signalera öppenhet. Nu blir det här anekdotiskt, men jag har personligen aldrig träffat så hög täthet av SD-entusiaster som jag har gjort i stall. Det kan för all del bero på att jag träffar ett bredare tvärsnitt av mänskor där i många andra delar av livet, men i åtminstone två stall där jag stått var jargongen bitvis rätt inskränkt.

Väldigt intressant att det här genast blev en SD-fråga. Nyheten handlade ju om allas lika värde i ridsporten. Om en sverigedemokrat vill delta i Pridemarschen under denna devis kommer ju hen inte att bli stoppad, vilka flera redan påpekat. Sen har Pride-organisationen naturligtvis ingen skyldighet att bjuda in SD som parti, eftersom SD aktivt motarbetar Pride och regnbågsflaggan i många kommuner. Mattias Karlsson gjorde dessutom nyligen ett utspel mot öppna förskolor för samkönade föräldrar.

Men heja SD-röstare, gå med i Pridetåget utan skrika och gnälla så blir ni säkert supervälkomnade. Jag har nästan aldrig upplevt sådan inkludering och varm stämning som när jag gick med Stolta föräldrar.

Personligen tycker jag att det är viktigt för ridsporten att signalera öppenhet. Nu blir det här anekdotiskt, men jag har personligen aldrig träffat så hög täthet av SD-entusiaster som jag har gjort i stall. Det kan för all del bero på att jag träffar ett bredare tvärsnitt av mänskor där i många andra delar av livet, men i åtminstone två stall där jag stått var jargongen bitvis rätt inskränkt.
Jag stod i ett stall på Lovön för väldigt många år sedan och hörde ett par tjejer snacka om invandrare. När jag berättade att syrran hade varit tillsammans med en utländsk kille som misshandlat henne högg de direkt och var arga, sen hann gå en liten stund innan de frågade var han kom ifrån.
"Norge"

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III