Stabil bomlös sadel?

Sv: Stabil bomlös sadel?

Någon som vet vad man har under en topreiter? Är det någon speciell pad eller bara vanligt schabrak?
 
Sv: Stabil bomlös sadel?

Okej. tack! Funderar på topreiter eller kari flex. Är de lika. Vilken är mest lik en bomsadel?
 
Sv: Stabil bomlös sadel?

Jag har ingen erfarenhet av Top Reiter, men har ridit i en Kari flex i 3 år och är väldigt nöjd med den. Absolut den skönaste sadel jag ridit i. Jag tycker att jag sitter väldigt stadigt i den. Den glider kanske lite mer än en bomsadel, men jag har inte haft någon annan sadel på min häst så jag kan inte jämföra så heller. Han är väldigt platt över ryggen och har ingen manke, och när jag ridit andra hästar med samma form i bomsadel så har jag upplevt att sadeln glider lite där med. Så det är nog ungefär samma där.
Jag har iaf inte upplevt det som något problem.

Däremot skulle jag vara lite försiktig med att köpa en begagnad kari flex. Man sitter ju in dem så att de formar sig lite efter hur man sitter. Jag kan tänka mig att det kan bli lite fel om någon har suttit fel eller har väldigt annorlunda kroppsform än du. Den är ju väldigt rak i början, men efter att man ridit i den några minuter så har den format sig, det tar ett tag innan den format sig helt. Men när den gjort det så är det super tycker jag!

Se till att få den ordentligt inprovad bara, jag har hört ganska många som den inte passat på om hästen har kort och lite svängd rygg. Då kan den trycka på bak och ligger inte alls bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Stabil bomlös sadel?

Om du vill kan jag ta en bild av hur min sadel ser ut nu. Jag tycker det är rätt stor skillnad när man ser en inriden sadel och en oanvänd, som de flesta bilderna på nätet är. De ser ju väldigt raka och oformliga ut tycker jag.
 
Sv: Stabil bomlös sadel?

instämmer, gillar också min kari-flex, lika stabil som en bomsadel upplever jag. Passar dock inte hästar med tydlig manke utan lyftande pad.
 
Sv: Stabil bomlös sadel?

Kan instämma i detta med manken och tillägga att annars behöver man alltså ingen extra pad eller liknande. :)
 
Sv: Stabil bomlös sadel?

Tack för hjälpen! Det låter intressant med en kari flex. Min häst har rak och ganska lång rygg för att vara isis. Då kan han kanske till och med ha den utan pad. Jag ska börja med att kontakta sadelinprovaren som provat in den sadeln han nu fått märken av och se vad det beror på. Men därefter blir det absolut en bomlös, typ kari flex.
 
Sv: Stabil bomlös sadel?

Och kanske göra en liten utvärdering av sadelutprovaren?

Hade jag varit du hade jag nog spelat lite allan och inte sagt för mycket om hur du tycker att sadeln ligger. Om du inte nämner att du tror att nåt är fel så får du ju ganska svart på vitt hur kompetent sadelutprovaren verkligen är.
De flesta kända sadelprovare än väl iofs otroligt duktiga, men man har ju faktiskt hört en del skräckexempel.

Om inte hästen har ändrat sig jättemycket på ett halvår så skulle iaf jag vara ganska så skeptisk mot hon som provade ut den felaktiga sadeln åt dig.

Och i så fall hade inte jag velat låta henom prova ut en ny sadel, varesig med eller utan bom.
 
Sv: Stabil bomlös sadel?

Nej, till den sadelutprovaren åker jag inte tillbaka alls. Jag får nog ta hjälp av en annan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 170
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 741
Senast: lillamy73
·
Islandshäst Hej! Jag har funderat på att testa en masterback. Egentligen var jag inne på en bomsadel efter att jag har haft en sensation ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 966
Senast: SoNo
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp