stabil enaxlad transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horsemaniac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 437
H

horsemaniac

söker förslag på hyfsat stabila enaxlade släp, har en liten häst på dryga metern (190 kg) och en på blivande 155 cm (300 kg). ska transporteras till typ löshoppning, tömkörning, körning, två unghästar alltså. finns det stabila enaxlade släp överhuvudtaget, boggie är inget förslag då jag varken har bil som får dra eller e-körkort. behövs boggie till två så "små" hästar? fronturlastning och dörrar bak är ett krav eftersom den lilla kan smita ut bakvägen :D umesläp?

Sv: stabil enaxlad transport

Varför en-axlad. Boggiesläp går alldeles utmärkt och dra med B-körkort. Det är säkrare så därför bättre och stadigare. Har du en bil som inte får dra så förstår jag inte varför du ska ha ett släp?

Ja, ska du ändå köpa så satsa på en Boggie.
Finns ju billiga som lastar ganska mycket, t.ex Värmlandsvagnen mfl.

Men visst, enaxlade funkar också bra, vi har ett Trane enaxlat från -89 och det är stabilt och jättefint efter bilen.
Skulle jag köpa nytt så blir det dock boggie/tvåaxlat (säkrare vid punktering och stadigare för hästen att åka i).

varför jag var inne på enaxlade var att hästarna som ska transporteras inte är direkt stora i varken höjd eller vikt. jag ska ta reda på hur mycket bilen får dra, men jag tror det är 1470 kg, subaru forrester. kan någon rätta mig om jag har fel? hur mycket får jag dra och lasta då? på något sätt kändes det så onödigt med boggie. har en värmlandsvagn nu, enaxlad, -98, som ska bytas ut mot förslag då den är i bra skick, men så ranglig efter bil, krav är fortfarande dörrar bak och fronturlastning.

bilen får dra 2000 kg med be-körkort som jag ska ta på sikt, men inte under detta år

Då är det ju bättre du köper en bra boggie som går att typa ner, alltså man sänker totalvikten.
Så kan du ju väga upp den igen när du har tagit ditt e-kort :idea:

en liten fundering, om jag köper en boggie, begagnad, men av nyare modell och hade haft två lite större hästar, vi säger två st på 450 kg var, hade det varit lika enkelt att dra samma boggie med samma totalvikt/lastvikt som när jag har en mindre ponny och en liten stor häst? tacksam för svar. hoppas någon förstod.

lite större i jämförelse med mina "småhästar" på en meter och 152 cm :D

Våran transport som vi köpte för ett par år sedan är ett Reko Släpp, både mamma o pappa har kört många olika transportetr, och båda säger att det e helt otroligt att en enaxlad kan ligga så still på vägen, den är stabil, och hästarna älskar den, för att den är så ljus inuti, en klart prisvärd transport, jag tycker om den massor. den kosstade bara som helt ny 38:000. :) Perfekt trasnport, för unghästar, ponnyer och mindre "stora" hästar. :D och som på alla trasnporter finns det massor man kan välja till och ta bort.

jag är lite inne på umesläpen, de är ljusa, lätta och fina. vi transporterade den lilla i en boggie ume från strömsholm i höstas utan problem. helt underbar transport. dock helt sprillans och priset var därefter. är det många fördelar med en transport i glasfiber? heter det så? är de nästintill underhållsfria?

hej! Du sitter i en knivig situation precis som många...
Antar att du har B kort.
Du får ju inte dra mer än vad bilen är avsedd för och samtidigt får vikten på bil, transport och övrig last inte överstiga 3500 kg.
Eftersom många äldre transporter är gjorda i plyfa väger dom ganska mycket, har dom inte blivit renoverade och stått utomhus så har dom under årens lopp dragit på sig fukt i skivorna som gör att de väger betydligt mer än vad som står i pappren...lite tråkigt om man åker fast i poliskontroll.
Jag själv har en 940 som jag får dra 1640 kg med och en transport (Trane enaxlad) som väger ca. 700kg.
När jag lastat i min häst på 650 kg , sadel div. utrustning så är det inte mycke mer man får dra....

Men det finns hopp ..det har ju kommit väldigt fina släp i glasfiber som är betuligt lättare.
Sen är det ju tal om att vikten för B kort kommer att höjas frampå...

hur mkt mindre väger en glasfibertrailer än en plyfatrailer? jag har redan från början varit inne på glasfiber eftersom de verkar lätta, enkla att hantera och lätta att sköta. rätt eller fel? men då är frågan, vilken ska man köpa? antingen helt ny eller nyare begagnad, max två år gammal, demovagn kanske?

Travhästryttaren skrev:
Antar att du har B kort. Du får ju inte dra mer än vad bilen är avsedd för och samtidigt får vikten på bil, transport och övrig last inte överstiga 3500 kg....

Med B-kort får du sällan dra hela vikten bilen är avsedd för. Men lättast är ju som alltid att titta i regbeviset, för just den bilen. Det kan finnas andra begränsningar.

Travhästryttaren skrev:
Jag själv har en 940 som jag får dra 1640 kg med och en transport (Trane enaxlad) som väger ca. 700kg. När jag lastat i min häst på 650 kg , sadel div. utrustning så är det inte mycke mer man får dra....

Det spelar ingen roll vad bruttovikten vid tillfället är, med B-kort är det släpets totalvikt som gäller. Gissar att ditt Trane får ta 1300 kg, då måste du ha en bil som får dra 1300 kg på B-kort även om du drar släpet tomt (650-700 kg). Bruttovikt-reglen gäller bara när du har BE-behörighet.

Mitt gamla Trane -92 var ett 1300 kg-släp som vägde 650 kg och fick alltså lasta lika mycket (650 kg)

Kanske har jag missuppfattat hela ditt inlägg, men för att undvika att andra också missuppfattar i så fall, förtydligar jag lite...

Senast ändrad:

horsemaniac skrev:
hur mkt mindre väger en glasfibertrailer än en plyfatrailer? jag har redan från början varit inne på glasfiber eftersom de verkar lätta, enkla att hantera och lätta att sköta. rätt eller fel? men då är frågan, vilken ska man köpa? antingen helt ny eller nyare begagnad, max två år gammal, demovagn kanske?
De utländska glasfibersläpen har ofta en högre tjänstevikt (=vad själva släpet väger utan häst i) än vad merparten av de svenska plyfasläpen har.

Jag har inte sett något glasfibersläp med dörrar bak (antar att du menar innerdörrar). Det har jag bara sett hos Boj, Ume och Läckösläpet. Fronturlastning verkar inte vara så vanligt bland glasfibersläpen heller.

Om du ska köpa nytt eller begagnat avgör din plånbok och vilka tillbehör du vill ha.

*KL*
Får jag slänga in en fråga.
Jag har en Audi 100 från -85 som inte har rullat långt och den är helt underbar tycker jag.
Har ingen dragkrok men undrar om det är nån ide att jag sätter på en?
Den får dra 1240kg med b-kort om jag minns rätt. Och med be-kort får den inte dra särskilt mycket mer.
Anledningen att jag frågar är för att jag verkligen gillar bilen och den har några år kvar på vägarna.
Finns det så lätta transporter att jag kan dra med b-kort bara?

Ja, det finns ju transporter med låg totalvikt, men 1240 kg har jag nog inte hört. VV har några äldra vagnar med 1250 kg som totalvikt.

Sedan är ju frågan om du tänker lasta någon normalstor häst, för det lär du knappast få köra i en vagn med låg totalvikt...

Var har du för en "klen" häst som är 155 hög och bara väger 300 kg?? :cool: :eek:

(När min var i den höjden så vägde den 530 kg och var inte tjock men välmusklad, och det var av rasen halvblod.)

Liknande trådar

Utrustning Jag är sugen på att byta upp mig från mitt enaxlade släp till en boggie nu när jag tagit BE-körkort. Är dock fundersam över vilken...
Svar
9
· Visningar
10 403
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka