stabil enaxlad transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horsemaniac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 436
Sv: stabil enaxlad transport

han är inte ännu 155 cm och väger kanske 350 kg, jag vet inte, ranglig unghäst, ser ut som en älg just nu och ska inte ridas in förrän nästa sommar. korsning arab/lippizanare av ädel typ

Hej !
Har också en fråga nag.vikter...
Om en bil får dra 1400kg (B-kort)och en häst som väger 650-700kg innebär det väl att man inte kan ha en trailer på mer än max.700kg...
Någon som vet några nya trailer med den vikten..
TACKAR !

De flesta "glasfibersläp" har en plyfaskiva innanför glasfibern. Glasfibern är bara en ytbehandling och släpen är därmed tyngre än ett plyfasläp. Glasfiber kan blekas över tid. Se t ex taket på en grön Värmlandsvagn som är några år gammal. Får glasfibern en smäll så den spricker är det rätt lurigt att laga på ett snyggt och billigt sätt efter vad jag förstår och om man får en skada på glasfibern så att det kommer in vatten i plyfan så lär det ju ruttna med ljusets hastighet då luften inte kommer åt att torka ut fukten. Men annars är det nog ett rätt bra material... Det är ju snyggt när det är nytt i alla fall...

summerdream skrev:
Hej !
Har också en fråga nag.vikter...
Om en bil får dra 1400kg (B-kort)och en häst som väger 650-700kg innebär det väl att man inte kan ha en trailer på mer än max.700kg...
Någon som vet några nya trailer med den vikten..
TACKAR !

Ifor Williams HB 401. Ca 700 kg tjänstevikt, boggie, fronurlastning, aluminiumgolv, outslitliga och komfortabla bladfjädrar och hyfsat billig (ca 50 lusentappar).

har haft en brendrup, en-axel..... saknar den sååååå.....
aldrig kört ett bättre släp, låg helt still bakom bilen.
stor å rymlig!

Jag har en Trane enkelaxlad från -90 och den är mkt stabil för att vara enkelaxlad, betydligt trevligare än både Star Trailer och Värmlandsvagnen... Flera killar med många års erfarenhet av att köra buss och lastbil med tungt släp är imponerade av att en enkelaxlad kan ligga så bra bakom bilen! Dessutom har jag 750 kg i lastvikt på en totalvikt av 1300 kg.

Liknande trådar

Utrustning Jag är sugen på att byta upp mig från mitt enaxlade släp till en boggie nu när jag tagit BE-körkort. Är dock fundersam över vilken...
Svar
9
· Visningar
10 398
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka