Stabilare sits!

Du verkar ha en enorm övertro på kiropraktorer.

Jag utgår bara från mig själv och min omgivning!
Och jag skulle inte rekommendera något jag inte själv tror på!

Sen finns det självklart rötägg, men det gör det överallt.. och nej, det kan inte hjälpa alla, ingen sorts vård är för alla, man får hitta vad som funkar för en själv!
 
Jag utgår bara från mig själv och min omgivning!
Och jag skulle inte rekommendera något jag inte själv tror på!

Sen finns det självklart rötägg, men det gör det överallt.. och nej, det kan inte hjälpa alla, ingen sorts vård är för alla, man får hitta vad som funkar för en själv!

Men enligt din egen fråga då : har du någon källa på att det är skeletala låsningar/problem som är det primära problemet oftast ?
 
Om två kotor ligger helt tokigt så kan du inte rätta till det själv genom några övningar.. (exempel bara)

Om två kotor ligger helt tokigt så lär du har varit ute för ett ganska rejält trauma och då gör det jävligt ont. Diskbråk och ryggskott är exempel på detta.
Vanliga låsningar är muskler som spänt sig hårt av en eller annan anledning och det löser man på bästa sätt genom massage och uppbyggande/förebyggande träning och stretching så att musklerna inte hamnar i den låsta positionen igen.
 
Om två kotor ligger helt tokigt så lär du har varit ute för ett ganska rejält trauma och då gör det jävligt ont. Diskbråk och ryggskott är exempel på detta.
Det var det här jag reagerade mest på, alltså att en kiropraktor skulle fixa ngt sådant. (eller ens tänka tanken att försöka.)
 
Det var det här jag reagerade mest på.

Jag med. ;)

Den största anledningen till varför folk har ont i ryggen beror oftast på att vissa muskeler som ska bära upp kroppen är för för svaga alt för korta så att de inte kan röra sig fullt ut. Belastningen, som skulle varit spridd över flera muskelgrupper hamnar istället på ländryggen. Oftast är man för svag i bålen och baksida av lår samtidigt som höftböjarmuskel är förkortad. Mycket vanligt kontorsfenomen.

Har sett mycket av detta under de åren jag jobbade som personlig tränare.
 
Men enligt din egen fråga då : har du någon källa på att det är skeletala låsningar/problem som är det primära problemet oftast ?

Jag har aldrig påstått att det skulle vara ett vanligare problem.

Om två kotor ligger helt tokigt så lär du har varit ute för ett ganska rejält trauma och då gör det jävligt ont. Diskbråk och ryggskott är exempel på detta.

Både ja och nej.

Vanliga låsningar är muskler som spänt sig hårt av en eller annan anledning och det löser man på bästa sätt genom massage och uppbyggande/förebyggande träning och stretching så att musklerna inte hamnar i den låsta positionen igen.

Och det kan även en kiropraktor hjälpa dig med..
 
Men vi tycker olika och vi föredrar olika för vi har olika erfarenheter.. fortsätt för all del med det som funkar för er och eftersom att det funkar för er kommer ni rekommendera det för andra också - liksom jag kommer fortsätta med det som funkar för mig och rekommendera det.. :up:
 
Och det kan även en kiropraktor hjälpa dig med..

Som du ser har jag inte pekat ut en enskild yrkesgrupp för att lösa problemet till skillnad från dig.
Jag ifrågasätter dock ditt uttryck om "kotor ligger helt tokigt" för det händer inte hur som helst. Om vi bortser från åkommor som t ex skolios och yttre trauman då vill säga.
 
Men enligt din egen fråga då : har du någon källa på att det är skeletala låsningar/problem som är det primära problemet oftast ?

Ne du frågade om jag hade källa på att det är "skeletala låsningar/problem som är det primära problemet oftast ?"
Och jag har aldrig påstått att det är det, blev mitt svar eftersom att jag inte har det..
Och det var av ren nyfikenhet jag frågade efter källa, eftersom att min erfarenhet är att skador/problem på skelettet är ganska vanligt..
 
Ne du frågade om jag hade källa på att det är "skeletala låsningar/problem som är det primära problemet oftast ?"
Och jag har aldrig påstått att det är det, blev mitt svar eftersom att jag inte har det..
Och det var av ren nyfikenhet jag frågade efter källa, eftersom att min erfarenhet är att skador/problem på skelettet är ganska vanligt..
Va ?! Du bad om källa på @Bliss kommentar . Utifrån det fick du kommentarer .
 
Som du ser har jag inte pekat ut en enskild yrkesgrupp för att lösa problemet till skillnad från dig.
Jag ifrågasätter dock ditt uttryck om "kotor ligger helt tokigt" för det händer inte hur som helst. Om vi bortser från åkommor som t ex skolios och yttre trauman då vill säga.

Jag hade kotor som låg helt tokigt utan att ha varit utsatt för något trauma, utan att ha någon åkomma osv.. - jag utgår från mig själv som jag sa..
Och jag säger inte att kiropraktik är det enda som hjälper:

Jag utgår bara från mig själv och min omgivning!
Och jag skulle inte rekommendera något jag inte själv tror på!

Sen finns det självklart rötägg, men det gör det överallt.. och nej, det kan inte hjälpa alla, ingen sorts vård är för alla, man får hitta vad som funkar för en själv!
 
Va ?! Du bad om källa på @Bliss kommentar . Utifrån det fick du kommentarer .

Bliss skrev: "För det allra mesta handlar det om muskulära låsningar och spänningar och ytterst sällan om skeletära dito."

Det var det jag ville ha källa på.. såg nu att hela Bliss text citerades, det var inte meningen..
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 765
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 463
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
874
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 282
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp