Stack hästar med kanyler

Sv: Stack hästar med kanyler

DMSO är ett preparat som cirkulerar ganska flitigt i vissa stallar.... folk verkar väldigt medvetna om hur otroligt giftigt det är för dem själva, men att behandla hästarna med det är lixom "legitimt"... :-(
 
Sv: Stack hästar med kanyler

"Dryga böter"?? Jo jo, den summan är vad han tjänar på en eftermiddag....synd att det inte blev mer kännbart...
/Malin
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Han är verkligen fantastiskt duktig med det han gör - jag litar mer på honom än de veterinärer jag känner till - och de är många och mycket duktiga de också...- han har dessutom mycket mer utbildning inom området också. Mina hästar älskar honom verkligen och litar på honom till 110% - har dock aldrig injicerat dem - eftersom det aldrig behövts. -Ren formalia egentligen - hade det funnits papper på delegation så hade det inte varit några problem.
DMSO verkar vara väldigt effektivt - även om jag aldrig behövt använda det, men jag tycker faktiskt att det ska få vara OK att få se till hästens bästa - djurskyddet borde få komma före att veterinärerna ska tjäna mycket pengar på sin "ensamrätt"

Han har verkligen räddat många hästar som veterinärerna misslyckats med - så det är i.o.f.s. inte så konstigt att många är avundsjuka...

"Den svenska "folksjälen" föder den svenska "folkdjävuln" i många avundsjuka hjärtan" - ska vi verkligen missunna andra att få hjälp till sina sjuka hästar??????
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Jag säger detsamma. Han har aldrig injicerat min häst, men med tanke på vilket resultat han fått med andra metoder han använt hade jag inte tvekat att lita på honom vad gäller det heller tror jag.
Däremot har jag ett flertal gånger varit riktigt orolig när veterinärer har behandlat både min och andras hästar, men det hör ju inte hit.

Jag tycker han är fantastisk, och det är ju trots allt inte vad jag vet så att det är någon häst som kommit till skada genom hans ev injektioner - även om det nu är ett lagbrott. Självklart skall lagar följas, och han borde om han nu fortsatt efter 2003 med injicerandet självklart både känt till lagen och följt den - men att kalla det förfärligt eller fördoma honom för alla de hästar han hjälpt till att åtgärda med hjälp av veterinär känns orättvist.

Utan honom och min nuvarande veterinär hade min häst inte levt idag, och det är jag honom evigt tacksam!
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Det går inte att få delegation i sådana här sammanhang så det är inte alls formalia.
PL
 
Sv: Stack hästar med kanyler

*knapplån*

Jag blev lite förvånad när jag läste att han använder kanyler för vanliga akupunkturnålar böjs när de används till häst.

När min veterinär gjorde akupunktur på min häst så var det helt vanliga akupunktur nålar och de var inte böjda på något sätt när hon tog ut dem.

Är det någon som har koll på det här?

Mvh

Tora
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Det är inte alls ovanligt att nålar böjs när det sitter inne i hästen och det är inte farligt.

Sätter man en nål i en muskel blir det (beroende på vilken effekt man vill åstadkomma) en kraftig sammandragning i muskeln runt nålen, typ som att muskeln krampar. Efter det följer en avslappning. Men när man sen tar ut nålen är det inte alls ovanligt att den är ordentligt böjd av sammandragningen.

Nålar är gjorda för att kunnas böjas ordentligt många gånger - jag har aldrig lyckats få en nål att brytas. Och jag tar testat flertalet gånger, varje gång jag bytt märke.

Skillnaden mellan en akupunkturnål och kanyl är att nålen inte har en skärande yta, den tränger undan vävnader. Kanylen skär istället igenom vävnaderna och då tappar det helt sin funktion inom akupunkturen.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Hmm... ja den här mannen känner jag inte till så jag uttalar mig varkan för eller emot..

Men det här med att typ bara veterinärer får injicera tycker jag är dumt. Klart att inte vem som helst ska hålla på injicera, men om man vet vad man gör så är det ju inga problem.

Nu vill jag för det inte sätta några idéer i huvudet på någon, men att injicera i muskeln är väldigt lätt. Om jag bara sku få så sku jag mycket hellre t.ex. köpa vaccinsprutorna och vaccinera mina hästar själv, än att ta ut en veterinär och göra det och sen betala flera hundra kronor för det.

Hur är det om en häst måste ha antibiotica varje dag? Måste man då i Sverige ta ut en veterinär varje dag för att göra det? Eller kan man få instruktioner och göra det själv?

Jag jobbar endel med galopp här i Spanien och här injicerar alla tränare själva sina hästar med det de behöver. Både i muskeln och intravenöst. Men sen inns det ju tyvärr de som injicerar ej tillåtna preparat också... men det sku inte hjälpa om injicering sku vara förbjuden för i många fall är veterinärerna med också..:(
Någon som vet hur de gär på t.ex. Täby när hästarna där ska ha sina vitaminpreparat m.m injicerade, tar de dit veterinär varje gång då?

Sorry om jag avviker lite från ämnet...Jag undrar bara lite hur det fungerar...
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Okej då förstår jag. Nu har jag inte tittat alltför nogrant på nålarna. Är inte överförtjust i nålar så jag brukar försöka undvika de stickiga sakerna så gott det går.

Men nog har hästen reagerat på nålarna. Det brukar ta någon minut efter att man har satt nålen så börjar hon gäspa och hänga med huvudet och se väldigt trött men tillfreds ut. Inte för att hon brukar hoppa fram och tillbaka i stallgången i normala fall. Däremot så brukar hon i alla fall vara vaken och röra öronen lite fram och tillbaka.

Mvh

Tora
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Ja det är ju väldigt underligt att man inte skulle få spruta hästarna hemma på ordination av veterinär??
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Ja det är ju väldigt underligt att man inte skulle få spruta hästarna hemma på ordination av veterinär??

Vaddå, får man eller får man inte? Är du ironisk nu eller seriös?:confused:

I Finland är det iaf så att veterinärern kommer ut och kollar vad det är för fel på hästen. Och om den sen ska ha t.ex. antibiotica, så får man instruktioner av veterinärer och så kan man göra det själv sen, om man vill. Och när kuren är avslutad kommer veterinären ut igen och kollar om hästen har blivit bra. Och så är det i Spanien också.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Enligt artikeln så skall man inte få göra det :crazy:

Vi gör det iaf när någon häst behöver antibiotika
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Man kan innte säja annat en han är en mycket duktig och vet pressis vad han håller på med men han är oxå som person väldigt snäll. (känner honom privat sedan jag föddes).

Både jag och mina djur litar på honom till 110% och det tror jag även dom som har fått hästar/Hundar/sig själva behandlade av honom några gånnger kommer att fortsätta att göra för dom vet att han vet vad han håller på med.

Vist känar han mer än dom dagsböterna på minder än en timme men tur är väl det när man har 6barn och anstälda att betala lön till.

Kram.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Det står väl inte i artikeln att inte hästägare får injicera på ordination av vet?
Detta är en väldig skillnad mot en urspårad alternativare som far om kring o försöker leka veterinär. Vad som står i C15 o vad delegerad behandlig innebär har diskuterats i ett antal trådar tidigare.
PL
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Detta är en väldig skillnad mot en urspårad alternativare som far om kring o försöker leka veterinär.
PL

Och hur i :devil: vet du att han en urspårad alternativare.
Han har behanlat min häst som blev utbömd av vet och har även hälpt mej med min dyslexi så jag i alla fall kan läsa en bok medans innan kunde jag ej läsa en sida.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Han har behanlat min häst som blev utbömd av vet och har även hälpt mej med min dyslexi så jag i alla fall kan läsa en bok medans innan kunde jag ej läsa en sida.

Vad är det han gör då? Om han nu har lyckats hjälpa både sjuka hästar och människor med dyslexi?
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Om han injicerar hästar på eget bevåg(vilket han ju är dömd för) så är han definitivt urspårad.
Det är väl :devil: klart.
Finns det någon alternativare här som försvarar sådant?
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hej, Velevanten! Ska vi leka? Tina Eriksson och Marianne Joneklint studsar megabollen fram och tillbaka, bredvid den nyfikna...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Ett stort mopedgäng skrämde och jagade hästar i Eskilsby på lördagskvällen. Vittnen kontaktade polisen vid 19.30-tiden på...
Svar
14
· Visningar
1 384
Senast: B070715
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Efter målgången ramlade en häst ihop - och dog. Hästen Diamonds of Rock omkull mitt på banan. Thomas B Andersson, som körde hästen...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hästen var halt. Nu kräver en hästköpare i Kungsbacka att säljaren i Varberg tar tillbaka hästen...
Svar
14
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp