Stack hästar med kanyler

Sv: Stack hästar med kanyler

Jag använder så tunna nålar som möjligt och dom böjer sig iaf inte.... :crazy:

Är det här samma person som sprutar med blod???

Nu har jag läst igenom hela tråden... Undrar om inte jag träffat på den här killen, en som behandlade min gammling för en massa år sen passa rätt bra på beskrivningen.. Sprutade dock inget på min häst, och hästen blev bra, men han var verkligen svindyr!!
Nån som vill PMa vem det är???
 
Senast ändrad:
Sv: Stack hästar med kanyler

Och här nere tycker jag att de flesta kliniker alltid försöker få reda på problemen bakom och de flesta rek att man skall använda sig av massör/akupunktörer också. Se över skoning, ridningen eller annat som kan påverka.

Att rekomendera att kunden ska ta kontakt med massör, eller kontrollera hovslagarens jobb är ju lätt som en plätt. Det jag menar är att veterinären själv ska vara delaktig i analysen.

En veteriär som bara botar hältan (utan att analysera varifrån hältan kom) är som en lärare som enbart konstaterar att Kalle läser sakta, och att Lisa är okoncentrerad och måste skärpa sig. Det finns gott om båda sorterna, tyvärr.

Sedan är det ju faktiskt upp till ägaren att vilja ta reda på bakomliggande faktorer och då gäller det ju att fråga vad man kan göra för sin häst och inte bara stå tyst när manär hos veterinären

Jag frågade massor, men jag tycker faktiskt inte att man ska behöva ställa en massa frågor. Det är ganska vanligt att folk glömmer bort vad de ville prata om när de är hos läkaren eller veterinären. De känner kanske att de tar upp läkarens/veterinärens tid. Eller har de fullt sjå med alla oroskänslor kring sjukdomen.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Att rekomendera att kunden ska ta kontakt med massör, eller kontrollera hovslagarens jobb är ju lätt som en plätt. Det jag menar är att veterinären själv ska vara delaktig i analysen.

Nu menar jag ju att man själv skall konsultera dessa efter veterinär besök. Idag finns det ingen typ av "allvård" liksom det inte finns i humanmedicin heller. Finns ingen uppföljning öht där. Jag är armbågsopererad och ingen utredning av varför skadan uppkommit eller rehab efter op. Jag själv fick be om sjukgymnastik.

Det bästa hade ju varit att det fanns rena sammarbeten men tyärr är det ju en utopi idag.

Jag anser också att man mkt väl själv kan göra dessa åtgärder genom att prata både med sin hovslagare och massör

En veteriär som bara botar hältan (utan att analysera varifrån hältan kom) är som en lärare som enbart konstaterar att Kalle läser sakta, och att Lisa är okoncentrerad och måste skärpa sig. Det finns gott om båda sorterna, tyvärr.

Fast om vet klarar av att bota hältan så är det ju faktiskt du som ryttare som kanske måste ransaka dig själv också. man får kanske se över sina träningsmetoder, gå tillbaka innan skadan och analysera om det finns något som kanske orsakade den. Detta kan inte en veterinär göra om han inte ser hästen varje dag.
Det gäller också att vara observant över hur hästen beter sig vid ridning och om man känner ngt i benen.

Jag frågade massor, men jag tycker faktiskt inte att man ska behöva ställa en massa frågor. Det är ganska vanligt att folk glömmer bort vad de ville prata om när de är hos läkaren eller veterinären. De känner kanske att de tar upp läkarens/veterinärens tid. Eller har de fullt sjå med alla oroskänslor kring sjukdomen.

Kanske ett bra tips är att ringa tillbaka till vet tex, de har ju faktiskt journaler :idea: Sedan så kanske man kan ta med sig ett minnseblock där man själv skriver ner vilka frågor man har. Ganska lätt faktiskt att göra dessa saker
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hej, Velevanten! Ska vi leka? Tina Eriksson och Marianne Joneklint studsar megabollen fram och tillbaka, bredvid den nyfikna...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Ett stort mopedgäng skrämde och jagade hästar i Eskilsby på lördagskvällen. Vittnen kontaktade polisen vid 19.30-tiden på...
Svar
14
· Visningar
1 384
Senast: B070715
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Efter målgången ramlade en häst ihop - och dog. Hästen Diamonds of Rock omkull mitt på banan. Thomas B Andersson, som körde hästen...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hästen var halt. Nu kräver en hästköpare i Kungsbacka att säljaren i Varberg tar tillbaka hästen...
Svar
14
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp