Stack hästar med kanyler

Sv: Stack hästar med kanyler

Sedan att ta reda på varför hästen är halt, hur många veterinärer gör det ärligt talat :confused:

Jag håller med. Jag har haft en veterinär som hjälpte mig utförligt analysera varför hältan uppkom. Vi kom fram till ändringar i så väl skoning, träning och vilket underlag som hästen bör gå mest på. Det kändes jättebra! Men ofta lämnas man ensam i sina funderingar.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Jag håller med. Jag har haft en veterinär som hjälpte mig utförligt analysera varför hältan uppkom. Vi kom fram till ändringar i så väl skoning, träning och vilket underlag som hästen bör gå mest på. Det kändes jättebra! Men ofta lämnas man ensam i sina funderingar.

Och här nere tycker jag att de flesta kliniker alltid försöker få reda på problemen bakom och de flesta rek att man skall använda sig av massör/akupunktörer också. Se över skoning, ridningen eller annat som kan påverka.

Sedan är det ju faktiskt upp till ägaren att vilja ta reda på bakomliggande faktorer och då gäller det ju att fråga vad man kan göra för sin häst och inte bara stå tyst när manär hos veterinären
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Och här nere tycker jag att de flesta kliniker alltid försöker få reda på problemen bakom och de flesta rek att man skall använda sig av massör/akupunktörer också. Se över skoning, ridningen eller annat som kan påverka.

Sedan är det ju faktiskt upp till ägaren att vilja ta reda på bakomliggande faktorer och då gäller det ju att fråga vad man kan göra för sin häst och inte bara stå tyst när manär hos veterinären

Så vad du egentligen säger det är ju att man måste puscha ordentligt för att få reda på vad det är för fel på ens häst när man är hos veterinären

Dom flesta litar ju på att veterinären skall kunna ta reda på orsaken utan att man själv måste stå med blåslampa i röven på dom.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Jag läser tråden och tänker många tankar. Är förvånad att det inte blivit mer revirstrider än det har blivit i tråden. Men visst, revirtänkande finns det i många inlägg. Om man behöver pinka revir, är man nog osäker på sin sak. Har man stor säkerhet i sig själv och det man gör, bryr man sig helt enkelt inte så mycket.
Jag tycker att allt som finns behövs. Tydligen gör det det, iom att efterfrågan finns.
Självklart finns det bättre och sämre alternativare, precis som det finns bättre och sämre veterinärer. (Eller om man väljer att kalla fenomenet mer eller mindre seriösa utövare inom vad de nu sysslar med.)
Jag har råkat ut för alternativare som absolut bara gjorde hokus pokus och ville ha big bucks för att öka sin lyxkonsumtion. Och jag har också råkat ut för väldigt ödmjuka och kunniga alternativare, som har lyckats där konventionella vårdmetoder inte har fungerat.
Jag känner personligen många veterinärer. Vet veterinärer på hög internationell nivå som rekommenderar klienter vidare till bra alternativare vid behov, och alternativare som rekommenderar vidare till veterinär både innan och efter behandling, för att hålla veterinärmedicinsk koll på förloppet. Det är väl idealet att ha alla delar, eller hur?
Men när det gäller både alternativare och veterinärer kan man gå på nitar.
Varför det sedan är så underbart när någon har gjort en miss, är ju en helt annan diskussion. Det är ju såå skönt att ha en syndabock, så man själv framstår som mycket klipskare och skickligare.
Det är kanske där som jag tycker Sverige är ett jobbigt land. Först ska alla vara sååå överens, så ingen får nåt gjort för alla ska snackas ihop till konsensus. Sen när nåt går fel, tar man inte gemensamt ansvar, trots sin konsensus, utan en syndabock ska hittas/skapas och "avrättas" offentligt. Så ser det iaf ut från mitt perspektiv. Och numera har ju media dessutom skapat nån slags karikatyr av detta beteende.
*suckar*
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Så vad du egentligen säger det är ju att man måste puscha ordentligt för att få reda på vad det är för fel på ens häst när man är hos veterinären

Dom flesta litar ju på att veterinären skall kunna ta reda på orsaken utan att man själv måste stå med blåslampa i röven på dom.

Nope inte felet utan möjligen vad som orsakat felet ;)
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Men hästägaren / ryttaren / kusken måste väl själv ha lite ansvar för att ta reda på varför hästen t ex blir halt gång efter gång? Veterinären kan väl inte komma hem till dem och studera träningsförhållanden mm?

Helt otroligt att så många tycker att det är helt ok att ngn alternativare far omkring i buskarna och slabbar med DMSO - och inte ens verkar förstå varför det skulle vara ett problem... :crazy:
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Tyvärr är de allra flesta hästägare blinda för sin egen roll i sammanhanget...
Blir hästen halt har den 1. skadat sig i hagen 2. skadat sig i boxen 3. hovslagaren har gjort fel 4.någon annans häst är boven osv osv osv
Det de helst inte vill se är att det kan vara fel på utrustningen (=dyrt) och allra sist vill de se sin egen roll i det hela...

Killen vi pratar om här är jätteduktig. Men har man en halt häst åker man först till veterinär för han har ingen röntgen t.ex. Man använder honom när man vill slippa veterinär. Dvs han upptäcker saker innan det blir en hälta. Är väl hästen halt ska man åka till veterinär, sen ska man analysera varför man tror hästen blivit halt (och då ska man även räkna in sin egen roll i det hela...).

Det enda jag tyckte om historien var att det kännbara straffet inte var så kännbart för just honom...ska man bli straffad kan man väl bli det ordentligt.

mvh Malin
 
Sv: Stack hästar med kanyler

*kl*
På beskrivningen låter det som en snubbe vi använder här nere. Skulle någon som vet vem det är kunna PM:a?
Man undrar ju lite...:o
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Helt otroligt att så många tycker att det är helt ok att ngn alternativare far omkring i buskarna och slabbar med DMSO - och inte ens verkar förstå varför det skulle vara ett problem... :crazy:
Nåja. Det jag snarare reagerar på är att folk är så snabba på att fördöma, och att pressen älskar att fördöma.
Jag tycker inte heller att just denhär detaljen är ok. Men om han har hjälpt många hästar och hästmänniskor (och inte alltid har använt sig av DMSO), samt handlat i god tro, han har fått sitt straff, och han har slutat med det som inte är ok - varför ska man då fortsätta sparka?
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Men det är svårt för en seriös veterinär att samarbeta med en alternativare som "slabbar själv" på det här sättet!
PL
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Sedan varför får man som hästägare egentligen ge sprutor i form av pencillin mm , det borde inte vara lagligt.
Så du menar att en vet skall åka ut kanske fem dar eller mer för att spruta? Eller skall alla dessa hästar (o andra djur) stå inne på klinik:confused:
PL
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Så du menar att en vet skall åka ut kanske fem dar eller mer för att spruta? Eller skall alla dessa hästar (o andra djur) stå inne på klinik:confused:
PL

Nej det menar jag inte. Men lagen säger ju att enbart veterinärer får spruta,eller?
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Men det är svårt för en seriös veterinär att samarbeta med en alternativare som "slabbar själv" på det här sättet!
PL

Denna alternativare samarbetar med 3 st veterinärer samt behandlar en stor del av landslagshästarna i landet.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Men det är svårt för en seriös veterinär att samarbeta med en alternativare som "slabbar själv" på det här sättet!
PL

Ja, naturligtvis.
Jag pratar inte ens om denna alternativare öht, vet inte ens vem det är, utan jag pratar om veterinärens och kompementärmedicinens utökade sammarbete - generellt.

Det blir lite motstridigt nämligen
- dels "behövs det väl ingen utbildning" för att vara hästveterinär: man sprutar bara i lederna och det kan vem som helst göra.

Å andra sidan "hittar alternativarna grundorsaker bättre än veterinärerna" - med en mindre heltäckande utbildning än veterinärerna har, generellt sett.

Hur ska ni ha det liksom? :confused:

Så det jag stör mig på är de haltande resonemangen. :D

Man får tycka vad man vill om vilken yrkesgrupp man vill - bara man inte snackar strunt och säger emot sig själv. Logik tack. :D

Sedan kan "grundorsakshittandet" också påverkas av att veterinärerna kan anmälas och bli fällda i en ansvarsnämnd om de har fel. Det är inte lika lättvindigt att säga vad man tycker och tror då. :smirk:
Man har nog oftast lite mer på fötterna innan man uttalar sig helt enkelt.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Men hästägaren / ryttaren / kusken måste väl själv ha lite ansvar för att ta reda på varför hästen t ex blir halt gång efter gång? Veterinären kan väl inte komma hem till dem och studera träningsförhållanden mm?

Man kan ta med sig sadel och träns och rida om det finns intresse för detta. Du får tänka dig att en stor del av ryttarna idag knappt ens märker att hästen för det första ÄR halt , hur skall dom då kunna veta vad det beror på ? Glöm det , det funkar inte så idag tyvärr..
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Ja, naturligtvis.
Jag pratar inte ens om denna alternativare öht, vet inte ens vem det är, utan jag pratar om veterinärens och kompementärmedicinens utökade sammarbete - generellt.

Det blir lite motstridigt nämligen
- dels "behövs det väl ingen utbildning" för att vara hästveterinär: man sprutar bara i lederna och det kan vem som helst göra.

Å andra sidan "hittar alternativarna grundorsaker bättre än veterinärerna" - med en mindre heltäckande utbildning än veterinärerna har, generellt sett.

Hur ska ni ha det liksom? :confused:

Så det jag stör mig på är de haltande resonemangen. :D

Man får tycka vad man vill om vilken yrkesgrupp man vill - bara man inte snackar strunt och säger emot sig själv. Logik tack. :D

Sedan kan "grundorsakshittandet" också påverkas av att veterinärerna kan anmälas och bli fällda i en ansvarsnämnd om de har fel. Det är inte lika lättvindigt att säga vad man tycker och tror då. :smirk:
Man har nog oftast lite mer på fötterna innan man uttalar sig helt enkelt.

Men allvarligt talat, du tror väl inte att en vet. blir fälld i ansvarsnämden för att den tex talar om att hästen är sned i korset eller och det är därför hästen blir halt gång på gång :confused:

Isåfall skulle det inte finnas en enda veterinär som jobbar kvar i Helsingborg och Jeppson hade fått sparken för länge sedan och Tornell skall vi bara inte tala om.... Det där tror jag bara är rent skitsnack, överlag utreder dom flesta veterinärer hältor genom böjprov och även om man skulle tala om att hästen har trillat rätt illa så har dom svårt att titta någonstans över hästens knän. Det är klart att det finns en del sådana bra veterinärer ,men dom tar ofta inte nya kunder och har 3 månaders väntetid... Dom flesta "normala" hästägare kommer aldrig till dessa toppveterinärer och det är ändå dom flesta vanliga hästägare som drabbas av hältor och det är oxå HÄR dom flesta alternativare har sin största kundkrets.

Men den som påstår att dom flesta veterinärer går igenom en häst från öra till hov i en hältutredning den ljuger banne mig :mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hej, Velevanten! Ska vi leka? Tina Eriksson och Marianne Joneklint studsar megabollen fram och tillbaka, bredvid den nyfikna...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Ett stort mopedgäng skrämde och jagade hästar i Eskilsby på lördagskvällen. Vittnen kontaktade polisen vid 19.30-tiden på...
Svar
14
· Visningar
1 384
Senast: B070715
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Efter målgången ramlade en häst ihop - och dog. Hästen Diamonds of Rock omkull mitt på banan. Thomas B Andersson, som körde hästen...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hästen var halt. Nu kräver en hästköpare i Kungsbacka att säljaren i Varberg tar tillbaka hästen...
Svar
14
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp