Stackars hästar på sommaren?!

Tussemaja

Trådstartare
Aldrig upplevt såhär mycket broms och knott! Försökt med flera olika medel, bla Switch, Föllingedeo + ett annat medel baserat på citronella, insektstäcke. Inget hjälper ju!
Runt lunch anfaller bromsen och hästarna börjar spring runt, blir svettiga och bromsen ännu mera efterhängsen. På kvällen kommer knotten och samma sak händer. Hade hoppats på att kunna ha dom inne på dan och ute på natten men knotten verkar inte längre gå och lägga sig förrän solen kommer upp dagen efter. Så nu knallar jag ut och in med hästar: Ut på morronen, in frampå förmiddagen, ut igen på kvällen några timmar, sen in igen. Eventuellt ytterligare en gång med de som ska ridas. Ja, jag får i alla fall motion å hästarna får åxå lite extra! Stalldörren måste vara stängd hela tiden och en kväll fick jag gå ut och nita fast tunt tyg framför alla fönster (tar ut dom helt på sommaren) för det var svart av knott där inne och hästarna tokiga. Normala knott håller sig utomhus har jag lärt mig! Hur 17 gör ni andra? Jag blir snart tokig på detta och börjar längta efter regn!

Sv: Stackars hästar på sommaren?!

Tycker Absorbine Ultra Shield är det som funkar bäst men måste spraya varje dag för att det ska funka riktigt bra.

*Kl*

Bromsen är bara stalla in för =/ Knotten däremot, eksemtäcke? Alltså även fast den inte har eksem, så den skyddar ju stor del av hästen från att bitas av knott.

flugtäcke/eksemtäcke, flughuva, något bra flugmedel och hästsalva borde ju hjälpa. och att låta dom stå inne när det är som värst, eventuellt skaffa ett vindskydd till hagen.

Installning i svalt stall utan öppna öppningar och gärna så mörkt som möjligt. Tejpar tidningar över fönstrena och myggaller alltid för dörren förutom när hästarna passerar. Har stalldörren stängd när hästarna är ute. Har den glömts öppen blir det mycket flygande insekter så då sprayas faktiskt insektgift för att döda dem så hästarna får lugn och ro sen när de kommer in. Knott är inte att förakta och kan stressa hästarna rejält de med. Gav upp för en par somrar sen och lät bygga ett lösdriftsstall i hagen där öppningarna täcks för insekttiden på året så hästarna går genom men insekterna lämnar i mesta möjliga mån ute samt att det blir mörkare inne. Så nu är det slut på allt förande in-ut-in-ut-... om somrarna, underbart! Nu får hästarna gå in/ut hur de vill själva för att komma undan insekter och sol.

Utöver utestallet är det kraftigare flugtäcke de värsta dagarna som skyddar de täckta delarna mot broms samt Absorbine Ultra Shield. Men att gå in är det enda som faktiskt hjälper.

Jag har tydligen tur :) Ultra Shield på kroppen och 4 ess hästsalva i ansikte och skap så slipper jag både stalla in, täcka och masker för ögonen :D

Våra går ute dygnet runt. En med exemtäcke (har lindrig klåda) och resten med vanliga flugtäcken. Det fläktar lite där de står och de har inget vattendrag eller skog precis inpå.

Använder Ultra shield ibland.

Flusa för knotten och alla andra flygfän.
Effol bromsblocker för bromsen.

Det enda som jag verkligen tycker fungerar.

Kan tillägga att de går ute dygnetrunt utan något annat skydd för insekterna.

Senast ändrad:

Än så länge har inga bromsar eller hästflugor dykt upp hos oss och jag bor ändå i södra Sverige. Vanligtvis kommer odjuren redan i början av Juni så vi har klarat oss en månad längre än normalt.

Usch ja, här är det också hemskt mycket djur i luften.

Jag tar in hästarna på eftermiddagen, det uppskattar de verkligen!

En del får vara inne för att äta, en annan för att inte äta.

När solen lugnat sig får de gå ut igen, då kommer knotten, men jag tycker Swisch por on fungerar väldigt bra mot knotten.

Visserligen vandrar hästarna en del, men de blir inte bitna.

Mitt halvblod HATAR bromsar och de ÄLSKAR henne, ingen bra kombination.

Just nu längtar jag efter regn!

Får åxå ha stallet helt igenbommat både dag och natt. Har nåt myggnätsliknande tyg för fönstren och dörren stängd.
Flugtäcken testar jag nu på alla tre. Får se hur det funkar.

Hej. Såg att fler andra hade skrivit om Absorbine Ultrashield. Den är helt kanon måste jag med säga. Dyr men dryg.

Finns att köpa på dom flesta hästbutiker :)

Hoppas det går bra med din häst, inge kul med flygfän

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 837
Senast: Liten
·
Hästvård Vi har för tillfället extrema problem här dels har vi som alltid extrem blinnig/broms invasion dagtid vilket vi brukar lösa med att låta...
Svar
4
· Visningar
2 464
Senast: kemppi
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 528
Senast: Cämz
·
Hästvård Värmen är här igen. Idag kändes det som en sommardag här i Skåne. Underbart... eller? Nu börjar helvetet igen. Det är fantastiskt hur...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Dito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka