Efter en seg start, så kom jag igång med att städa och tvätta. Börjar med att byta sängkläder, halvvägs in lyckas jag bli distraherad av att lampskärmen (i glas) är alldeles för dammig, så min hjärna tycker att det är en bra idé att ta och damma av den direkt.
Nåväl, dags att gå på jakt efter de mikrofibertrasor jag har för mig att jag köpt. I jakten hittar jag kökshanddukar med jultema och genast måste jag gå och byta ut de jag har hängande på ugnsluckan, och då är jag i köket. Passar på att kolla lite på telefonen som ligger där på köksbordet.

En stund senare känner jag att jag bör fortsätta med städandet, tar ett par tidningar som jag vill spara, går in i sovrummet för att ställa dem i tidskriftsamlare som jag har där, och hittar en säng med till hälften avdragna sängkläder och undrar hur sjutton jag hamnade i den situationen. Tidningarna hamnar där de ska, jag blir klar med bytet av sängkläder och funderar hur sjutton jag misslyckades med att bli klar med en sådan enkel syssla.

Hur gör man för att kunna utföra enkla hemsysslor, utan att det tar tre dagar på grund av att det alltid kommer nya saker som distraherar från det man gör just nu?
 

Jag har idag sorterat lådan med hårsnoddar, hårspännen, hårklämmor m.m. Tar en halvtimme att provdra dem, avgöra vilka som är dåliga, bestämma hur många jag egentligen behöver av varje färg och modell. Och då är det bara de dåliga jag slänger, de andra delas på en låda för aktivt dagligt bruk och en buffertförvaring, så det inte behöver vara effektiva beslut.
Samma sak med lådor med pennor, tejp och lite andra praktiska småpryttlar. Evighetsgöra.
Är nu helt mör i hjärnan och ska inte fortsätta med den typen av sysslor efter lunchen. :crazy:

Eller kortare uttryckt: nej, jag har inget svar på den frågan att ge dig.
Finns det ett sådant? (existentiell fråga...)
 
Efter en seg start, så kom jag igång med att städa och tvätta. Börjar med att byta sängkläder, halvvägs in lyckas jag bli distraherad av att lampskärmen (i glas) är alldeles för dammig, så min hjärna tycker att det är en bra idé att ta och damma av den direkt.
Nåväl, dags att gå på jakt efter de mikrofibertrasor jag har för mig att jag köpt. I jakten hittar jag kökshanddukar med jultema och genast måste jag gå och byta ut de jag har hängande på ugnsluckan, och då är jag i köket. Passar på att kolla lite på telefonen som ligger där på köksbordet.

En stund senare känner jag att jag bör fortsätta med städandet, tar ett par tidningar som jag vill spara, går in i sovrummet för att ställa dem i tidskriftsamlare som jag har där, och hittar en säng med till hälften avdragna sängkläder och undrar hur sjutton jag hamnade i den situationen. Tidningarna hamnar där de ska, jag blir klar med bytet av sängkläder och funderar hur sjutton jag misslyckades med att bli klar med en sådan enkel syssla.

Hur gör man för att kunna utföra enkla hemsysslor, utan att det tar tre dagar på grund av att det alltid kommer nya saker som distraherar från det man gör just nu?
det låter som att du fick en massa gjort, jag ser inte riktigt problemet? Jag tycker det är ett utmärkt sätt att få ordning, att göra saker på vägen och i farten.

Annars kanske du kan skriva en lista och lägga fram på köksbordet, och gå och slå ett öga på den om du blir distraherad.
 
Jag tillåter mig själv att städa på det viset, men försöker hålla 1 huvudfokus som jag alltid ska tillbaks till. Eftersom jag jämnt blir distraherad så räcket det med att ha 1 mål för dagen, exempelvis byta sängkläder. Att det händer massa annat småstäd blir då en bonus.

Har jag en dålig period så behöver jag dock en body double för att hålla fokus. Det kan räcka att ha någon i headset i telefonen, och jag gillar inte att prata i telefon vanligtvis 😅.

Det hjälper nog också att skaffa sig en ADD-diagnos och medicinera men personligen så är jag inte sugen på att medicinera och prioriterar processen att få en autism-diagnos istället (påbörjad men psykologen sa att det kan ta några år pga belastningen i vården).

Jag har upplevt hur det kan kännas när jag käkade Rinexin (bihålemedicin som har liknande mentala effekter som ADD-mediciner), och jag föredrar faktiskt att vara utan, dricka mitt kaffe, och jobba med smarta rutiner och positiv självförstärkning istället.
 
Jag tillåter mig själv att städa på det viset, men försöker hålla 1 huvudfokus som jag alltid ska tillbaks till. Eftersom jag jämnt blir distraherad så räcket det med att ha 1 mål för dagen, exempelvis byta sängkläder. Att det händer massa annat småstäd blir då en bonus.

Har jag en dålig period så behöver jag dock en body double för att hålla fokus. Det kan räcka att ha någon i headset i telefonen, och jag gillar inte att prata i telefon vanligtvis 😅.

Det hjälper nog också att skaffa sig en ADD-diagnos och medicinera men personligen så är jag inte sugen på att medicinera och prioriterar processen att få en autism-diagnos istället (påbörjad men psykologen sa att det kan ta några år pga belastningen i vården).

Jag har upplevt hur det kan kännas när jag käkade Rinexin (bihålemedicin som har liknande mentala effekter som ADD-mediciner), och jag föredrar faktiskt att vara utan, dricka mitt kaffe, och jobba med smarta rutiner och positiv självförstärkning istället.
Ja, jag behöver nog bli bättre på att sätta mindre mål, som går att bli klar med. Har gjort försök att börja skriva ner de mål jag har för dagen, men det gäller att komma ihåg att jag ska skriva ner sakerna också.

Har funderat på att försöka få en utredning, men på ytan verkar det ju som om jag fungerar i samhället, så då känns det att det finns andra som är i mer behov av den lilla hjälp som samhället kan erbjuda.

Och för att delvis återupprepa mig, och tolka det du skrev: Jag behöver fixa uppnåeliga mål, och klappa mig på axeln när jag fixar det, istället för att känna mig nedslagen över att det fortfarande inte är helt färdigstädat idag.
 
Efter en seg start, så kom jag igång med att städa och tvätta. Börjar med att byta sängkläder, halvvägs in lyckas jag bli distraherad av att lampskärmen (i glas) är alldeles för dammig, så min hjärna tycker att det är en bra idé att ta och damma av den direkt.
Nåväl, dags att gå på jakt efter de mikrofibertrasor jag har för mig att jag köpt. I jakten hittar jag kökshanddukar med jultema och genast måste jag gå och byta ut de jag har hängande på ugnsluckan, och då är jag i köket. Passar på att kolla lite på telefonen som ligger där på köksbordet.

En stund senare känner jag att jag bör fortsätta med städandet, tar ett par tidningar som jag vill spara, går in i sovrummet för att ställa dem i tidskriftsamlare som jag har där, och hittar en säng med till hälften avdragna sängkläder och undrar hur sjutton jag hamnade i den situationen. Tidningarna hamnar där de ska, jag blir klar med bytet av sängkläder och funderar hur sjutton jag misslyckades med att bli klar med en sådan enkel syssla.

Hur gör man för att kunna utföra enkla hemsysslor, utan att det tar tre dagar på grund av att det alltid kommer nya saker som distraherar från det man gör just nu?
Det du beskriver är fullständigt normal procedur enligt mig. Det är ju sådär det funkar att städa. Skulle det funka på nåt annat sätt menar du?... :confused: Det som blir gjort blir gjort och det som inte blir gjort blir kanske gjort en annan dag, och när jag kommer till min säng och ska gå och lägga mig och upptäcker att sängen saknar sängkläder så muttrar jag lite och slänger på några sängkläder så det är ju liksom självreglerande, för jag går inte och lägger mig i sängen utan att lägga dit sängkläder... :p
 
Det du beskriver är fullständigt normal procedur enligt mig. Det är ju sådär det funkar att städa. Skulle det funka på nåt annat sätt menar du?... :confused: Det som blir gjort blir gjort och det som inte blir gjort blir kanske gjort en annan dag, och när jag kommer till min säng och ska gå och lägga mig och upptäcker att sängen saknar sängkläder så muttrar jag lite och slänger på några sängkläder så det är ju liksom självreglerande, för jag går inte och lägger mig i sängen utan att lägga dit sängkläder... :p
Alternativt upptäcker man att sängen är ockuperad av en klädhög som tillfälligtvis placerades där under den pågående processen, men aldrig kom vidare. Men klädhögar passar också bra att placera på golvet nedanför sängen så det löser sig.

Jag kan ha krupit ner i påslakanet och bara dragit täcket över mig någon gång när sängen var obäddad. :p
 
Tidningarna hamnar där de ska, jag blir klar med bytet av sängkläder och funderar hur sjutton jag misslyckades med att bli klar med en sådan enkel syssla.
Tja, du blev ju klar så lite väl hårt att beskriva det som ett misslyckande :p ?
Jag känner igenom mig och förstår att det kan kännas ineffektivt. Men kanske kan det vara värt att behöva städa lite extra länge om man kan få göra det på sitt eget sätt?
 
Tja, du blev ju klar så lite väl hårt att beskriva det som ett misslyckande :p ?
Jag känner igenom mig och förstår att det kan kännas ineffektivt. Men kanske kan det vara värt att behöva städa lite extra länge om man kan få göra det på sitt eget sätt?
Med att byta sängkläder, ja. Men inte att städa hela lägenheten, som var planen. Och alla säger att min lilla lägenhet på 55 kvm borde man ju städa klart på typ 10 minuter.

Ja, jag borde nog låta städandet ta längre tid för mig, än vad andra hävdar att de skulle klara av det på.
 
Med att byta sängkläder, ja. Men inte att städa hela lägenheten, som var planen. Och alla säger att min lilla lägenhet på 55 kvm borde man ju städa klart på typ 10 minuter.
Ah jag förstår. Finns massor av städknep men jag tror att det första och bästa tipset är att inte jämföra sig med andra och skita i vad andra anser att man borde klara. Och sen får man försöka anpassa sitt boende till hur man själv fungerar.

Men även det är lättare sagt än gjort så klart.

Jag känner som sagt igen mig i ditt inlägg och jag tycker det var en bra beskrivning av hur det fungerar för många som inte alltid fungerar som man "borde".
 
Jag städar på två olika sätt. Ibland med fokus på ett område eller rum i taget. Då ingenting annat än endast det området.
Eller så gör jag enligt principen uppifrån och ner. Så börjar gå runt och damma av ytor högst upp överallt. Sen längre ner allt eftersom och avslutar med golven.
Båda sätten funkar bra för mig. Viktiga är att det blir städat :)
 
Ibland kan man behöva ta en plockrunda innan man börjar. Dvs bara med fokus på att rätt saker ska vara på sina rätta platser. Detta för att vid själva städningen inte behöva bli så distraherad
 
Om det är något som är extra viktigt att det blir gjort tex byta sängkläder så börjar jag med det. Så blir det förhoppningsvis nästan klart i alla fall.
Och resten får bli som det blir.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 976
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp