Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

K

Klockmalvan

Jag har en "nära anhörig" som har ... "Problem", problem som hen kan få hjälp för. Effektiv hjälp. Personen åker som en jojjo in och ut ur mitt liv och jag är rätt trött på det.

Jag funderar på att ställa ett ultimatum: sök hjälp eller håll dig ur vägen.

Är det någon här som gjort det? Blev det bra eller gick det åt pipan?
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Teoretiskt så låter det ju bra.
Men pallar du att hen håller sig undan ?
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

ja, jag är ganska van vid det: Hen har åkt jojjo in och ut ur mitt liv de sista åren. Självvalt eller på uppmaning av mig.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Jag har en "nära anhörig" som har ... "Problem", problem som hen kan få hjälp för. Effektiv hjälp. Personen åker som en jojjo in och ut ur mitt liv och jag är rätt trött på det.

Jag funderar på att ställa ett ultimatum: sök hjälp eller håll dig ur vägen.

Är det någon här som gjort det? Blev det bra eller gick det åt pipan?

Hej!

Jag har gjort det. Tillslut.
I åratal stod jag vid hens sida, stöttade och hjälpte med det slutade med att jag höll på att gå sönder själv. Hen fortsatte i samma spår och jag orkade inte stå bredvid och titta på när hens liv gick sönder. Så tillslut satte jag ner foten och sa helt enkelt att antingen slutar du missbruka och söker vård då stöttar jag dig genom vilket helvete som än må komma eller så fortsätter du som du gör men då kommer inte jag vara en del av ditt liv längre.

Hen fick tid att tänka och jag tog reda på var hjälpen fanns och vilka vägar hen kunde välja men efter några veckor sa hen att det inte fanns något problem och att hen kommer att fortsätta leva som hen gör.

Det sista jag sa var att jag finns kvar här och när du är redo att göra en förändring kommer jag att stötta dig genom eld och vatten. Men jag klarar inte av att stå och se på.

Det var tungt, oerhört tungt. Men jag klarade inte att bära den bördan. Det blev för tungt helt enkelt. Jag tänker ofta på hur det går för henom, men jag har insett att jag kan inte göra mer än vad jag redan gjort och att det är upp till hen själv.

Lycka till!
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Tack för att du delade med dig.
Nu handlar det inte om missbruk i "mitt" fall utan om en sjukdom, och det är inte min partner så jag behöver inte "bära" hens problem på det sättet, däremot drabbas jag och familjen av det med jämna mellanrum....
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Självklart är det OK att göra så. Det handlar ju om ditt liv. Du kan inte hjälpa någon om du inte själv mår bra. Att erbjuda dig att finnas där den dagen din vän är redo för förändring tycker jag är fint.

Det är ju händelser som den du beskriver, som visar att ett visst beteende har och får konsekvenser.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Tack för att du delade med dig.
Nu handlar det inte om missbruk i "mitt" fall utan om en sjukdom, och det är inte min partner så jag behöver inte "bära" hens problem på det sättet, däremot drabbas jag och familjen av det med jämna mellanrum....

Fast missbruk är en sjukdom, eller för att vara helt korrekt så är det beroende som är det.
I alla fall enligt WHO.
 
Senast ändrad:
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Sant!!!!!!!!
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Dåså.

Då hade jag ställt ultimatum och hoppats på att hen söker den hjälp som hen behöver
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Jag har gjort det med 2 syskon. Den ena är schizofren och den andra var missbrukare vid tillfället. Jag orkade inte med personen som var sjuk eftersom allt var bra ena dagen, nästa dag var allt skit och tredje dagen ansågs jag inte vara värd att vara syster. Så var det i flera år innan jag helt enkelt inte tog kontakt mer och svarade inte heller på telefonsamtal eller liknande. Vi träffas ibland en gång om året, ibland inte alls.

Mitt andra syskon har alltid fått mycket hjälp, men när personen själv inte tänkte söka hjälp för sitt missbruk så gav jag upp. Missbrukare vägrar jag ha i närheten av mig och mina barn så jag tillät ingen kontakt förrän personen hade tagit sig ur missbruket.

Det känns ändå bra att ha satt gränser, att ha förstått hur mycket jag ska stå ut med och var gränsen går.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Jag har en "nära anhörig" som har ... "Problem", problem som hen kan få hjälp för. Effektiv hjälp. Personen åker som en jojjo in och ut ur mitt liv och jag är rätt trött på det.

Jag funderar på att ställa ett ultimatum: sök hjälp eller håll dig ur vägen.

Är det någon här som gjort det? Blev det bra eller gick det åt pipan?

Teflon är bra ibland. Det handlar inte så mycket om att säga nej, men att inse vem som har problem och med vad.

man kan se det så här... De flesta är är oerhört kompetenta att hantera sina bekymmer, missbrukare kan fixa alkohol lite när som på dygnet, komma över droger. Helt klart kompetenta att fixa en massa bekymmer som vi vanliga inte klarar av. Då kan det vara rimligt att anse/inse att missbrukaren kan lösa en massa andra saker också.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

man kan se det så här... De flesta är är oerhört kompetenta att hantera sina bekymmer, missbrukare kan fixa alkohol lite när som på dygnet, komma över droger. Helt klart kompetenta att fixa en massa bekymmer som vi vanliga inte klarar av. Då kan det vara rimligt att anse/inse att missbrukaren kan lösa en massa andra saker också.

Mycket riktigt. Många missbrukare är riktiga fixare som kan ordna det mesta. Det gäller bara att applicera dessa egenskaper i livet utan droger. Och det kan vara väldigt svårt vad jag har förstått. Men omöjligt är det inte.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Jag har gjort det och det fungerade bra. Personen ville ha kvar vännerna i sitt liv och insåg att beteendet inte är rimligt och började jobba och tänka på sina problem på ett annat sätt.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Jag tänker ofta på hur det går för henom,

Ursäkta (!!!:bow:) helt off topic, men vad är det för idé att skriva hen och hen och hen om man ändå sen skriver henom? Då vet man ju att det handlar om en man. Varför inte skriva han och honom?
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Ursäkta (!!!:bow:) helt off topic, men vad är det för idé att skriva hen och hen och hen om man ändå sen skriver henom? Då vet man ju att det handlar om en man. Varför inte skriva han och honom?

För att det heter henne och honom = henom. ;) Alltså är inte könet avslöjat.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Jag har gjort en liknande grej, med min dåvarande bästa vän. Hon finns inte i mitt liv längre alls, något som väl i princip var ett passivt val från båda sidor om man kan säga så. Visst, jag saknar henne, men den sista tiden var hon inte min vän utan mer en patient som jag blev någon slags psykolog för och fick ta hand om när saker och ting sket sig för henne, för de perioder där hon mådde bra såg/hörde jag inte av henne. Så för mitt eget måendes skull var det det bästa som kunde hända. Det finns professionell hjälp att få hos folk som är utbildade till att hantera det, vänner kan inte ta det ansvaret. Så ja, jag anser att du gör helt rätt i att ställa ett sånt ultimatum.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

För att det heter henne och honom = henom. ;) Alltså är inte könet avslöjat.

ÄR det verkligen så?
...och vari ligger det farliga i att avslöja könet på en okänd kompis av en okända bukefalist?

Jo, jag är en stor "hen" motståndare!!!:wtf::rage::eek::arghh:
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

ÄR det verkligen så?
...och vari ligger det farliga i att avslöja könet på en okänd kompis av en okända bukefalist?

Jo, jag är en stor "hen" motståndare!!!:wtf::rage::eek::arghh:

För att könet inte har med saken att göra. Vi diskuterar en människa och för mig är könet helt ointressant då. För att göra saken enklare helt enkelt.

Hade också svårt för hen tidigare, men nu ser jag poängen med det.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Jag har gjort en liknande grej, med min dåvarande bästa vän. Hon finns inte i mitt liv längre alls, något som väl i princip var ett passivt val från båda sidor om man kan säga så. Visst, jag saknar henne, men den sista tiden var hon inte min vän utan mer en patient som jag blev någon slags psykolog för och fick ta hand om när saker och ting sket sig för henne, för de perioder där hon mådde bra såg/hörde jag inte av henne. Så för mitt eget måendes skull var det det bästa som kunde hända. Det finns professionell hjälp att få hos folk som är utbildade till att hantera det, vänner kan inte ta det ansvaret. Så ja, jag anser att du gör helt rätt i att ställa ett sånt ultimatum.

Jag känner verkligen igen det där. Att bli terapeut åt sina vänner. Eller i ditt fall vän.
Jag är mån om hur folk mår och många mina relationer har slutat med att jag har blivit en terapeut och det har blivit fruktansvärt tungt att bära.
Nu har jag dock fått nog så jag brukar sätta ner foten när jag känner att det blir för mycket. Men det är inte helt lätt. För jag vill hjälpa mina vänner.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 030
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 121
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 217
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 042
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp