Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

ÄR det verkligen så?
...och vari ligger det farliga i att avslöja könet på en okänd kompis av en okända bukefalist?

Jo, jag är en stor "hen" motståndare!!!:wtf::rage::eek::arghh:

Håller verkligen med. Varför skulle könet vara så farligt att avslöja i detta fall?
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

ÄR det verkligen så?
...och vari ligger det farliga i att avslöja könet på en okänd kompis av en okända bukefalist?

Jo, jag är en stor "hen" motståndare!!!:wtf::rage::eek::arghh:

Instämmer också. Det blir bara jobbigt och läsa och det är för mig helt ovidkommande om det handlar om en kvinna eller man. Vill man nu av någon anledning mörka könet fungerar "personen" "kompisen", "släktingen", "A" alldeles utmärkt och blir (i alla fall för mig) betydligt mer lättläst.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

För att det heter henne och honom = henom. ;) Alltså är inte könet avslöjat.

Eller så kan man skriva Personen eller han/hon. Jag ogillar verkligen hen-begreppet. Språket är komplett utan det. Förlåt OT!

Har inget bra svar TS, jag har inte någon bra erfarenhet av ditt problem. Min enda kontakt med en missbrukare resp. en sjuk slutade båda med totala brytningar.
Det enda råd jag kan ge är att bryta när du själv börjar må dåligt av kontakten.
Det värsta är att om du ställer ultimatumet kan du bli utsatt för s***-snack som hämnd av personen. Det är väl en reaktion på att man vill hämnas på en som överger en, antar jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Eller så kan man skriva Personen eller han/hon. Jag ogillar verkligen hen-begreppet. Språket är komplett utan det. Förlåt OT!

Ja, det kan man. Men alla kanske inte vill? Bara för att du inte gillar hen-begreppet behöver ju inte alla rätta sig efter det. ;) Det finns de som ogillar det och det finns de som gillar det, enda skillnaden jag kan se är att man aldrig ser någon som använder hen klaga på att andra inte gör det. Men om man ogillar begreppet måste man tydligen påpeka det tydligt för alla som använder det...

Ser inte varför det är så svårt att bara låta bli att använda det själv och låta dem som vill använda det göra det.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Jag har brutit kontakten med en vän, p.g.a. att den här personens psykiska problem höll på att dra ner mig (och andra) i fördärvet också. Det var fruktansvärt, vi var gamla barndomskompisar, hade känt varandra hela livet, bodde kvar på samma lilla ort, och allmänheten hade j-vligt mycket åsikter. Det fanns de som helhjärtat förstod varför jag bröt, oftast personer som själva varit nära person X och sett hur personen uppträdde, men det fanns också de som fördömde mig, för att jag inte ställde upp för en sjuk vän.

Personen använde mig som ett sätt att försöka rymma från sina föräldrar och psykvården, sa att X skulle hälsa på mig, men tog i själva verket en buss långt bort, och sen kom föräldrarna hem till mig och gapade och skrek. Personen var arton, men jag var minderårig, och till slut tyckte mina föräldrar att det fick vara nog. Vi gick i samma skola upp till nian, men började på olika gymnasier därefter. Personen skrev ut mina scheman från nätet, satt och väntade utanför salarna när jag slutade, och vägrade låta mig vara med mina nya klasskompisar, alternativt följde efter som en skugga.

Jag bröt som sagt helt. Vi hade ingen kontakt på minst två år. Sen tog personen livet av sig. Då började det pratas igen, det fanns de som tyckte att jag var delaktig i det som inte tog mitt ansvar och ställde upp för person X. Dessa kommenterar fälldes oftast av någon annan gammal barndomskompis som inte ens ställt upp för X medan X var frisk. Det har gått några år nu, och ju äldre jag har blivit, ju tacksammare blir jag mot både mig själv och mina föräldrar som såg till att jag bröt i tid. Personen hade bara dragit ner mig också, till ingen nytta. Inget jag hade kunnat göra hade gjort X frisk.

På ett sätt var det inte ens min kompis X längre. Den "riktiga personen" försvann, och det var bara sjukdomen kvar. En sjukdom fylld med lögner, påhittade historier och sinnessjuka flyktplaner som personen ville ha hjälp att sätta i verket. Man kan inte ta på sig ansvaret för en annan människa på det sättet. Känner du att du/din familj skulle må bäst av att bryta kontakten med den här personen, så gör det!
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Ja, det kan man. Men alla kanske inte vill? Bara för att du inte gillar hen-begreppet behöver ju inte alla rätta sig efter det. ;) Det finns de som ogillar det och det finns de som gillar det, enda skillnaden jag kan se är att man aldrig ser någon som använder hen klaga på att andra inte gör det. Men om man ogillar begreppet måste man tydligen påpeka det tydligt för alla som använder det...

Ser inte varför det är så svårt att bara låta bli att använda det själv och låta dem som vill använda det göra det.

:bow: :bow:

Tycker det börjar bli så tröttsamt med alla som bara mååååste ta sig friheten att kommentera och klaga på alla som använder "hen". Det är ett litet jävla ord, herregud. Och SundanceKid väljer väl för guds skull själv om hen (:nailbiting:) vill avslöja könet på personen hen skriver om eller inte (oavsett vilket sätt anonymiseringen sker på). Det har väl ingen annan med att göra.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Ja, det kan man. Men alla kanske inte vill? Bara för att du inte gillar hen-begreppet behöver ju inte alla rätta sig efter det. ;) Det finns de som ogillar det och det finns de som gillar det, enda skillnaden jag kan se är att man aldrig ser någon som använder hen klaga på att andra inte gör det. Men om man ogillar begreppet måste man tydligen påpeka det tydligt för alla som använder det...

Ser inte varför det är så svårt att bara låta bli att använda det själv och låta dem som vill använda det göra det.

OT, men jag kunde inte sagt det bättre själv. Tack.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Ja, det kan man. Men alla kanske inte vill? Bara för att du inte gillar hen-begreppet behöver ju inte alla rätta sig efter det. ;) Det finns de som ogillar det och det finns de som gillar det, enda skillnaden jag kan se är att man aldrig ser någon som använder hen klaga på att andra inte gör det. Men om man ogillar begreppet måste man tydligen påpeka det tydligt för alla som använder det...

Ser inte varför det är så svårt att bara låta bli att använda det själv och låta dem som vill använda det göra det.

För att det inte är ett riktigt ord och för att det förfular språket samt är överflödigt.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

För att det inte är ett riktigt ord och för att det förfular språket samt är överflödigt.

Det finns ingen språk-regering som bestämmer hur vi får skriva eller uttrycka oss. Tack och lov.

Språket förändras ständigt och nya ord tillkommer samtidigt som gamla faller bort.

Hen är ett skrivet ord som jag själv finner väldigt praktiskt. Jag har aldrig hört det i talspråk faktiskt.

för mig med rötter i ett grannland känns det helt naturligt. I min släkts språk finns inte skilda ord för han och hon. Det heter samma sak. Att ha det i svenskan är för mig inget konstigt.

Själv är jag extremt allergisk mot både dom och våran. Men de används.

Slut OT.
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

Ja, det kan man. Men alla kanske inte vill? Bara för att du inte gillar hen-begreppet behöver ju inte alla rätta sig efter det. ;) Det finns de som ogillar det och det finns de som gillar det, enda skillnaden jag kan se är att man aldrig ser någon som använder hen klaga på att andra inte gör det. Men om man ogillar begreppet måste man tydligen påpeka det tydligt för alla som använder det...

Ser inte varför det är så svårt att bara låta bli att använda det själv och låta dem som vill använda det göra det.

:bow: Helt rätt!

För att det inte är ett riktigt ord och för att det förfular språket samt är överflödigt.

Fast vad defenierar ett "riktigt ord" för dig då? Det är ju ändå medtaget i SAOL om jag inte missminner mig?
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

sen förlåt för OT!

TS: Tycker absolut man kan ställa ultimatum när man mår dåligt i en relation så som du beskriver det! Har inga erfarenheter av liknande situationer dock, men det har du ju fått bra exempel på i tråden :)
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

För att det inte är ett riktigt ord och för att det förfular språket samt är överflödigt.
Men det är ju din subjektiva åsikt??! Så varför sabba en hel tråd med OT-babbel om ett jäkla ord som inte kränker nån bara för att du inte gillar det???

Jag stör mig när folk skriver ursch eller urs istället för usch men inte fan sabbar jag alla hundraelva trådar där folk stavar fel.

Seriöst, ni hen-hatare är ju helt rabiata. Hur kan man hata ett ord så mycket? :confused:
 
Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?

För att det inte är ett riktigt ord och för att det förfular språket samt är överflödigt.
Håller med Hedinn och undrar precis som Ceta hur du då definierar ett riktigt ord?

Att du tycker att det är överflödigt och förfular språket är ju en personlig åsikt och alltså helt irrelevant för huruvida ordet existerar eller inte.

Det är bortom mitt förstånd hur ett litet pronomen kan uppbringa sådant hat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 016
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 121
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 217
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp