Sv: Ställning bakifrån
Handlar tråden om att påverka reflexmässigt? Då har jag nog missuppfattat.
I övrigt fattar jag inte ett jota av vad du skriver - kan du ta det på svenska?
Nja jag brukar gå på trådens titel -
ställning bakifrån i det här fallet, i min värld så kan man inte få till det om man inte använder sig av balanserande reflexer
vad det gäller svenskan så kan jag försöka förklara jämnvikt
om du har en människa som står rakt upp och ned i en symmetrisk korrekt hållning så hamnar tyngdpunkten i mitten någonstans strax under naveln
Om denna människa börjar hålla ena armen rakt ut så kommer tyngdpunkten förskjutas åt det hållet - muskler på andra sidan måste börja hålla emot så att personen fortfarande står rakt ( om du inte behärskar en speciell teknik)
Om du så ytterligare fläskar på med en matkasse i den armen som håller armen rakt ut - så kommer personen automatiskt flytta ut en fot under armen med kassen eftersom det blev en så dramatisk tyngpunkts förskjutning nu är man inte ens i närheten av jämnvikt
allt ovan styrs av reflexer
och ovan beskriver rätt så bra vad som förorsakar en ut skjuten bog - ajaj här kom en massa vikt som vi måste räta upp - ut med frambenet som stötta
Man behöver inte vara vare sig elitdansare eller elitidrottare för att lära sig hantera de förändringar i tyngdpunkten som uppstår varje gång hållningen /formen ( böjd tex, ställd tex) förändras - vilket den dessutom gör i varje steg eftersom vi inte sitter på en plasthäst - ibland är höger fram längst fram ibland är vä fram längst fram, eller åt sidan eller i trav eller i galopp - tyngdpunkten ändras hela tiden
Men man kan lära sig hantera detta på ett sätt som fortfarande tillåter rörelser.
En del reagerar på ordet optimal - men man vill ju hellre få en 8 på en rörelse än en 6:a
det stycket som du ville ha på svenska handlar om att sidböjning sker tillsammans med rotation i ryggraden
Sitt på stolen - i (dans) hållning ( vare sig svank eller krumrygg) - böj höger genom att hålla ned höger axel
och igen - i hållning - böj höger genom att hålla ned och bak höger axel - tjolahopp vad det går mycket längre
Igen - - i hållning - men tvärtom - ned och fram med höger axel - tvärstopp
Här har vi Totola som inte får igenom sin ställning - och hennes tränare som vill att hon skall fippla med tygeln
Hästen är i sin naturliga rotation dvs ena bogen längre fram och ned (tornutskotten tippade) - den vill inte gärna ställa åt det håll där bogen är fram och ned - öronen pekar åt det hållet för då ber man om en rotation i halsen som är motsatt den rotationen man har i ryggen
beroende på hästens och ryttarens
naturliga snedhet så kommer skänkelvikning tex vara lättare åt ena hållet - åt det håll som hästen är naturligt roterad - den är redan på väg åt det hållet
Swedish enough for you?