Stäms för hästförsäljning

(Göteborgs-Posten) Mamman köpte en häst till sin dotter för 200 000 kronor av säljaren i Kungsbacka kommun. Men det visade sig att hästen var skadad och kvinnan kräver nu pengarna tillbaka. Relaterat Det var i mars förra året som hästen såldes. Enligt uppgifter hade den tidigare varit till försäljning för 400 000...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stäms för hästförsäljning

I första hand vill hon ha tillbaka pengarna o i andra hand ett prisavdrag på 180 000 om inte det funkar???
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

mmm..

Man undrar lite vad skillnaden är??

/Lavinia (ok det är 20.000)
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

Ja, en användbar tävlingshäst i Msv klass a 200.000:- kan ju vara väldigt snäll och trevlig. Men håller den inte för tävling sjunker ju värdet dramatiskt. Dvs eftersom den inte håller för tävling kan de tänka sig behålla den som promenadhäst a 20.000:-. Var väl ett ganska sympatiskt förslag tycker jag!
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

Ja, en användbar tävlingshäst i Msv klass a 200.000:- kan ju vara väldigt snäll och trevlig. Men håller den inte för tävling sjunker ju värdet dramatiskt. Dvs eftersom den inte håller för tävling kan de tänka sig behålla den som promenadhäst a 20.000:-. Var väl ett ganska sympatiskt förslag tycker jag!
kl
Om hästen visade sig frisk vid köpetillfället och enligt veterinärintyg så var den det så då tycker jag inte att en häst kan reklameras.
Andra förhållanden, annan ryttare, annat sätt att träna...ja då kan det gå fort att göra en fullt frisk häst totalt förstörd på bara några månader. Hästen kan ju också ha råkat ut för någon olycka (legat fast i boxen tex) som kan påverka.
Bara för att en häst har kostat mycket pengar är det ju ingen garranti för att den för all framtid kommer att vara ohalt och funka problemfritt. Hästar är inga maskiner och människor som inte begriper det får hålla på med något annat.
gulan
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

Det är juridisk taktik. Köpet kan inte hävas om felet inte är väsentligt. Är felet inte väsentligt kan man få prisavdrag. Har man inte begärt båda kan man inte komma och göra det senare. Ombudet har säkrat upp möjligheterna.
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

Man har alltid två olika krav, ett där man kräver återgång och hela summan tillbaka alt ett prisavdrag för hästen dvs kraftigt reducerat pris där man vet om förutsättningarn med hästen.

Man kanske vill använda den till avel eller behandla den för skadorna med andra metoder
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

Ja, en användbar tävlingshäst i Msv klass a 200.000:- kan ju vara väldigt snäll och trevlig. Men håller den inte för tävling sjunker ju värdet dramatiskt. Dvs eftersom den inte håller för tävling kan de tänka sig behålla den som promenadhäst a 20.000:-. Var väl ett ganska sympatiskt förslag tycker jag!

Ja jag håller med
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

kl
Om hästen visade sig frisk vid köpetillfället och enligt veterinärintyg så var den det så då tycker jag inte att en häst kan reklameras.
Andra förhållanden, annan ryttare, annat sätt att träna...ja då kan det gå fort att göra en fullt frisk häst totalt förstörd på bara några månader. Hästen kan ju också ha råkat ut för någon olycka (legat fast i boxen tex) som kan påverka.
Bara för att en häst har kostat mycket pengar är det ju ingen garranti för att den för all framtid kommer att vara ohalt och funka problemfritt. Hästar är inga maskiner och människor som inte begriper det får hålla på med något annat.
gulan

Håller inte med dig.
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

det jag reagerar på är att hästen är nedsatt 200 000 kr och köparen tyckte det var förmånligt. Funderar man inte på varför?

Sen ska man aldrig sälja häst oavsett men jag skulle verkligen fundera på nedsättningen av pris.
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

Det finns alldeles för få uppgifter i artikeln för att man ska kunna det ena eller andra om den här affären.
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

Fast det lär ju vara betydligt lättare att sälja en häst för 200 än 400. Sen kan det ju vara så att ägaren helt enkelt övervärderade hästen, det är ju inte direkt ovanligt.

I övrigt håller jag med masse. Man får ju iprincip ingen info i artikeln så det är ju omöjligt att dra några slutsatser.
Det jag spontant tänker är att den nya ryttaren kanske har snedbelastat hästen rejält, men det kan ju lika gärna vara något annat.
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

kl
Om hästen visade sig frisk vid köpetillfället och enligt veterinärintyg så var den det så då tycker jag inte att en häst kan reklameras.
Andra förhållanden, annan ryttare, annat sätt att träna...ja då kan det gå fort att göra en fullt frisk häst totalt förstörd på bara några månader. Hästen kan ju också ha råkat ut för någon olycka (legat fast i boxen tex) som kan påverka.
Bara för att en häst har kostat mycket pengar är det ju ingen garranti för att den för all framtid kommer att vara ohalt och funka problemfritt. Hästar är inga maskiner och människor som inte begriper det får hålla på med något annat.
gulan

jag håller med dig!
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

Nu vet vi inte vad som hänt här men det finns många fel som inte syns vid besiktning.
Ibbland kan det tex räcka att vila en knackig häst nägra veckor innan besiktning för att den skall gå igenom.
PL
 
Sv: Stäms för hästförsäljning

Som många säger så går det inte att dra några slutsatser, uppgifterna är alltför knapphändiga, men självklart ska man kunna reklamera, många ofräscha hästar går att få igenom en besiktning om man är tillräckligt ful och låter hästen vila, ger smärtstillande mm. Det vore en dröm för oärliga säljare oavsett bransch att ta bort möjligheten till reklamation bara för att varan till synes var hel vid försäljning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Detta hästköp blev inte som jag tänkt mig, kan inte skylla någon annan än mig själv! Hästen var okomplicerad hos beridare och vi läser...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
18 509
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen såldes för 25 000 kronor, med sedan en skada upptäckts tvingades säljaren ta tillbaka hästen och betala 150 000 kronor. Så starkt...
2
Svar
22
· Visningar
2 055
Senast: Tassetass
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 062
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 404
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp