Bukefalos 28 år!

Stående kastrering eller på klinik nersövd?

J

Jozzi

Hej,

Jag har en islandshäst hingst på 1 år och 2 månader. Min veterinär har sagt att han är väldigt liten för sin ålder och har sagt att det skulle vara bra om han fick bli kasterad så fort som möjligt. Veterinären säger att kastreringen gör att han får växa lite mera.

Stämmer det att dom brukar växa till sig mera? Är det mycket?

Men jag undara också:
Ska jag köra in hingsten till en klinik som söver ner? Vad finns det för nackdelar och fördelar med det?
Eller ska jag låta en veterinär på hemmaplan kasterara han stående?
Vad är det för nackdelar och fördelar med det?

Det får kosta vad det kostar. Jag vill göra det som är säkrast.

Vad ska man tänka på sen efter kasteringen? Jag vet att man ska inte låta han få gå med ston påengång. Det tar ca en månad för att vara säker har jag läst.

Hur har ni gjort med era hingstar? och varför valde ni just den metoden?

Kasteringen kommer att bli i slutet av oktober isf. Hingsten har aldrig varit sjuk. Han är väldig mycket hanterad och är inte ett dugg hingstig om det inte är så att han går i samma hage som ston :)

//Jozzi
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Jag fick min hingst kastrerad, men det är länge sedan, 1990. Han var ett år och fyra månader då. Jag vet inte omhan direkt blev större eller så. Han var väldigt välbyggd och växte bra samt fick också en fin "hingstnacke", men om det beror på kastrering eller ej vet jag inte.

Då när vi kastrerade så ville inte veterinären göra sådant hemma pga infektionsrisk, men det är kanske olika från veterinär till veterinär? Vi åkte till en ATG-klinik där de kastrerade hästen stående. Ett snabbt och smidigt ingrepp i hans fall. Det kostade då 800 kr, men det är kanske lite dyrare idag?

Vår häst fick gå med ett sto och en valack direkt och det fungerade väldigt bra. Det är viktigt att hästen rör på sig, vi fick rådet att släppa ut i hagen direkt. Det är jätteviktigt att man kontrollerar såret så att det hålls öppet och rent.
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Min unghingst kastrerades stående på ingången av 2:a året, eftersom det medförde minst risker så valde jag detta sätt. Är bägge kulorna nere så är stående det enklaste och billigaste sättet, samt riskerna få.

Att söva och lägga hästen kan medföra en del risker, tex hade bekantingens häst allergi mot de medikamenter man ger vid sövning så det höll på att gå riktigt illa i det fallet även om det nu är sällsynt.

Jag tycker nog att min pålle ökade på tillväxttakten betydligt på bredden efter kastrering, och nu får man anse honom som minst normal eller lite över det normala. Tidigare såg han mer ut som en cykelslang, och var nog allmänt pinnig trots idoga försök till uppfodring.
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Jag har bara goda erfarenheter av stående kastration hemma. Mindre skaderisker både för häst, veterinär och medhjälpare och hästen kan genast komma ut och röra på sig.

Det går åt mer energi att vara hingst jämfört med vallack. Därför växer många tunna åringar till sig snabbt efter kastrationen. HH
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Jag håller med de två föregående talarna, stående hemma är att föredra förutsatt att båda kulorna är nere där de ska vara. :)
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

För tre år sedan så kastrerade jag en ponny och det gjordes stående på klinik. Kostade 800:- och allt gick väldigt smidigt både under ingreppet och läkningstiden efter.

Jag hade det motsatta problemet med min unghingst. Jag ville att han skulle vara under ponnymåttet, och då var det många som sa att man skulle behålla dom som hingstar så länge som möjligt, för kastrerade man tidigt så kunde växa på rätt så bra.
Vet inte om detta e sant, men vi väntade ett år extra med att kastrera, fall i fall :p
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Gjorde stående kastrering på min i februari (Var kallt så det drog ihop sig fint) och han var då 1 år och 7 månder. Och vi hade inte ens i närheten av något problem med honom. Han var ute i hagen igen tillsammans med den andra som vanligt efter 4 dagar.


Vad ska man tänka på sen efter kasteringen?

Jag gick med min morgon och kväll. Eller jag gick morgon i 15-25 minuter och sen longera på eftermiddagen. Sen fick han börja gå ute 2 dagen själv. men bra med rörelse så tömer sig själv. Jag gjorde inte nåt speciellt mer än att jag såg till att han rörde sig. och att det gick åt rätt håll.

och varför valde ni just den metoden?

För de 3 jag sett som blivit kasterarde på klinik har alla tre fått infektioner samt en av de föll konstigt vid sövningen har jag hört? :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Jag kastrerade min 5-åriga islänning liggande, sövd på klinik för två månader sedan. Kollade runt med olika veterinärer innan och de gav i stort sett samma svar; infektionsrisken är betydligt mindre om ingreppet görs på klinik, i steril miljö. Sen får man ju själv ta ställning till risken med att söva en häst, men denna sägs vara minimal.

När man kastrerar stående så lämnas såret öppet, ska dräneras av sig självt. Det kan bli ganska så kladdigt, särskilt om det är flugor och insekter ute med infektioner och var som följd. Hästen bör hållas i rörelse för att underlätta läkningen, dvs gå i hage/skrittas vid hand. Stående kastration bör undvikas maj-oktober pga ökad infektionsrisk.

Vid liggande kastrering sys såret igen, vilket alltså gör att infektioner får svårare att "hitta in". Men om en infektion skulle uppstå så får var och annat "klet" svårare att rinna ut eftersom inget eller endast ett litet hål finns kvar. Efter ingrepet bör hästen stå stilla på box i ca 5 dagar, därefter utsläpp i liten hage. Ridning efter 1 månad. Liggande kastration kan utföras året om.

Jag valde alltså liggande på klinik eftersom jag inte ville ta några risker med min nye prins. Det kostade 3.400 kr, jag lämnade honom på morgonen och hämtade vid 17-tiden samma dag. Vid ingreppet fick han penicillin i förebyggande syfte. Såret läkte fint och efter 10 dagar var stygnen borta.

LYCKA TILL!!
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

En STOR fördel med att kastrera hemma är ju att man slipper transportering av hästen samt den nya miljön på kliniken, vilka båda kan innebära stress för hästen - och stress underlättar ingen läkning. Jag skulle helt klart kastrera hemma. Dock är de allra flesta kliniker väldigt duktiga, men för hästens skull tror jag det är bättre att få vara kvar hemma.
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Hur länge bör man hålla hingsten i från ston??

Skall kastrera min gubbe nu i höst. Har bara sto och ett föl hemma. När kan man släppa ihop dom.
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Vår hingst släppte vi ihop med andra när såret hade läkt. Men han hade gått utan sällskap i 6 år så han behövde bli av med lite hormoner först med :p
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Jag kastrerade min tvååring i början av maj förra året, ståendes hemma. Det var lite i senaste laget kanske, men de (två st) fick penicillin i förebyggande syfte. De fick stå inne 8 timmar efter ingreppet, sen ut i hagen som vanligt. Vet tyckte att det var bra att de gick tillsammans, så de uppmuntrade varandra att röra på sig. De fick stå inne ett par nätter, sen ut som vanligt (gick på lösdrift). Efter en knapp månad fick de gå ut på bete med andra valacker plus ett sto, inga problem.
Själva ingreppet kostade 1500 tror jag, sen tillkom lite för vet.avgift, läkemedel och sånt. Så totalt knappt 2000 gick det på.
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Jag har fortfarande inte kunnat släppa ihop, tyvärr. :( Det kan ju bero på att han var så pass gammal (-00) vid ingreppet eller på att det går söta ston i hagarna runt stallet. Innan kastrationen gick han i hingsflock och nu har vi separata sto- och valackflockar.

Vi har försökt två ggr, först med hela valackflocken, 10 dagar efter ingreppet (det gick INTE), och sedan efter 6 veckor med bara en valack, men det gick inte alls. Han jagade den stackars valacken genom hela hagen med bakåtstrukna öron och såg riktigt arg ut. *skäms" Nu går han i hagen intill valackflocken och vi gör förhoppningsvis ett nytt försök om någon månad eller så. Då har det hunnit gå 3,5 månad. Annars hoppas jag på att det ska funka när stona slutat brunsta.

Hörde att på Island så räknar man med att de nykastrerade valackarna ÄR "hingstiga" den första sommaren efter kastrationen men att de på den andra sommaren är "valackar". Suck... Jag får väl se fram emot Beach 2006 alltså... :smirk:
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Tack för tipset, men jag har redan prövat bl.a. munkpeppar (smakar blä, tycker prinsen) och Stroppy Gelding. Känns så hemskt att ha honom alldeles ensam i stor hage. Han står och tittar längtansfullt på de andra genom staketet. De nosar på varandra och han visar inga tecken på aggressivitet. *hoppas!* Jag rider med de andra hästarna varje dag för att han ska få vänja sig. Han har varit väldigt ranghög hela sitt liv.
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Jag tänkte på dräktig het. Är det 2 veckor 1 mån som man skall hålla de ifrån stona efter kastrering.

Visstmåste man kolla så att han läker bra.
I mitt fall så får han FÖRSÖKA gå ensam i egen hage. Jag har bara 3 st sto föl och han som skall kastreras. Han är inte van att gå i egen hage.

Jag tror hösten är bättre för hingstigheten.
han har busat av sig hela sommaren. Kommer hem trött.
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Vi har nyss kastrerat två hingstar eller, den ena var klapphingst så han får lov att åka på klinik.
Men då sa iaf våran veterinär att det var bäst för hästen att bli kastraread stående för att hästens muskler inte mår bra av att ligga stilla under nersövning. Gör man det stående så stimuleras musklerna iaf. Han hade hört många fall där man hade kastrerat hästen på klinik och det hade uppstått komplikationer under operationen så att hästen hade blivit liggandes längre än vad som var tänkt. Hästen hade då fått muskelskador.
Visst blir eftervården lättare om ingreppet sker å klinik men om man gör kastreringen hemma under tidig vår eller höst när det inte är så mycket insekter så går det alldeles ypperligt att fixa det hemma! :banana:
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

keilir skrev:
Vi har nyss kastrerat två hingstar eller, den ena var klapphingst så han får lov att åka på klinik.
Men då sa iaf våran veterinär att det var bäst för hästen att bli kastraread stående för att hästens muskler inte mår bra av att ligga stilla under nersövning. Gör man det stående så stimuleras musklerna iaf. Han hade hört många fall där man hade kastrerat hästen på klinik och det hade uppstått komplikationer under operationen så att hästen hade blivit liggandes längre än vad som var tänkt. Hästen hade då fått muskelskador.
Visst blir eftervården lättare om ingreppet sker å klinik men om man gör kastreringen hemma under tidig vår eller höst när det inte är så mycket insekter så går det alldeles ypperligt att fixa det hemma! :banana:


Hur länge måste de gå i egen hage efter`?
När kan de gå tillsammans med sto och föl?
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

När de kan gå med ston vet jag faktiskt inte för vi har ston och valacker för sig, så det får du nog fråga någon annan. Men med andra valacker eller ja, hästens kompisar brukar vi vänta med en vecka eller något för att se hur läkningen går och så får man natruligtvis ta hänsyn till hur ont hästen har. Men rörelse är bara bra! Dock kanske inte världens galopper?? Men det kan vi iofs inte styra över heller mer än att vi kan ha dem i en liten hage eller själva i en hage.
 
Sv: Stående kastrering eller på klinik nersövd?

Jag har också hört att hästen blir "valack" alltså till beteendet snabbare om man låter den gå med andra hästar så snabbt som möjligt så att man inte fortsätter att behandla dom som hingstar. Vet dock inte om det stämmer...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 901
Senast: Rugge
·
Hästvård Inte bestämt mig för att kastrera men lika bra att fundera ut hur jag vill ha det ändå, om det blir kastrering ändå. B-ponnyhingst...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 706
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 503
Senast: Efwa
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp