Bukefalos 28 år!

Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Den dag jag får spola den där mellan benen lär ligga långt bortom när såret är läkt för länge sen, så som sagt någon spolning blir det inte.

Däremot ska ju självklart gegg tvättas bort - men som sagt det jag hört andra fått råd när de kastrerat är att INTE röra såret. (Däremot såklart tvätta bort söl som runnit på benen osv)
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Tror det kommer gå jättebra med din:).

Juno kastrerades stående och en sak jag är glad att vet. förberedde lig på är de stora klumpar levrat blod som brukar falla ur såret första gångerna man longerar och såren öppnas. Det var rejäla klumpar och jag hade troligen blivit lätt hysterisk om jag inte visste vad det var:p. Juno var helt opåverkad och verkade inte ha ont öht. Han gick på penicillin kanske fem dagar, minns inte helt.

Jag gjorde en tråd när det begav sig i slutet av januari förra året. Står mycket olika erfarenheter i den samt hur det utvecklade sig med Juno:).

När jag ringde till klinikerna här så gjorde den ena kliniken liggande kastration och den andra stående. DV ville inte kastrera i januari för det var för kallt(?!) så det var en privat vet som gjorde ingreppet.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Läst din förra tråd, mycket informativ =) Tack för påpekandet om klumparna, nu kanske vet påpekar det - men om inte så väldigt skönt vara förberedd. Jag kommer nog vara ett nervvrak i komplikationsskräck, så skulle nog få en hjärtattack om det började trilla ut klumpar om jag inte var beredd ;)
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Haha, den dagen som jag INTE får spola mina där finns inte. Har jag sagt att det ska göras så blir det så. Oavsett om jag måste ha brems, upplyft ben m.m till en början. Tillslut lär dom sig. Dessutom är jag själv för det mesta i stallet.

Jag duschar inte direkt med hård stråle rakt i såret om man säger så. Ljummet vatten och mjuk stråle (gammalt badrums-munstycke) mest runt omkring. Kontrollerar så såret är öppet och fin färg på det man ser.

Kan även droppa blod och sårvätska efter man rört på dom.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Frysskador i det öppna såret, min vet. vill inte heller kastrera om det är för kallt.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Haha, den dagen som jag INTE får spola mina där finns inte. Har jag sagt att det ska göras så blir det så. Oavsett om jag måste ha brems, upplyft ben m.m till en början. Tillslut lär dom sig. Dessutom är jag själv för det mesta i stallet.

Jag duschar inte direkt med hård stråle rakt i såret om man säger så. Ljummet vatten och mjuk stråle (gammalt badrums-munstycke) mest runt omkring. Kontrollerar så såret är öppet och fin färg på det man ser.

Kan även droppa blod och sårvätska efter man rört på dom.

Min hade säkert lärt sig med om jag hade haft spolspilta i stallet.. Fast det har jag inte. Jag tror på ett statistiskt säkerställt samband däremellan.

(Mina lär sig de med, men det tar längre tid när de de så sällan spolas)
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Jag har inte heller någon spolspilta (på sommaren duschas dom utanför stallet) men leder till ett stall i närheten med spilta där jag kan spola av dom. Har även vagnen på samma ställe när dom körs efter kastreringen.

Koagulatet ska man dock låta vara i fred dagarna efter kastrationen.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Jag har inte heller någon spolspilta men leder till ett stall i närheten med spilta där jag kan spola av dom. Har även vagnen på samma ställe när dom körs efter kastreringen.

Koagulatet ska man dock låta vara i fred dagarna efter kastrationen.

Blir så drygt leda dem två mil ;)

Jag spolar ute med slang på sommaren om de behöver tvättas (vilket de brukar få inleda våren med, sen är det ju olika om det blir ngn mer tvätt eller hur många), men när det gäller svampa av svett etc så just svampar jag.

Så lilla herrn är extremt snäll att svampa och tvätta med svamp och hink, det kan man göra med honom lös. Men den där vattenslangen har han mött för få ggr för att vara helt imponerad av. Och jag tror inte vi ska börja träna just som nykastrerad..
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Då är dom ju snällast ;-) 2 mil var kanske i längsta laget.

Upplevt att vissa kan vakna till och bli hingstigare nån dag efter ingreppet.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Jo läst det, att vissa tycks få nån "hormonrusch" direkt efter. Min är ju helt ohingstig nu, och har inte mycket för att slå på stora trumman heller. Varken jag eller äldre valacken blir nog så himla imponerade av hingstighet ;) Så det ska förhoppningsvis vara hanterbart, om inte annat får man trösta sig med att det garanterat går över i sådana fall.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Frysskador i det öppna såret, min vet. vill inte heller kastrera om det är för kallt.

Jo det må vara hänt. Men av de fem veterinärer jag pratade med på kliniker och privat var DV de enda som ansåg att kylan var ett problem. Nu var det heller inte så kallt när han skars, typ -5- -10. DV ville vänta till tidigast april, vilket jag tycker hade varit sju resor värre med all lera som hade stänkt rakt upp i såret...
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Hos oss kan det vara - 30 och då vill dom nog inte kastrera skulle jag tro. Mina har kastrerats i December och Februari (akut då hästen vart riktigt elak över en natt och sattes i boxarrest)
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Kastrerade min hingst som jag hade förut ståendes hemma i stallet. Inga problem under tiden och inte efteråt heller.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

*KL*

Nu är han valack. Inga problem att kastrera, han hade två kulor nere dagen till ära, men vet tror inte han hade kunnat dra upp dem så man inte kunnat plocka ner dem ändå (dvs hade han hissat hade man fått tag i dem ändå). Två fullt normala testiklar med både normal storlek och placering är nu i soptunnan. Som bonus rök vargtänderna efteråt med. DV tyckte ju inte de behövdes tas bort då de var så pyttesmå (jag höll inte riktigt med...). Denna vet som är utb på tänder visade mig varför de var så små - bettet har slitit ner dem trots att han haft bett mindre än tio ggr.. Så efter visst besvär rök de med, satt stenhårt och hade stoora rötter.

En mycket drogad ponny (vi fick ge lugnande FYRA ggr..) står nu och svajar i sin box, med blod droppandes från sina privata delar och dreglandes blod ur munnen. Jag tror inte han tycker det här är en av hans bättre dagar i livet. Stackarn. Han som blev så förtjust i veterinären innan och utnämnde henne till sin nya bästa kompis. Det var innan hon började jobba ;)
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Hur är det med honom idag? Får han penicillin el smärtstillande? Verkar vara väldigt olika det där med eftervård.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Knapplån.

Gjorde en stående kastrering hemma i stallet imorse på en 3 årig hingst med stora pungkulor. Än så länge har allt gått bra, och han går helt utan mediciner. Bara om behov uppstår, så ska han få något.
Han fick stå inne i 6 timmar efteråt, tills blödningen upphört nästan helt, och sen dess är han ute på lösdriften igen utan problem.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Jag har varit med på ca 10 stående kastreringar hemma i stallet på hingstar från 1-3år. De fick stå på box över natten med rent spån och dagen efter fick de gå ut i torr hage. Vi kastrerade då 2-5 hingstar i taget, dem gånger jag varit med. Så dem har stått tillsammans i hagen efteråt. Efter ca 1 vecka har de fått gå ut i hingstflocken igen. Helst kasteras dem på vintern, mindre risk för komplikationer då.
Endast en av alla hästar fick vi ge penicillin pga han svullnade upp och fick lite feber. De andra har klarat sig bra efteråt :)
Alla har haft öppna sår; inga stygn.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Hur är det med honom idag? Får han penicillin el smärtstillande? Verkar vara väldigt olika det där med eftervård.

Nej, inget penicillin och inget smärtstillande.

Herrn är dock helt obekymrad =) Kom galopperandes imorse så blodet stänkte, som sagt helt obekymrad. Nu på kvällen var han lite svullen, är ju svårt säga om det är lite/normalt/mycket då jag inte har något att jämföra med. Men pigg som en liten spigg, bock och brall när jag longerade lite, och raska steg på promenaden. Så jag tempade faktiskt inte ens..

Får väl se hur det ser ut imorgon, jag tyckte varken longering eller promenad gjorde eg något med svullnaden. Kom inte ut så mycket blod och gojs heller, men fick torka bort fällpäls som fastnat i blodet och kanske täppt igen lite. Sen drog han ett rejs i hagen, och då kom det ut lite blod och sårvätska i alla fall, så vi får väl se. Han var ordentlig sölig på benen både imorse och ikväll så förhoppningsvis rinner det ut tillräckligt. Är nog bara jag som är nojig att det ska slutas för fort.

Tillägg: Vet tyckte att om han får ökad temp, så enligt hennes erfarenhet berodde det i de flesta fall på att det täppts igen och inte dränerat. Och om man då fick det att öppna sig igen, i första hand med longering/rörelse, och i andra hand med att med rena händer (helst handskar) "peta upp" såren så det kunde rinna ut, så går tempen ner igen. Att temp och svullnad INTE automatisk var lika med infektion och antibiotika. Berättade om ett kallblod hon kastrerat som fick hög feber och svullnade. Hon fick komma ut och sedera den lite så de kunde öppna upp såren igen. Kom inte ut mycket, men på mindre än en halvtimme gick febern ner till normal (och höll sig sedan där).

Så hon var restriktiv med PC och vill inte sätta in det "direkt" ens vid svullnad och höjd temp. Däremot om det inte hjälpte att få igång dräneringen igen utan febern kvarstod, då naturligtvis PC. Fast var enligt henne själv väldigt sällan hon behövt sätta in det.
 
Senast ändrad:
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Låter som det går kalas med din lilla häst:). Viss svullnad får nog ses som helt normalt. Juno såg helt normal ut och var utan svullnad inom två veckor. Var kanske tom kortare tid. Men vet att jag de första tre dagarna tyckte det såg rätt hiskeligt ut. Men Juno var lika pigg som din så kan inte säga att jag var nämnvärt orolig:).
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Låter som det går kalas med din lilla häst:). Viss svullnad får nog ses som helt normalt. Juno såg helt normal ut och var utan svullnad inom två veckor. Var kanske tom kortare tid. Men vet att jag de första tre dagarna tyckte det såg rätt hiskeligt ut. Men Juno var lika pigg som din så kan inte säga att jag var nämnvärt orolig:).

Jo, svullnar gör det ju alltid vid öppen. Det jag menade med att jag inte vet om det här är lite/normal/mycket för jag har inget jämföra med, aldrig kastrerat ngn förr ju. Köpt dem kastrerade. Men jag är inte orolig för svullnaden så, däremot lite nojig över att det dränerar för lite. Hur mycket droppade/kom det för Juno efter första dygnet?

Men så länge han är pigg och glad så är det ju bara att tacka och ta emot och fortsätta hålla tummarna.

Min stackars mamma tyckte glatt imorse när hon undrade hur det var med honom och jag svarat "Verkar vara alldeles utmärkt", att "Vad skönt, då är faran över nu då?". Och jag fick informera henne om inte bara att det var ca tre veckor tills dess, utan också att nej mamma, risken sjunker inte för varje dag som går, för infektion är det tyvärr snarare så att första tiden ökar risken för att sedan sjunka.:: ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag var det dags för ettårsvaccin och veterinären lyssnade och kände överallt. Tydligen är ena kulan uppe i ljumsken och Ozzy är därmed...
Svar
3
· Visningar
2 157
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 235
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 443
J
Hästvård Hej, Jag har en islandshäst hingst på 1 år och 2 månader. Min veterinär har sagt att han är väldigt liten för sin ålder och har sagt...
Svar
19
· Visningar
2 462
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp