Ständig Uvi

Mathilda77

Trådstartare
Jag har en tik som blev kastrerad när hon var 1 1/2 år p.g.a Pyo .

Hon är idag 5 år gammal och hon läcker urin och har fått propaline 3 ggr/ dag vilket inte har hjälpt henne , hon kissar inne nästan varje natt och ibland även på dagen.

Hon får ofta Uvi och /eller kristaller i urinen.

Hon har legat inne på djursjukhus 5-6 ggr för utredning om varför det kommer tillbaka ,men detta är tydligen kroniskt på henne.

Hon har ätit antibiotika i fler omgångar som bara hjälp ett kort tag och sedan är det samma sak igen.

Var hos veterinären i dag igen som konstaterade kraftig Uvi och nu blir det Baytril 150 mg i 10 dagar och sedan återbesök för att se om det gått över.

Jag märker att hon inte mår bra av att detta kommer tillbaka så ofta och pratade med Veterinären idag om ev avlivning ,just för hennes skull,för detta är ju inget drägligt liv för en hund.

Har gjort allt som jag kan göra för henne i nuläget , så snälla bukefalister ,tycker ni att jag gör helt galet om jag låter henne somna in.....
 
Sv: Ständig Uvi

Jag har också haft en tik som blev inkontinent efter kastrering. Fråga om de kan skriva ut rinexin till din hund istället, 1-2 tabl. om dagen och billigare än propaline. Propaline fungerade inte heller på min hund och jag tyckte det var väldigt osmidigt att ge henne den där sirapen. Provsmakade den en gång och den smakade verkligen giftigt, inget jag ville ge till hunden flera gånger om dagen.
 
Sv: Ständig Uvi

Jag har också haft en tik som blev inkontinent efter kastrering. Fråga om de kan skriva ut rinexin till din hund istället, 1-2 tabl. om dagen och billigare än propaline. Propaline fungerade inte heller på min hund och jag tyckte det var väldigt osmidigt att ge henne den där sirapen. Provsmakade den en gång och den smakade verkligen giftigt, inget jag ville ge till hunden flera gånger om dagen.


Jag skulle inte ge något mer än antibiotika nu i 10 dagar för att se hur det verkar ,men vet ju med mig att när kuren är över så kommer Uvin tillbaka, är det ett värdigt liv för en hund att ständigt få detta och aldrig må bra.

Alla tänkbara undersökningar är gjorda flera gånger om typ röntgen av urinblåsa,ultraljud,massa blodprover och det finns inget som är fel på henne.....
 
Sv: Ständig Uvi

Har du testat att gå till en annan veterinär?

Min (numera avlidna) hund hade svår njurbäckeninflammation i 1,5 månad och var döende. Hon fick också Baytril utskrivet, som ju då skulle hjälpa enligt baktprover, men det hjälpte inte ett skit. Till slut bytte jag veterinär, skulle åka och avliva hunden, då han propsade på byte till sulfa som antibiotika. Hunden blev frisk och hade aldrig problem igen.

Min andra är också inkontinent och får Rinexin, vilket funkar väldigt bra.
 
Sv: Ständig Uvi

Har du testat att gå till en annan veterinär?

Min (numera avlidna) hund hade svår njurbäckeninflammation i 1,5 månad och var döende. Hon fick också Baytril utskrivet, som ju då skulle hjälpa enligt baktprover, men det hjälpte inte ett skit. Till slut bytte jag veterinär, skulle åka och avliva hunden, då han propsade på byte till sulfa som antibiotika. Hunden blev frisk och hade aldrig problem igen.

Min andra är också inkontinent och får Rinexin, vilket funkar väldigt bra.


Har haft massor av olika veterinärer som undersökt henne eftersom hon haft detta till o från hela sitt liv.

Idag hade vi våran vanliga veterinär och hon bara älskar min hund och skulle absolut inte rekommendera avlivning om hon inte tyckte att det var det bästa för min hund...............
 
Sv: Ständig Uvi

Jag förstår att du funderar mycket på vad som är det rätta att göra.
Min tiks inkontinens var en av de anledningar som gjorde att jag till slut valde att ta bort henne, hon hade annan problematik också. Det är tragiskt när de inte kan styra över blåsan och läcker, särskilt när de får det i ung ålder och får leva med det resten av livet.
Du har fått lite tips i tråden, men väljer du att låta henne somna in tycker jag inte att du tar fel beslut. Är hon aldrig frisk och har ont tycker jag inte du gör henne en tjänst om du håller kvar henne för länge. Säger hjärtat att det är rätta beslutet?
Jag funderade länge på hur jag skulle göra med min älskade tik och i slutskedet ville jag bara ha bekräftelse av andra att jag fick tänka de tankarna och fatta det beslutet.
 
Sv: Ständig Uvi

Jag hade iaf testat Rinexin, vi fick effekt direkt efter första tabletten och det är billig medicin.

Men det verkar ju konstigt att det hela tiden blir så här. Jag antar att kost och miljö är undersökt? Specialkost och att inte hunden tex fryser.
 
Sv: Ständig Uvi

Det är samma verksamma ämne i båda läkemedlen, men jag upplevde enorm skillnad. Propaline har en kort halveringstid, är dyr, omständlig och hjälpte inte min hund överhuvudtaget. Rinexin däremot hjälpte enormt när det doserades rätt, i vissa perioder fick hunden de två tabletter om dagen hon var ordinerad, andra perioder räckte en tablett varannan dag. Hängde ihop med hur mycket hon drack och hur mycket hon var ute.
Jag kan tänka mig att veterinärer i första hand skriver ur propaline eftersom den är framtagen till djur, det är nog många som inte känner till rinexin (märktes när jag bad om recept).
 
Sv: Ständig Uvi

Ska fråga min veterinär om Rinexin och se vad hon säger ,självklart vill jag ha kvar min hund och gör allt jag kan för att hon ska bli bättre.

Lady Vip: Hon får färskfoder sedan 6 mån tillbaka .
Hon får alltid en filt över sig när hon vilar och även i bilen om det är kallt ,på nätterna sover hon under mitt täcke.
 
Sv: Ständig Uvi

Jag är verkligen för färskfoder, men, OM hunden har nåt fel på ex njurarna så finns det ju speciell kost för detta. Har ni testat det någon gång?
 
Sv: Ständig Uvi

Jag är verkligen för färskfoder, men, OM hunden har nåt fel på ex njurarna så finns det ju speciell kost för detta. Har ni testat det någon gång?

Hon har inget fel på njurarna ,prover är tagna flera gånger om, men får väl se vad dom nya proverna säger.....
 
Sv: Ständig Uvi

Men det är ju något som gör att hon får UVI och kristaller hela tiden. Fel pH på urinen? Antar att du testat att ge henne C-vitaminer också.

Nu ska jag inte vara påstridig på något sätt, du känner din hund bäst. Men jag har lärt mig av alla turer med mina egna djur att det ofta missats någon del i undersökning/behandling som kan vara jätteviktig.

Ska jag spekulera tror jag det är två helt olika problem. Hunden är kanske inkontinent pga kastrationen, ingen ovanlig bieffekt, för det hade jag testat Rinexin. Sen att hunden får UVI/kristaller behöver inte hänga ihop med det andra, där menar jag att kosten kan ha stor betydelse. Har ni kollat hormonnivåerna?
 
Sv: Ständig Uvi

Var bor du? Jag vet en innovativ veterinär som är duktig på att hitta den felande länken.
 
Sv: Ständig Uvi

Vet att inkontinensen beror på kastration, dom "varnade" för att det kunde bli så.

Japp har gett henne ren Askorbinsyra ,men ska köra det igen efter antibiotika kuren ,kanske hjälper denna gång.

Jag bor i Skara.

Jätteglad för alla tips jag kan få ,så jag kan få henne bra eller iaf bättre.
 
Sv: Ständig Uvi

Jag skulle definitivt kräva byte av antibiotika och eventuellt odling av urinen innan AB sätts in. Dessutom är min erfarenhet att det krävs långtidsbehandling med låg dos av antibiotika och en sakta utfasning för att få bukt med besvärliga urinvägsinfektioner. Så göre det på människor också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 186
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 202
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 495
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp