Stängd livmoder

K

Koppar

Mitt sto har varit på seminstation nu och kommit tillbaka utan att bli seminerad p.g.a att livmoder är stängd trots stora ägg på båda. Enligt seminören är det "nått fel på henne" men det känns lite konstigt.
Hon har haft jämna fina brunster hela sommaren, dock har de missad 2 brunster för att hon släppte äggen fortare än vad de trodde.

Mitt första sto som ska betäckas så någon egen erfarenhet har jag inte men undrar om det är det vanligt att ett sto är "stängd" trots brunst?
Har pratat med några vänner med erfarenhet men ingen känner igen problemet. Så tänkte höra om ngn här har ngn annan erfarenhet?

Nu vill de spruta igång en brunst vilket jag antar är sista alternativet om det ska bli föl men helst hade jag velat undvika det.
Hon är 10 år och har aldrig haft föl.
 
Sv: Stängd livmoder

Det hände mitt sto nu i våras,De sprutade igång henne och sprutade iväg ägget,hon blev dräktig på första försöket.
 
Sv: Stängd livmoder

Nej, det är inte vanligt, men det händer!

Jag har haft ett sto som då var 4 år och som visade jättefin brunst o tom släppte 1 el ev 2 jätte fina ägg, helt stängd!:eek: Tror det var första gången det hänt på den seminstationen, som är ganska stor...

Men samma sak där, de sprutade igång henne och hon tog sig på fösta!

Jag föredrar att undvika att spruta hästarna om det inte är "nödvändigt", men så här sent på säsongen skulle jag definitivt göra det!
 
Sv: Stängd livmoder

Mitt sto har varit på seminstation nu och kommit tillbaka utan att bli seminerad p.g.a att livmoder är stängd trots stora ägg på båda. Enligt seminören är det "nått fel på henne" men det känns lite konstigt.
Hon har haft jämna fina brunster hela sommaren, dock har de missad 2 brunster för att hon släppte äggen fortare än vad de trodde.

Mitt första sto som ska betäckas så någon egen erfarenhet har jag inte men undrar om det är det vanligt att ett sto är "stängd" trots brunst?
Har pratat med några vänner med erfarenhet men ingen känner igen problemet. Så tänkte höra om ngn här har ngn annan erfarenhet?

Nu vill de spruta igång en brunst vilket jag antar är sista alternativet om det ska bli föl men helst hade jag velat undvika det.
Hon är 10 år och har aldrig haft föl.

För att få den optimala brunsten, måste både huvudet och kroppen vara i samklang med varandra, annars funkar det inte. Och då kan problem som detta uppstå.
 
Sv: Stängd livmoder

Den blir sannolikt inte dräktig eftersom spermierna inte kommer in i livmodern för att kunna nå och befrukta ägget.
 
Sv: Stängd livmoder

Men stoet tar inte skada på något sätt?

(mer än de vanliga riskerna givetvis)
 
Sv: Stängd livmoder

Alltså... Det varierar ju när och hur länge cervix är öppen, efter vad jag har förstått. I början av brunsten är det nog oftast ganska stängt där men det funkar bra när hingsten betäcker ändå.
 
Sv: Stängd livmoder

Hon borde slå ordentligt...................

Inte alls säkert.

Många tävlingsston har ofta detta "problem".

Kanske var det därför det gamla ryktet uppstod att tävlingsston hade svårt att bli dräktiga, just för att cervix var stängd.
Inte lätt för spermier att ta sig in då vid betäckning.

Det som funkar här är att spruta pg, när de har tillräckligt stora ägg, visar brunst och för övrigt är semineringsbara.
Då brukar de kunna öppna sig, redan på kort tid (men även gå ur brunst snabbt)
 
Sv: Stängd livmoder

KL

Tack för svar i tråden!!

Pratat med station igen och de hade faktiskt ett till sto med
samma läge. Henne sprutade de men hon förblev stängd, så
hoppas på det bästa!
 
Sv: Stängd livmoder

Det kan faktiskt vara fel på stoet också. Jag har ett sto här som är sammanväxt i livmodern, hon öppnar sej bara några cm vid brunst. Kommer aldrig kunna få föl... detta kan man inte se på ultraljud och att spruta ett sådant sto hjälper inte.
 
Sv: Stängd livmoder

Det kan faktiskt vara fel på stoet också. Jag har ett sto här som är sammanväxt i livmodern, hon öppnar sej bara några cm vid brunst. Kommer aldrig kunna få föl... detta kan man inte se på ultraljud och att spruta ett sådant sto hjälper inte.

Vem har sagt det?

Jag tror aldrig jag varit med om att de är öppna mer än några cm. (förutom vid fölbrunst, då man kan få in hela handen.)
Särskilt ston som aldrig fölat får man på sin höjd in ett par fingrar.
 
Sv: Stängd livmoder

Nej aldrig är det så att dom är öppna mer, ifall stoet har föl vid sidan och har en rejäl brunst är dom öppna så man får in två tre fingrar. Men ungston och maiden ston kan man ibland vara glad om man får in ett finger på. Idag seminerade jag ett sto med hinnan kvar hon var gammal och endast lite öppen men för övrigt bra ägg, ödem och brunsta rejält mot hingst!
Vi har i år haft flera ston som på UL skulle varit brunstiga men ej varit öppna, det är bara att spruta dessa ston med pg så brukar det ordna sig.
Jag förstår inte motståndet mot PG.
 
Vad gör man när stoet inte öppnar sin cervix alls inte på flera brunsten trots pg . Tredje året som det är så...slår mot hingst . Fina follikar som hon ovulerar med helt stängs cervix... kan man ge de något annat ? Alltså tänker hormon eller ngt . 10 år frisk och har två super fertila föräldrar. Går ju knappast att seminera heller. Någon som kan ha några tips?
 
Vad gör man när stoet inte öppnar sin cervix alls inte på flera brunsten trots pg . Tredje året som det är så...slår mot hingst . Fina follikar som hon ovulerar med helt stängs cervix... kan man ge de något annat ? Alltså tänker hormon eller ngt . 10 år frisk och har två super fertila föräldrar. Går ju knappast att seminera heller. Någon som kan ha några tips?
Sprutar igång dom.
 

Liknande trådar

Avel Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst? Säsongen har sett ut som följande: God kvalitet på spermierna Bra jämn...
Svar
13
· Visningar
997
Senast: Karro-Lina
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 493
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 869
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
4 976
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp