Stängda ridskolor – hot mot hästarnas hälsa

Här ville kommunen stänga ridskolan när ishallarna och sporthallarna stängdes men ridskolan har förhandlat sig till att få fortsätta ha verksamheten igång. Så det kan nog vara på gång lite här och där även om det inte kommit ut i media.
Ja där ser man. Tur att de lyckades i förhandlingen.
 
Det handlar ju också om hur länge man har möjlighet att låta hästarna vara ute. kan man inte lösa det så hästarna går in vanlig tid och så står i spilta många timmar hela kvällen/natten kan jag hålla med om att det inte är särskilt bra för hästarna
 
Jag känner bara till ett exempel i Malmö, där kommunen har beslutat att stänga alla kommunala idrottsanläggningar fram till den 24 januari. Beslutet kom strax före jul. I t.ex. Malmö Ridklubbs fall är det kommunen som äger klubbens anläggning, och därför innefattar stängningen även ridskolan som helhet. och Det finns säkert fler i samma sits.
Kommunen äger alla ridskolornas anläggningar (Malmö Ridklubb, Örestads ridskola, Malmö Civila Ryttarförening samt Klagshamns ryttarförening) men det är bara MR som har stängt ner. Som jag förstår det är det ett beslut som klubben har fattat på egen hand. De andra tre har verksamhet fortfarande.
 
Kommunen äger alla ridskolornas anläggningar (Malmö Ridklubb, Örestads ridskola, Malmö Civila Ryttarförening samt Klagshamns ryttarförening) men det är bara MR som har stängt ner. Som jag förstår det är det ett beslut som klubben har fattat på egen hand. De andra tre har verksamhet fortfarande.
Aha! Konstigt!
 
Fast kan kommunen verkligen tvinga ridskolan att stänga om inte kommunen äger ridskolan? om kommunen äger ridskolan så kommer ju kommunen se till att ekonomin går runt, om kommunen inte äger ridskolan och ridskolan följer dem nya rekommendationerna borde ju inte kommunen kunna tvinga ridskolan att stänga? finns väl inget som ger kommunen laglig rätt att göra så?

För hästarnas del är det ju inte jätte bra att gå från regelbunden träning till skrota i hagen. Däremot har jag svårt att se att det är något form av lidande för dem att inte träna, säkert tråkigt dock.
 
Fast kan kommunen verkligen tvinga ridskolan att stänga om inte kommunen äger ridskolan? om kommunen äger ridskolan så kommer ju kommunen se till att ekonomin går runt, om kommunen inte äger ridskolan och ridskolan följer dem nya rekommendationerna borde ju inte kommunen kunna tvinga ridskolan att stänga? finns väl inget som ger kommunen laglig rätt att göra så?

För hästarnas del är det ju inte jätte bra att gå från regelbunden träning till skrota i hagen. Däremot har jag svårt att se att det är något form av lidande för dem att inte träna, säkert tråkigt dock.
Om kommunen äger anläggningen kan de väl besluta om stängning av vissa lokaler utefter de senaste rekommendationerna.
 
Det som fick mig mest förvirrad vad regeln att bara två fick vistas i ridhuset samtidigt kommer ifrån? Hur litet är det ridhuset?
Om man räknar på att ridhuset åtminstone borde vara minst 20*40 för att kunna bedriva verksamhet så blir det 800 kvm och om varje person ska ha 10 kvm får jag det till 8 personer samtidigt?
 
Fast kan kommunen verkligen tvinga ridskolan att stänga om inte kommunen äger ridskolan? om kommunen äger ridskolan så kommer ju kommunen se till att ekonomin går runt, om kommunen inte äger ridskolan och ridskolan följer dem nya rekommendationerna borde ju inte kommunen kunna tvinga ridskolan att stänga? finns väl inget som ger kommunen laglig rätt att göra så?

För hästarnas del är det ju inte jätte bra att gå från regelbunden träning till skrota i hagen. Däremot har jag svårt att se att det är något form av lidande för dem att inte träna, säkert tråkigt dock.
Det handlar väl inte så mycket om att det blir tråkigt. Tror inte att hästarna har så mycket emot lite semester. Däremot ser jag stora risker avseende t ex kolik etc. Och ett elände att få igång alla tills verksamheten ska igång igen, så att det kan ske på ett säkert och bra sätt för både hästar och elever...
 
Det som fick mig mest förvirrad vad regeln att bara två fick vistas i ridhuset samtidigt kommer ifrån? Hur litet är det ridhuset?
Om man räknar på att ridhuset åtminstone borde vara minst 20*40 för att kunna bedriva verksamhet så blir det 800 kvm och om varje person ska ha 10 kvm får jag det till 8 personer samtidigt?

Ronnebys stora ridhus är 25 x 80 m, och det lilla 24 x 60.
 
Det som fick mig mest förvirrad vad regeln att bara två fick vistas i ridhuset samtidigt kommer ifrån? Hur litet är det ridhuset?
Om man räknar på att ridhuset åtminstone borde vara minst 20*40 för att kunna bedriva verksamhet så blir det 800 kvm och om varje person ska ha 10 kvm får jag det till 8 personer samtidigt?
Snarare max 80 personer på 800 kvm.
 
Det som fick mig mest förvirrad vad regeln att bara två fick vistas i ridhuset samtidigt kommer ifrån? Hur litet är det ridhuset?
Om man räknar på att ridhuset åtminstone borde vara minst 20*40 för att kunna bedriva verksamhet så blir det 800 kvm och om varje person ska ha 10 kvm får jag det till 8 personer samtidigt?
Rekommendationen från förbundet till ridskolorna är ju att man inte ska vara fler än just 8 samtidigt på lektionerna.
 
Rekommendationen från förbundet till ridskolorna är ju att man inte ska vara fler än just 8 samtidigt på lektionerna.
Ja men 8 är ju fortfarande fler än 2?
Min ridskola försöker följa det med max 8 per ridgrupp och har därför satt in extra ridlektioner på andra tider så att man kan välja att rida då istället för i sin vanliga grupp, samt några morgontider som är reserverade till personer i riskgrupp i första hand.
 
Ja men 8 är ju fortfarande fler än 2?
Min ridskola försöker följa det med max 8 per ridgrupp och har därför satt in extra ridlektioner på andra tider så att man kan välja att rida då istället för i sin vanliga grupp, samt några morgontider som är reserverade till personer i riskgrupp i första hand.
Ungefär samma här. Och det där med två fattar jag inte alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästars hälsa och välfärd ska prägla all verksamhet inom ridsporten. Men hur arbetar Svenska Ridsportförbundet med hästvälfärd?
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två ridskolor i Umeå har infört viktgräns för eleverna. Svenska Ridsportförbundet är kritiskt till detta och menar att man stänger ute...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
4 053
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet inleder nu ett pilotprojekt riktat mot ridskolor i syfte att öka kunskapen om sjukdomen kvarka, bland annat...
Svar
0
· Visningar
106
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp