Bukefalos 28 år!

Stängsel råd

Sv: Stängsel råd

Men är det inte större risk att ståltråden skär igenom om hästen trasslar in sig än om det vore breda elband?

Jo trästaket blir ju väldigt dyrt och frågan är om det är bättre trots allt.. Det har nämligen funnits mycket vildsvin i området och jag är rädd att de skulle braka igenom och förstöra staketet om de kommer in där. Eltrådar kan ju hindra dem och är i vilket fall enklare att byta ut. Men smälter inte lika bra in i naturen.

Men räcker det med ett vanligt bilbatteri för att det ska bli så mycket kraft i elaggregatet?

Vad hade ni valt - ett trästaket eller elstängsel med tanke på säkerhet, hållbarhet, underhåll, effektivitet osv? Stängslet kommer alltså att vara ca 500-700 m om jag låter resten av området avhängnas naturligt av vattnet och det kommer att vara ganska kraftig växtlighet ffa gräs men också buskar och snår. Det är våtmark och finns risk för vilda djur såsom vildsvin och rådjur. Hästarna är ston med föl och kommer att gå där året runt.


På vintern så är det tydligen inte så mycket problem med is förslitning på staketen enligt ägarna av marken. Men jag vill ju såklart inte riskera att de går ut på isen och går igenom. Är det vanligt? Kanske värt att göra en mindre hage och elvärmt vattenkar under värsta tiden. Vart hittar man sådana och vet någon vad de brukar kosta?

Tack igen för alla råd!
 
Sv: Stängsel råd

Noppe, en ståltråd går av direkt och är inte speciellt "rörlig". Medans en tråd kan linda sig och strypa åt. vi hade idioter som jagade ut ridskolans hästar genom ett staket med band, resulterade i 3st boxvilor, en del hältor, och en häst hade ståra sår över benen eftersom han fastnat i staketet.
 
Sv: Stängsel råd

Hej!

Hästarna där jag står har sjö på ena sidan hagen, på 18 år har tydligen en häst gått ut i sjön, fastnat och blivit avlivad, annars har ingen häst ens tänkt tanken, det är för blött och sankt på väg ut tror jag. eftersom jag inte äger hagarna har jag inget att säja till om, men vi har inget staket alls i vattnet, det slutar så nära vattnet som möjligt men ändå på land../ lavinia,som gärna skulle ha så stora hagar för hästarna att gå i ..
 
Sv: Stängsel råd

Elisabethh skrev:
Vad har du för elaggregat?
Jag ska erkänna att jag inte har riktig koll på märken och benämningar på agregaten. Jag har beten på tre olika ställen och har tre olika agregat. Två är för nätdrift men ett är med batteri. Det är ca 7 år gammalt och var då det kraftigaste som fanns på Lokalföreningen. Med ett bilbatteri räcker det mellan 3 - 4 veckor beroende på hur mycket växtlighet det är på/vid eltråden. Så under denna tiden ger det agregatet tillräckligt med kraft för att hålla hingstar, tjuren och ett antal får på rätt sida tråden. Tjuren är väl värst efter som grannarna har kvigor i hagarna runt om.
 
Sv: Stängsel råd

Oj! Men hur går det med ståltråden - ser verkligen hästarna den eller märker du ut den på något vis? Vad tror du om breda vita band de borde ju inte skada hästarna så lätt?

Masse: ok pratade idag med en försäljare av el agg och det verkar som att de hade en som gick på bilbatteri som kunde vara aktuell. Den brände av växtligheten, låg på 2 joule och räckte till ca 10 ha (vi stängslar ju ändå inte allt)

Håller det inne en tjur fr kvigor så är det inte dåligt :)
 
Sv: Stängsel råd

Tack för svar. Misstänker att de inte går ut eftersom de har gott om mat för övrigt och tror hästarna har en känsla för vattnet eftersom de är födda och uppväxta i våtmark (förutom de nya fölen) med sjöar runt.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 782
Senast: Lyckan i Halland
·
Övr. Hund Sitter och klurar på stängsel. Har nu elnät, fast utan el givetvis. 2 sidor av tomten (exkl grindhål) är det syrenhäck, och där fungerar...
Svar
2
· Visningar
754
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 321
Foder & Strö Jag sitter här i mina funderingar över mitt sto. Hon är väldigt fet och i våras befarade jag att hon fått fång, vilket så inte var...
Svar
8
· Visningar
1 141
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp